Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Rząd dofinansował drogowe inwestycje w Świerzawie i Złotoryi

ZŁOTORYJA/ŚWIERZAWA. Premier Mateusz MORAWIECKI podał rozstrzygnięcia naboru wniosków do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Dobre wieści napłynęły do dwóch największych miast Pogórza Kaczawskiego: Świerzawy i Złotoryi. W Świerzawie dofinansowano przebudowę drogi gminnej łączącej plac Wolności z ul. Bolesława Piasta. Wartość inwestycji to 1,95 mln zł i rząd dofinansował inwestycję w wysokości blisko 800 tysięcy. Jeszcze większe powody do radości ma burmistrz Złotoryi Robert PAWŁOWSKI. Gmina Miejska Złotoryja starała się o dofinansowanie budowy ronda spinającego ul. Jerzmanicką z ul. Wojska Polskiego . Złotoryja dostała pełną kwotę dofinansowania o jaką wystąpiła składając wniosek do RzFRD tj. 1 mln 564 tys. zł 

Rząd dofinansował drogowe inwestycje w Świerzawie i Złotoryi

 Rondo na styku Jerzmanickiej i Wojska Polskiego to niewielkie rondo spinające drogę wyjazdową do Jeleniej Góry z jedynym dojazdem do terenów, na których powstaje duże osiedle mieszkaniowe. Wartość inwestycji szacuje się na blisko 2 mln zł. 

Urząd Miejski w Złotoryi chce w ten sposób poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego na połączeniu Wojska Polskiego z Jerzmanicką, dlatego zlecił zaprojektowanie na byłej trasie wojewódzkiej skrzyżowania o ruchu okrężnym – wraz z budową ścieżki pieszo-rowerowej, kanalizacji deszczowej, oświetlenia ulicznego oraz przebudową chodnika. Prace projektowe trwają od kilku miesięcy i są już na ostatniej prostej. Miasto czeka aktualnie na pozwolenie na budowę.

Planowana inwestycja obejmuje 65-metrowy odcinek ul. Wojska Polskiego na wysokości zjazdu do ciepłowni. Główna droga przez miasto biegnie tu po łuku, na którym odchodzi droga podporządkowana (ul. Jerzmanicka) o nawierzchni szutrowej. Przez wiele lat był to raczej mało uczęszczany odcinek, wykorzystywany głównie przez użytkowników garaży, ogrodów działkowych i pojazdy obsługujące obiekt należący do legnickiego WPEC-u. Jerzmanicka zyska jednak wkrótce na znaczeniu, gdyż będzie stanowić jedyny dojazd do osiedla domów jednorodzinnych i kompleksu budynków wielorodzinnych Złota 9, które powstają między ciepłownią a Jerzmanicami-Zdrojem. To oznacza kilkukrotny wzrost natężenia ruchu na skrzyżowaniu. Nie jest ono obecnie przygotowane na takie wyzwanie.

Problemy komunikacyjne, które się pojawią, ma rozwiązać rondo z wyspą o średnicy 14 m i szerokością pasa ruchu 6 m. Wlot w Jerzmanicką byłby szeroki na 5,5 m. W obrębie skrzyżowania zaprojektowano również ścieżkę pieszo-rowerową o długości blisko 200 m i szerokości 3 m. Zaczynać się będzie na krzyżówce z ul. Nad Zalewem, a kończyć na wysokości budynku Wojska Polskiego 33, za przystankiem autobusowym. Przebudowany na długości 27 m ma być ponadto chodnik wzdłuż Wojska Polskiego, przy kamienicy nr 31.

Modernizacja skrzyżowania wymusi również likwidację zatoki autobusowej na przystanku przeznaczonym do ruchu w kierunku Jeleniej Góry. Sam przystanek ma być przesunięty o kilka metrów.

 Nowy układ drogowy, który zaprojektowało miasto na ul. Wojska Polskiego, nawiązuje do przebudowy ul. Jerzmanickiej. Ta zostanie wykonana w ramach odrębnej inwestycji. W tym przypadku finansowanie jest już zapewnione z Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład. Realizacja zadania przewidziana jest do końca przyszłego roku. Budowa jezdni, chodnika, ścieżki rowerowej i LED-owego oświetlenia diametralnie zmieni oblicze Jerzmanickiej i poprawi komfort poruszania się po niej.

Powiązane wpisy