Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

To będzie rok drogowej ofensywy i rok... rond

ZŁOTORYJA. Trzy nowe ronda powstaną do końca tego roku na złotoryjskich drogach. Miasto szuka w tej chwili wykonawcy, który podejmie się przebudowy ul. Tadeusza Kościuszki i przerobi krzyżówkę koło komendy policji na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Kolejne tego typu inwestycje będą miały miejsce na zbiegu sześciu dróg koło postoju taksówek oraz na ul. Legnickiej, w pobliżu parku handlowego.

To będzie rok drogowej ofensywy i rok... rond

Na rok 2022 Urząd Miejski w Złotoryi szykuje drogową ofensywę. Tuż przed świętami ogłosił postępowanie przetargowe na przebudowę Kościuszki – jednej z najważniejszych ulic w systemie komunikacyjnym miasta. Roboty budowlane mają objąć odcinek o długości 561 m ciągnący się od ronda na pl. Władysława Reymonta do skrzyżowania z ul. Kolejową. To droga o bardzo zdegradowanej jezdni, pełnej wybojów i zapadniętych studzienek, które negatywnie wpływają na bezpieczeństwo ruchu i komfort przejazdu. Czeka ją wymiana nawierzchni wraz z podbudową. Pojawią się też nowe parkingi wzdłuż jezdni oraz chodniki, te stare zaś zostaną wyremontowane. Zaplanowana jest też przebudowa kanalizacji – ta deszczowa ma być oddzielona od ogólnospławnej, co zapobiegnie takim uszkodzeniom w tkance drogowej, jakie powstały w ostatnich miesiącach na chodniku przy policji.

Bezpieczeństwo na ul. Kościuszki poprawi wyniesienie i doświetlenie przejść dla pieszych, wymiana oświetlenia drogowego na LED-owe oraz wspomniana już budowa wysepki na skrzyżowaniu z ulicami Szpitalną i Górniczą, która pozwoli na wprowadzenie w tym miejscu ruchu okrężnego. Rondo o nawierzchni z kostki granitowej będzie stosunkowo nieduże – jego średnica wyniesie 5 m, do tego trzeba doliczyć półtorametrowej szerokości pas najazdowy.

Ratusz czeka na oferty firm budowlanych do wtorku 25 stycznia. Wykonawca, który przedstawi najkorzystniejszą, będzie miał 5 miesięcy na zrealizowanie inwestycji.
Drugie z rond pojawi się na jednym z najtrudniejszych skrzyżowań w Złotoryi, na którym zbiega się aż 6 dróg gminnych: ulice Krótka, Legnicka, Cmentarna, Stroma, Władysława Sikorskiego oraz pl. Jana Matejki. Centralna wysepka będzie tu wyglądała bardzo podobnie do tej, która ma powstać na Kościuszki, będzie miała również te same rozmiary. Dodatkowo na krzyżówce doświetlone zostaną przejścia przez jezdnię oraz pojawią się azyle dla pieszych. 

Złotoryjski magistrat próbował zainteresować inwestycją firmy budowlane, ale bez powodzenia – do 14 grudnia w postępowaniu przetargowym nie wpłynęła żadna oferta. Dlatego w urzędzie zdecydowano, że zadanie zrealizuje miejska spółka – Rejonowe Przedsiębiorstwo Komunalne, na co pozwalają przepisy o zamówieniach publicznych. Umowa z RPK jest już podpisana – termin realizacji zadania ustalono na 30 czerwca. Za przebudowę krzyżówki miasto zapłaci 485 tys. zł.

Trzecie z rond wybuduje prywatny inwestor – firma Saller Polbau, która we wrześniu uruchomiła park handlowy S1 pomiędzy ul. Chojnowską i pl. Sprzymierzeńców. Zepnie ono ul. Legnicką ze zjazdem na oczyszczalnię ścieków oraz nową drogą gminną, którą poprowadzi alternatywny dojazd do galerii. Projekt nowego skrzyżowania ma być gotowy do końca kwietnia, budowa ronda powinna się natomiast zakończyć w grudniu.

Dodajmy, że złotoryjski ratusz ma również w dalszych planach przerobienie na ronda dwóch innych skrzyżowań w mieście: tego koło targowiska miejskiego, gdzie obecnie ruchem steruje nieefektywna sygnalizacja świetlna, oraz połączenia ulic Wojska Polskiego i Jerzmanickiej. Każde z tych przedsięwzięć będzie się wiązać m.in. z doświetleniem przejść dla pieszych.

W tym roku na inwestycje drogowe miasto zaplanowało w budżecie ponad 9 mln zł. Jednym z zadań, które czeka na wykonawcę, jest przebudowa fragmentu ul. Leszczyńskiej o długości 327 m . Projekt przewiduje wymianę podbudowy, a następnie położenie nawierzchni z betonu asfaltowego o szerokości 3,5 m. W dwóch miejscach powstaną tzw. mijanki poszerzające jezdnię do 5 m. Pobocza z kruszywa po obu stronach drogi będą szerokie na 75 cm. Wykonawca zajmie się też odwodnieniem tego odcinka Leszczyńskiej – dobuduje fragment kanalizacji deszczowej z wpięciem do istniejącej sieci, zamontuje też studnie rewizyjne i studzienki ściekowe. Wzdłuż jezdni powstanie ponadto ściek przykrawężnikowy z kostki betonowej.

Termin składania ofert na przebudowę Leszczyńskiej upływa już za kilka dni, 10 stycznia.

Powiązane wpisy