Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Złotoryja wraca na tory (FOTO)

ZŁOTORYJA. – Dolny Śląsk przeżywa renesans kolei. Samorząd województwa konsekwentnie dąży do odtwarzania połączeń kolejowych. Dziś mamy kolejny etap tego planu. Cieszę się, ze są takie programy jak Kolej plus, które umożliwiają wsparcie samorządów – mówiła marszałek Sejmu Elżbieta WITEK w Złotoryi, gdzie uczestniczyła w podpisaniu umów w ramach programu "Kolej plus" dla Dolnego Śląska.

W uroczystości uczestniczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, przedstawiciele władz regionalnych i lokalnych oraz spółek kolejowych. Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – „Kolej plus” przyczyna się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego dzięki możliwości uzupełniania sieci kolejowej o nowe połączenia. Samorządy mogą otrzymać do 85 proc. niezbędnego dofinansowania na odbudowę i rozwój infrastruktury. Program Kolej Plus realizowany będzie w perspektywie do 2028 roku. Jego celem jest kolejowe połączenie miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Program zakłada modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych, a także inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.

Złotoryja wraca na tory (FOTO)

 Dolny Śląsk w ostatnich latach mocno stawia na kolej. Samorząd Województwa, przejął od państwa ponad 20 nieczynnych dotychczas linii kolejowych o długości 300 km na terenie całego Dolnego Śląska. Przejęte są rewitalizowane, aby przywrócić na nich połączenia pasażerskich.

- Dolny Śląsk jest liderem inwestycji w kolej. Samorząd Województwa Dolnośląskiego realizuje niespotykany w skali Polski projekt przejmowania nieczynnych dotychczas linii kolejowych, aby je zrewitalizować i przywrócić na nich pociągi pasażerskie. Trudno szukać drugiego polskiego regionu, który inwestuje w kolej tak mocno jak nasz region. Oprócz linii, które województwo przejmuje na własność wspieramy również modernizacje linii, które są w posiadaniu PKP PLK. Uczestniczymy również w Programie Kolej Plus, dzięki któremu pociągi wrócą do Bogatyni, Złotoryi i uruchomiony zostanie dla pociągów Dworzec Świebodzki - mówi Cezary Przybylski Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

 - Samorząd województwa dolnośląskiego tworzą ludzie odważni. To oni zdecydowali żeby we współpracy z PKP PLK i z polskim rządem rewitalizować te linie na które mieszkańcy czekają od kilkudziesięciu lat. Efekty tej współpracy służą wszystkim – mówił Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury. - Te zardzewiałe szyny są symbolem tego, co uczyniły rządy lewicy przed ponad 20 laty. Mamy nadzieję, że czas likwidacji połączeń kolejowych w Polsce już nigdy nie powróci - mówił minister infrastruktury 

 Jednym z trzech projektów przyjętych do realizacji jest rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój. W ramach inwestycji planowana jest modernizacja linii kolejowej nr 284 z Legnicy przez Złotoryję do Jerzmanic-Zdroju i wznowienia kursowania pociągów pasażerskich oraz włączenia Złotoryi w system wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich. Rozbieżności pojawiają się przy pytaniu: kiedy pierwszy pociąg z pasażerami pojawi się na trasie? Optymiści skłonni są przekonywać, że nastąpi to w 2024 roku a realiści wskazują na rok 2025. A  Ireneusz Merchel, prezes spółki PKP Polskie Linie studził i ten entuzjazm. Według niego realny termin zakończenia inwestycji to jesień 2026 roku....

Modernizacja ma na celu uzyskanie atrakcyjnego czasu przejazdu w relacji Złotoryja – Legnica oraz Złotoryja – Wrocław, a to w konsekwencji pozwoli na rozpoczęcie rewitalizacji odcinków będących własnością samorządu województwa – w tym linii 284 z Jerzmanic-Zdroju do Lwówka Śląskiego. Zrewitalizowana linia nr 284 Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój zapewni przejazdy z prędkością do 120 km/h. Dla sprawnych przejazdów na ponad 24 km szlaku wymieniony będzie tor i zmodernizowana sieć trakcyjna. Szacuje się, że pociągi ze Złotoryi do Wrocławia dojadą w czasie 1 godz. 10 min. Podróżni zyskają nowy przystanek – Legnica Zachodnia. Dobrą obsługę zapewnią przebudowane stacje Złotoryja i Jerzmanice-Zdrój. Prace szacowane są na ok. 263 mln zł.

– Jako Samorząd Województwa Dolnośląskiego chcemy, by z regionalnych połączeń kolejowych mogła skorzystać jak największa liczba mieszkańców. Dzięki programowi Kolej Plus do dolnośląskiej sieci połączeń włączone zostaną między innymi Złotoryja i Bogatynia, które przez wiele lat były na kolejowym marginesie – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

 - Mamy to! Rusza przetarg na linię do Złotoryi! Zbyt wiele lat politycy obiecywali kolej do Złotoryi i doprowadzili do tego, że ludzie przestali w to wierzyć. A dziś na złotoryjskim dworcu stanęli Elżbieta Witek, marszałek Sejmu RP oraz Andrzej Adamczyk, minister Infrastruktury – i przekazali, że realizacja przetargu na linię w programie Kolej Plus zostanie wykonana przez PKP PLK! Szczególnie dziękuję Pani Marszałek i Panu Ministrowi, bo przywracają wiarę w to, że w polityce można dotrzymać słowa! W tym roku do Złotoryi dojedzie autobus w żółto-białych barwach Kolei Dolnośląskich, a niedługo ruszą prace na linii kolejowej 316 od Legnicy do Złotoryi (Jerzmanic-Zdrój). Serdecznie dziękuję wszystkim zaangażowanym w ten projekt parlamentarzystom i radnym wojewódzkim z Klubu Prawo i Sprawiedliwość, naszym koalicjantom w Sejmiku Dolnośląskim. Dziękuję marszałkowi Cezaremu Przybylskiemu i całemu zarządowi województwa, burmistrzowi Złotoryi oraz pracownikom DSDiK oraz PKP PLK za ich pracę na rzecz przywrócenia kolei do Złotoryi – mówi Piotr KARWAN, przewodniczący klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości w dolnośląskim Sejmiku.

Robert PAWŁOWSKI, burmistrz Złotoryi Marszałek Elżbietę WITEK określił mianem "matki chrzestnej" likwidacji wykluczenia kolejowego Złotoryi i dziękował serdecznie Piotrowi KARWANOWI, który od początku samorządowej kadencji w Sejmiku był motorem napędowym powrotu ruchu pasażerskiego do Złotoryi. Burmistrz dał także do zrozumienia, że liczy na wsparcie przy modernizacji budynku dworca PKP w Złotoryi . A póki co gospodarz złotego miasta musi poważnie rozważyć udział Złotoryi w finansowaniu tzw. autobusowej komunikacji Kolei Dolnośląskich na odcinku Legnica-Złotoryja...

Fot. Zbigniew Jakubowski

Powiązane wpisy