Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Galeria Sztuki zaprasza na nową wystawę

LEGNICA. KURTYNY [ŚWIETLISTOŚĆ I BŁYSK] to tytuł nowej wystawy, którą w piątek otwiera Galeria Sztuki. Wernisaż odbędzie się w piątek, 29 września o godz. 18.00 (Galeria Sztuki, pl. Katedralny 1). Wystawa będzie dostępna do 26 listopada. Wstęp wolny.

Galeria Sztuki zaprasza na nową wystawę

Światło to najważniejszy „składnik” obrazu, zdjęcia, rzeźby. Bez niego nie moglibyśmy oglądać, ani doświadczać między innymi sztuki. W wystawie Jakuba Łącznego  światło staje się głównym bohaterem. Pozbawione zbędnych, rozpraszających szczegółów jest głównym aktorem, ożywiającym malarskie kurtyny. „Artysta rejestruje światło w obszarze obrazu w wyodrębnionych pionowych polach kurtyny. Wygenerowany zostaje osobno każdy z fragmentów światła, podkreślając falisty ruch fotonów. Fala światła powstaje w wyniku ruchu. Wtedy właśnie pojawia się światło odbite, światło mające kolor” – opowiada Magdalena Komborska, producent wystawy.

Ruchliwe światło staje się ożywcze, kurtyny nie zasłaniają sceny, są się jej tłem. Przez „przestrzeń światła wymuszającą zmiany w scenariuszu”. Płaskie płótna zmieniają się w trójwymiarowe, zaczynają żyć. Proces istoty falowania kurtyn w kontekście obrazów Łącznego zauważył kurator Bogusław Deptuła: „Ciche, bo specjalnie pozbawione dźwięku falowanie draperii jest kolejnym pomysłem na ożywianie niegdyś nieruchomych obrazów. Film z projektora „zawieszony” w wyciemnionej przestrzeni galerii, zwraca uwagę, intryguje swoim niedopowiedzeniem. Malarze przez całe tysiąclecia chcieli by ich obrazy stały się ruchome, żywe, czy chociaż „jak żywe”, owo „jak” pojawiające się w wielu opisach sławnych obrazów, było ową namiastką ich ruchu, życia, stawania się obrazami konkurującymi z rzeczywistością widzialną i postrzegalną. Stąd owo uciekanie w stronę mimetyczności, iluzyjności, haptyczności malarstwa, które sprawiały, że odbiorcy zapierało dech w piersiach i chciał wykrzykiwać: Jak żywy! - przed nieożywionym obrazem.”

Jakub Łączny rozpoczął studia w Wyższej Szkole Humanistyczno–Ekonomicznej w Łodzi na Wydziale Grafiki, w 2003 r. uzyskał licencjat z Komunikacji Audio–Wizualnej w pracowni prof. Józefa Robakowskiego. Studiował w Instytucie Sztuk Pięknych w Zielonej Górze, w pracowniach malarskich: prof. L. Knaflewskiego oraz prof. S. Kortyki i ad J. Dłużewskiego. Edukację artystyczną kontynuował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, w pracowniach malarskich: prof. dr hab. Dominika Lejmana, dyplom z malarstwa uzyskał w pracowni prof. zw. P.C. Kowalskiego w 2009 r. Obecnie jest Kierownikiem Pracowni Formy Malarskiej Wydziału Malarstwa i Rysunku na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Interesuje się malarstwem abstrakcyjnym oraz fotografią i sztuką filmu.

Jest również współautorem wielu realizacji filmowych jako operator i wykonawca postprodukcji. Współrealizacja filmowa Ostatni Swing reż. T.Garncarka,(dokument o Witolodzie Sobicińskim uznanym operatorze, tzw. geniuszu światła, współpracującym z A. Wjadą, Wojciechem J. Hasem, czy R. Polańskim) zakwalifikowany został do CameraImage2019. Ostatnio współrealizował Pamiętaj o obietnicy lepszego jutra, film reż. Agaty Zbylut (Państwowy Instytut Sztuki Filmowej przyznał możliwość realizacji filmu w ramach Priorytetu V Produkcja Filmów Fabularnych Pełnometrażowych).

Powiązane wpisy