Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Doczekali się przebudowy. Drogowy boom w mieście trwa

ZŁOTORYJA.  Stan drogi na Łąkowej wreszcie przestanie iść w parze z nazwą ulicy! Dojazd do kilku budynków mieszkalnych położonych na peryferiach miasta, a także terenów inwestycyjnych, które ratusz chce uruchomić w najbliższym czasie, po wielu latach doczeka się asfaltowej nawierzchni. Prace przy inwestycji miejskiej już trwają. Przebudową Łąkowej i sąsiedniej ulicy Granitowej (stanowi łącznik Łąkowej i ul. Legnickiej) zajmuje się lokalna firma – Przedsiębiorstwo Transportowo-Budowlana. Inwestycję zleconą przez miasto wykona za 3 mln 375 tys. zł, przy czym 87 proc. tych wydatków pokryje dofinansowanie z Polskiego Ładu.

Doczekali się przebudowy. Drogowy boom w mieście trwa

Nowy asfalt pojawi się na całej długości Łąkowej, czyli od skrzyżowania z ul. Chojnowską aż do granic miasta znajdujących się za budynkiem nr 25. Ale nie na każdym odcinku zakres prac będzie taki sam. Największa ingerencja w konstrukcję jezdni ma miejsce na ponad 300-metrowym fragmencie drogi od rozjazdu przy budynku nr 5 do Młynpolu. Wykonawca przeprowadził już tutaj korytowanie gruntu i obecnie wzmacnia podłoże. W następnej kolejności wykona podbudowę z kruszywa łamanego i dopiero na koniec ułoży warstwę bitumiczną.

Warstwą z kruszywa wykonawca poprawi nośność także na pozostałej części ulicy – poza pierwszym odcinkiem, zaraz za zjazdem z Chojnowskiej, gdzie wystarczy sfrezowanie starego asfaltu przed położeniem nowego.

Nowa jezdnia na Łąkowej będzie miała zmienną szerokość: od 5,5 m przy Młynpolu do 3,2 m na odcinku położnym tuż przed granicą miasta. W ramach inwestycji powstaną również zjazdy na posesje i pobocza utwardzone kruszywem kamiennym.

PTB pracuje także nad odmuleniem i odkrzaczeniem przydrożnych rowów stanowiących system odwodnienia Łąkowej. Remont przejdą także uszkodzone przepusty drogowe – tam, gdzie elementy betonowe są spękane, zostaną wymienione na nowe. Najtrudniejszy element tych prac wykonawca ma już za sobą – chodzi o przepust kanału, który przecina ulicę tuż przed budynkiem socjalnym. By go wymienić, trzeba było na jakiś czas całkowicie rozkopać drogę.

W tej chwili trwa również przebudowa kanału melioracyjnego w środkowej części ulicy. Jego konstrukcja zostanie wzmocniona długą na ponad 90 m ścianką oporową z płyt betonowych. By zrealizować to zadanie, wykonawca musiał wybudować najpierw tzw. „bajpas”, czyli biegnący równolegle rów, do którego przekierował tymczasowo ciek wodny.

Na przebudowanie Łąkowej i Granitowej wykonawca ma czas do końca września tego roku. Szerzej o zakresie prac pisaliśmy .

Przypomnijmy, że nowa jezdnia nie tylko ułatwi dojazd do budynków położonych przy Łąkowej. W przyszłości ma stanowić część tzw. małej obwodnicy, dzięki której będzie można dojechać od strony Legnicy i Jawora do ul. Chojnowskiej i ul. Grunwaldzkiej, co odciąży ul. Legnicką, dla której nie ma w tej chwili alternatywy. W 2024 r. Urząd Miejski w Złotoryi zamierza zlecić wykonanie projektu na przedłużenie Łąkowej w kierunku drogi wojewódzkiej 364, czyli budowę całkiem nowej trasy o długości ok. 1 km. Zaczynałaby się on przy przejeździe kolejowym w pobliżu budynku socjalnego, biegła wzdłuż torowiska i kończyła rondem zlokalizowanym na skrzyżowaniu szlaków drogowych do Legnicy i Jawora.

Tak poprowadzona droga miałaby jeszcze jeden walor: komunikowałaby z głównymi trasami tereny inwestycyjne, które miasto chce przeznaczyć pod budowę zakładów przemysłowych. Wzdłuż Łąkowej jest jeszcze do zagospodarowania ok. 18 ha gruntów, które w tej chwili tracą na atrakcyjności ze względu na słaby dojazd.

Powiązane wpisy