Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Kolei coraz bliżej Złotoryi

ZŁOTORYJA. Coraz bliżej likwidacji wykluczenia kolejowego Złotoryi... PKP PLK otrzymały aż 10 ofert w przetargu na rewitalizację linii Złotoryja – Legnica, a połowa z nich mieści się w budżecie PLK, co  przybliża realizację prac. Dzięki inwestycji pociągi znów mają docierać  z Legnicy do Złotoryi i to w rekordowym czasie 17 minut. Czas przejazdu ze Złotoryi do Wrocławia ma wynosić 1 godz. i 10 minut ! Zadanie będzie realizowane w ramach programu Kolej Plus. PKP PLK(podobnie jak rewitalizacja linii do Bogatyni a także przywrócenie do ruchu stacji Wrocław Świebodzki), a więc inwestor realizujący całe przedsięwzięcie, chce przeznaczyć na reaktywację omawianego odcinka kwotę około 262 mln złotych brutto. Spośród 10 złożonych ofert aż 5 zmieściło się w budżecie PLK, a dwie kolejne nieznacznie go przekraczają. Najtańszą propozycję złożyło konsorcjum firm Infrakol oraz LWZ, które wyceniło inwestycję na niespełna 211 mln złotych brutto. Ponadto w budżecie zamówienia mieszczą się jeszcze oferty Strabagu - 221,103 mln złotych, konsorcjum firm PORR i Trakcja System - 228,639 mln złotych, firmy Track Tec Construction - 234 mln złotych oraz kolejnego konsorcjum w składzie SBM Sp. z o. o. Sp. K., Trakcja S.A. oraz SBM Sp. z o. o., wyceniającego prace na 261,383 mln złotych. 

W marcu br. podczas wizyty Marszałek Elżbiety WITEK na stacji kolejowej ZŁOTORYJA Robert PAWŁOWSKI, burmistrz Złotoryi Marszałek Elżbietę WITEK określił mianem "matki chrzestnej" likwidacji wykluczenia kolejowego Złotoryi i dziękował serdecznie Piotrowi KARWANOWI, który od początku samorządowej kadencji w Sejmiku był motorem napędowym powrotu ruchu pasażerskiego do Złotoryi... Ten ostatni akcentuje przy każdej sposobności, że realizacja tej i wielu innych inwestycji to przykłąd współpracy Samorządu Dolnego Śląskiego z Rządem RP i samorządem Złotoryi...

Kolei coraz bliżej Złotoryi

Całość zamówienia ma zostać zrealizowana w ciągu 1107 dni od dnia zawarcia umowy chociaż nie brak opinii. że ów termin może zostać skrócony nawet o połowę. O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena brutto. PKP PLK dopuszczają również możliwość wyboru oferty poprzez zastosowanie aukcji elektronicznej.

Obecnie wspomniany odcinek linii 284 nie obsługuje regularnych połączeń pasażerskich, a stan linii zapewnia możliwość podróży z prędkością maksymalnie 50 kilometrów na godzinę. Rewitalizacja szlaku ma pozwolić na podróże pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h oraz 100 km/h w przypadku składów towarowych. Zmodernizowane perony mają mieć 150 metrów długości.

Projekt zakłada całkowitą wymianę torowiska, przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych, a także sieci trakcyjnej. Ponadto w ramach zadania powstanie też zupełnie nowy przystanek kolejowy o roboczej nazwie Legnica Zachodnia przy ulicy Chojnowskiej, który będzie wyposażony w jednokrawędziowy, pojedynczy peron. Przebudowane zostaną natomiast stacje w Pawłowicach Małych, Złotoryi oraz w Jerzmanicach-Zdroju. Reszta przystanków( w tym Kozów z najdłuższym peronem na Dolnym Śląsku) znajdujących się obecnie na tej trasie zostanie zlikwidowana, choć wykonawca ma pozostawić rezerwę terenową na ich ewentualną odbudowę w przyszłości.

Na stacjach w Jerzmanicach i Złotoryi po przebudowie dostępne będą po dwa perony, jedno oraz dwukrawędziowy, o wysokości 76 centymetrów.

Pociąg na stację PKP Złotoryja wjedzie za około 2 lata ale zdecydowani wcześnie bo już w tym roku Złotoryja oraz Lwówek znajdą się już w kolejowym rozkładzie jazdy i  na razie obsłużą je ...autobusy Kolei Dolnośląskich, co i tak będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców i turystów, a jednocześnie realna walka z wykluczeniem transportowym w tym rejonie województwa. 

Władze Złotoryi przygotowują plan modernizacji i przebudowy budynku stacji kolejowej. Docelowo w tym miejscu miałoby postać Centrum Komunikacyjne Złotoryi czyli kolej plus własna miejska komunikacja autobusowa bazująca na autobusach elektrycznych. Złotoryję i okolice obsługiwałyby autobusy na 2 liniach komunikacyjnych.

Powiązane wpisy