Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Wraca temat Hożej. Jest wniosek o rządowe wsparcie

ZŁOTORYJA. Trzy miliony złotych ma kosztować planowana na przyszły rok przebudowa dużego fragmentu ulicy Hożej. Urząd Miejski w Złotoryi złożył ponownie wniosek o dofinansowanie inwestycji z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Pieniądze mają pomóc w poprawie bezpieczeństwa na jednej z najważniejszych tras w naszym mieście.

Wraca temat Hożej. Jest wniosek o rządowe wsparcie

Przypomnijmy krótko: w zeszłym roku miasto dostało z RFRD dofinansowanie na poziomie 70 proc. do gruntownego remontu Hożej – 1,4 mln zł, ale najtańsza oferta w przetargu była 3 razy wyższa. I z realizacji inwestycji zrezygnowało.

Teraz, po urealnieniu kosztów i ponownym ich oszacowaniu, magistrat zdecydował się na drugie podejście do rządowych środków, ale podzielił przebudowę na 2 etapy. Pierwszy, który chce zrealizować latem przyszłego roku, obejmuje odcinek od skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego do zjazdu na parking przy Biedronce. To nieco krócej niż planowano jeszcze w zeszłym roku. Na długości 625 m miałaby się pojawić nowa asfaltowa jezdnia o szerokości od 5,5 do 6,4 m. Projekt zakłada też przebudowę zatoki autobusowej przy szpitalu z jej doświetleniem oraz 6 skrzyżowań (z ulicami: Mieszka I, Zimową, Wiśniową, 11 Listopada, Jesienną i Gen. Stanisława Sosabowskiego), a także remont chodnika z kostki betonowej na odcinku prawie 450 m. Modernizację przeszłaby również sieć kanalizacji deszczowej o długości ponad pół kilometra.

Inwestycja ma poprawić komfort jazdy po ul. Hożej i bezpieczeństwo ruchu – także tego pieszego. Osiem przejść przez jezdnię zyskałoby nowe oznakowanie, a jedno z nich również sygnalizację świetlną opartą na detekcji prędkości (światło czerwone włączy się, gdyby samochód jechał zbyt szybko – jak na ul. Bolesława Krzywoustego). We wniosku do RFRD nie ma natomiast mowy o dodatkowym doświetleniu przejść dla pieszych – miasto na razie zrezygnowało z tego elementu, chcąc ograniczyć koszty całego przedsięwzięcia. Magistrat zamierza się jednak starać o środki finansowe na oświetlenie „zebr” z innego programu.

W przyszłości przebudowana ma być pozostała część Hożej. Drugi etap obejmowałby prawie 2 razy dłuższy odcinek od Biedronki do skrzyżowania ulic Strefowej i Krzywoustego (przy fabryce czekoladek). Inwestycja miałaby powstać w miejsce drogi gruntowej biegnącej obok hydroforni w kierunku Wilczej Góry. Tak wytyczona trasa umożliwiałaby dojazd od strony Jeleniej Góry do strefy przemysłowej z pominięciem centrum miasta.

Hoża to jedna z ważniejszych i najbardziej ruchliwych ulic w Złotoryi. Stanowi główny dojazd do szpitala powiatowego, a także przedszkoli, szkoły podstawowej oraz hali sportowej „Tęcza”, komunikuje przy tym osiedle mieszkaniowe w rejonie ul. Śląskiej z centrum miasta. Po wybudowaniu ul. Lubelskiej, czyli łącznika z Wojska Polskiego, służy też jako alternatywny wyjazd z miasta w kierunku Jeleniej Góry. Z kolei poprzez ul. Juliusza Słowackiego łączy się z drogą powiatową, która prowadzi do złotoryjskiej podstrefy LSSE. Stan techniczny Hożej pozostawia jednak wiele do życzenia. Jezdnia jest popękana i zniszczona w wyniku m.in. wielokrotnego rozkopywania przy okazji robót budowlanych oraz remontów sieci i urządzeń podziemnych. Mocno zużyte są betonowe krawężniki, które wystają na różną wysokość, coraz bardziej zapadają się też studzienki kanalizacyjne.

Powiązane wpisy