Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Kaskada Myi i wodospad Podgórnej (FOTO)

Niewątpliwie każdy i to co najmniej dwukrotnie, przemierzył szlaki na dwa najwyższe w polskich Karkonoszach wodospady – Kamieńczyka ( 27 m wysokości) i Szklarki (13 m). Natomiast cel naszej dzisiejszej wyprawy - Wodospad Podgórnej, ze swoją 10 -metrową kaskadą, zajmuje trzecie miejsce na tym podium. To jedna z głównych atrakcji dla turystów odwiedzających Przesiekę i na pewno mekka dla miłośników zimnych kąpieli. Właśnie to miejsce upodobali sobie morsy, którym przyjemność kąpieli w lodowatej wodzie Podgórnej nie tylko dostarcza powera, ale wyostrza wszystkie zmysły, by chłonąć piękno otaczającej przyrody. Proszę mi wierzyć, każdy z tych fanatyków morsowania, zna na wylot ten wodospad. Ale nie każdy zagląda trochę dalej, gdzie po dwóch kilometrach trasy można zobaczyć czwarty pod względem wysokości wodospad Karkonoszy po stronie polskiej.

Te dwa kilometry wędrówki, to tylko 20 minut spaceru. Ale wędrówka jest przyjemnością, a sam cel naszej wyprawy jest tego wart. Wodospad nr4 ma tylko 5 metrów wysokości i znajduje się przed ujściem Myi do potoku Podgónej. Charakteryzuje się pionowymi kamiennymi spadkami zboczy po którym spływa Myja – stąd nazwa kaskada. Atutem trasy jest, że idzie się wzdłuż potoku, nieźle utrzymaną ścieżką, niezwykłym lasem pełnym granitowych głazów. W upalne dni jest to fantastyczny szlak dla szukających chłodu, cienia i szumu wody, który odpręża.
Informacje praktyczne:

Auto zostawiamy na parkingu przy ul Karkonoskiej głównej ulicy Przesieki, w pobliżu Kamienia Walońskiego. Następnie idziemy zielonym szlakiem w stronę potoku Podgórna . Po 500 m dochodzimy na brzeg potoku , skręcamy ostro w lewo i ruszamy w stronę wodospadu trzymając się dalej zielonego szlaku. To bardzo malowniczy fragment naszego spaceru. Pokonując kolejne pół kilometra dochodzimy do jednego z celów naszej wyprawy- wodospadu Podgórnej. Po krótkim odpoczynku i nasyceniu oczu widokiem górskiego wodospadu, możemy ruszać dalej – ku kolejnemu cudowi natury - kaskady na potoku Myja. Idziemy dalej zielonym szlakiem w dół Podgórnej. Po kilkuset metrach opuszczamy szlak i za drogowskazami skręcamy w ścieżkę prowadzącą do Kaskady Myji. Nie jest ona tak wysoka i spektakularna, jak wodospad na Podgórnej, ale i tak warto tu przyjść z uwagi na otaczającą przyrodę i okolice.

Możemy wrócić tą samą drogą lub pójść ulicą do Wodospadu do głównej drogi Przesieki i wzdłuż niej wrócić do samochodu. Całość trasy to około 5 km do przejścia, a zajmuje to dwie godziny z przerwami na podziwianie obu wodospadów. Trasa łatwa- człowiek nie namęczy się zbytnio, ale te widoki nacieszą nasze oczy  na pewno.