Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Śnieżne Stawki dla ochłody (FOTO)

Powiew orzeźwiającego powietrza i lodowata woda to niewątpliwie ogromny atut, żeby wybrać się nad Śnieżne Stawki latem, uciec od dusznego o tej porze miasta. A trasa do kilku polodowcowych jeziorek położonych na wysokości 1260 m n.p.m. na pewno nas urzeknie – kipiącym zielenią lasem, krętymi kamiennymi drogami, które odcinkami ustępują drewnianym pomostom czy zachwycającymi majestatycznymi ścianami Śnieżnych Kotłów...Trud się opłaci – odpoczynek nad krystalicznie czystą wodą, siedząc na jednej z kilkunastu skał okalających jeziorka, rozkoszując się kubkiem dobrej kawy.... Z tym że, kawę trzeba sobie tam samemu wnieść – i poza tym - chwilo trwaj jak najdłużej...

Informacje praktyczne:

Auto możemy zostawić na parkingu obok muzeum Gerharta Hauptamanna w Jagniątkowie. Koszt parkingu 10 zł , a opłatę wnosimy w kasie muzeum . Następnie ruszamy do góry niebieskim szlakiem biegnącym obok parkingu . Po kilkuset metrach dochodzimy do wejścia Karkonoskiego Parku Narodowego, tuż przy Banku Genów.

Idziemy dalej niebieskim szlakiem, po drodze mijamy drewniany schron turystyczny na skrzyżowaniu szlaków, zwanym Trzecią Drogą. Po przejściu ok 3.5 km dochodzimy do grupy skałek zwanych Paciorkami – jedną z większych i ciekawszych granitowych grup skalnych w Karkonoszach, która leży na wysokości 1040 – 1079 m n.p.m. Tworzy ją 5 skał o wysokości do 15 m. Postawiono tam drewniany pomost widokowym, z którego można podziwiać panoramę Kotliny Jeleniogórskiej.

Ruszamy dalej - kamienista droga, która chwilami zmienia się w drewniany pomost , umożliwiający przejście suchą nogą przez podmokły, bagnisty teren. Po kilkuset metrach dochodzimy do Rozdroża pod Śmielcem , gdzie skręcamy w lewo w szlak zielony. Po przejściu kilometra dochodzimy do kolejnego skrzyżowania szlaków: Rozdroża pod Wielkim Szyszakiem, tu nigdzie nie skręcamy, idziemy prosto trzymając się w dalszym ciągu zielonego szlaku.

Pniemy się coraz wyżej , las ustępuje miejsca kosówce i wkrótce dochodzimy do Śnieżnych Stawków - celu naszej wędrówki. Znaleźliśmy się miejscu jakby przeniesionym z serca Alp. Pionowe ściany Wielkiego Kotła Śnieżnego , wielkie głazy po których idziemy i dwa górskie jeziorka. Na grani widać charakterystyczny budynek radio-telewizyjnego ośrodka nadawczego.

Śnieżne Kotły i Śnieżne Stawki to bez wątpienia jedno z najpiękniejszych miejsc w Karkonoszach. Od parkingu przeszliśmy 6 kilometrów. Z odpoczynkami zajmie nam to około 3.5 godziny. Kiedy już odpoczniemy podziwiając widoki ze skałek wokół jeziorka, możemy ruszać w drogę powrotną. Wracamy, na początku, tak jak przyszliśmy zielonym szlakiem, aż do Rozdroża pod Śmielcem, tam zamiast skręcić w lewo w szlak niebieski , idziemy dalej szlakiem zielonym. Po kilkuset metrach dojdziemy do Jaworowej Łąki , która leży w Czarnym Kotle Jagniątkowskim. To bardzo miłe miejsce ze strumykiem , mostkami i skałkami. W drogę powrotną ruszamy zaczynającym się na Łące szlakiem czarnym , a potem szlakiem niebieskim.

Cała wyprawa to około 13 km do przejścia i czas 5.5 - 6 godzin.
Trasa chwilami męcząca – mocno pod górę, przy stawkach wokół duże i mniejsze głazy – na pewno nie należy iść w trasę w sandałach!!