Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Na krawędzi Kotła Wielkiego Stawu (FOTO)

REGION. Napisać, że to malownicza trasa to chyba będzie jeszcze za słabe określenie, tego co faktycznie możemy zobaczyć. Wszytko co po drodze mijamy to wizytówka Karkonoszy- granitowe grupy skalne o fantastycznych kształtach Pielgrzymów i Słonecznika, na szczyt których możesz się wspiąć, rozległe płaty torfowisk, które podziwiasz idąc drewnianymi pomostami, morze traw i kobierce kosodrzewiny na górskim grzbiecie. No i najlepsze karkonoskie smaczki – wędrówka nad krawędzią Kotła Wielkiego Stawu, a potem Kotła Małego Stawu, i ta panorama – praktycznie cały czas widzisz górująca Śnieżkę, a za sobą całą Kotlinę Jeleniogórską.

Pielgrzymy (1204 m n.p.m ) tworzą trzy granitowe skały o wysokości około 25 m. Ich ciekawy kształt zawdzięczamy procesom wietrzenia.
Skała Słonecznik znajduje się na wysokości 1423 m npm i jest to najwyższy punkt na trasie naszej wycieczki. Sama skała ma ok. 12 m wysokości i jest doskonałym punktem widokowym.

Wielki Staw położony na wysokości 1225 m n.p.m. jest największym polodowcowym jeziorem Karkonoszy. Jego całkowita powierzchnia to 8,3 hektara, głębokość maksymalna to 24,4 m, a linia brzegowa ma długość 1540 metrów.

Mały Staw położony w Kotle Małego Stawu i jest drugim co do wielkości jeziorkiem w Karkonoszach. Znajduje się na wysokości 1183 m n.p.m., zajmuje 2,9 hektara powierzchni i jest głęboki na ok. 7 metrów. Jego czystą wodę zamieszkuje m. innymi wirek słodkowodny, który jest reliktem epoki lodowcowej. Uważany jest za najpiękniejsze górskie jeziorko tego łańcucha górskiego. Zgadzam się z tą opinią – wybraliśmy się na wycieczkę z naszą fotorelacją w październiku ubiegłego roku. Wtedy jesienne barwy, unoszące się mgły na taflą dodały niesamowitego uroku temu miejscu.

Informacje praktyczne

Wyruszamy z Karpacza. Auto zostawiamy na parkingu za Świątynią Wang. Cena 20 zł za cały dzień. Ruszamy w kierunku Wangu, za drogowskazami wskazującymi drogę do kościółka. Po kilkuset metrach docieramy do tarasu, skąd widać Świątynię w pełnej krasie, na tle Karkonoszy. Ruszamy dalej i po chwili docieramy do wejścia do Karkonoskiego Parku Narodowego. Kupujemy w kasie bilety ( 8 zł bilet normalny, 4 zł ulgowy ) i ruszamy do góry wzdłuż żółtego i niebieskiego szlaku. Po dwóch kilometrach docieramy do Polany . To węzeł szlaków i miejsce odpoczynku z kilkoma stołami i ławkami i bywa tu, zwłaszcza w weekendy, dosyć tłoczno.

Po krótkim odpoczynku na Polance,skręcamy ostro w prawo i ruszamy w kierunku Pielgrzymów. Idziemy do góry częściowo drewnianymi pomostami, częściowo kamienistą drogą. Po prawej stronie mamy grupę skałek nazywanych Kotkami , a z tyłu, a później z lewej strony panoramę Karkonoskich szczytów, ze Śnieżką na czele. Po przejściu nieco ponad kilometra dochodzimy do Pielgrzymów , grupy skał o ciekawych kształtach. Tu możemy chwilę odpocząć. Potem ruszamy dalej wzdłuż żółtego szlaku, to najbardziej stromy odcinek naszej trasy i kilometr wspinania się na grań Karkonoszy. Dotarliśmy do Słonecznika, kolejnej formacji skalnej na naszej trasie . To już ponad 1400 metrów nad poziomem morza i koniec wspinania się. Dalej będzie już tylko po płaskim lub w dół. Skręcamy w lewo i dalej wędrujemy szlakiem czerwonym w stronę górującej nad okolicą Śnieżki. Po drodze mijamy taras widokowy, skąd mamy widok na Wielki Staw . To jedyna możliwość zobaczenia tego zbiornika , ponieważ nie prowadzą do niego żadne inne szlaki. Po dalszych kilkuset metrach mamy następny punkt widokowy. Tym razem możemy podziwiać z góry Mały Staw ze schroniskiem Samotnia nad brzegiem, schronisko Strzecha Akademicka powyżej i szczyt Śnieżki w tle. To bez wątpienia jedna z najpiękniejszych panoram w Sudetach. Po 3 kilometrach od Słonecznika docieramy do rozwidlenia Spalona Strażnica. Tu opuszczamy szlak czerwony i skręcamy w lewo w szlak niebieski. Zaczynamy schodzenie do Karpacza. Mamy do przejścia jeszcze 6 kilometrów, po drodze mijamy widziane z góry schroniska: Strzechę Akademicką i Samotnię, położoną na brzegu Małego Stawu, to kolejne bardzo urokliwe miejsce na naszej trasie. Potem wracamy do samochodu.

Cała wycieczka to prawie 15 km do przejścia i czas 5.5 - 6 godzin.

Poza odcinkiem od Pielgrzymów do Słonecznika – trasa łatwa.