Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Ty pójdziesz górą, a ja doliną (FOTO)

REGION. Właściwie to trasa będzie wiodła dwiema dolinami - jedną wybraliśmy, aby dostać się na Czarny Grzbiet z Czarna Kopą (1407 m.n.p.m) i zbocze Śnieżki , drugą - na drogę powrotną. Obie doliny wyjątkowe, fragmentami trudne i forsowne, ale niezwykle atrakcyjne widokowo, pozwalają na przejście po czeskiej i polskiej stronie Karkonoskiego Parku Narodowego. Sowia Dolina i najbardziej męczący etap podejścia - Sowia Przełęcz ( 1164 m.n.p.m) to rzadziej wybierany szlak na Śnieżkę, malowniczy - wiedzie najpierw przez las leśnym szerokim duktem, który stopniowo przechodzi w wąską , krętą dróżkę wyłożoną kolorowymi łupkami. Potem przedzieranie się pośród połaci kosodrzewiny - podziwiając panoramę Karkonoszy włącznie ze szczytem Śnieżki na wprost. No i powrót - Doliną Łomniczki - bardzo stromą , zwłaszcza w początkowym etapie , wąską drogą w urzekającej scenerii - szlakiem zamkniętym w zimie.

Informacje praktyczne
Auto zostawiamy na bezpłatnym parkingu na ulicy Wilczej obok Hotelu Artus. Następnie ruszamy szlakiem zielonym w kierunku Sowiej Doliny . Po przejściu 700 metrów szlak zielony skręca w lewo, a my idziemy dalej prosto szlakiem czarnym. Mijamy kaskady Joanny na potoku Płomnica i idziemy Sowią Doliną, a następnie zaczynamy wspinaczkę stromą drogą na Sowią Przełęcz. Od początku wyprawy przeszliśmy już ok. 3.5 km. Na Sowiej Przełęczy skręcamy w prawo i idziemy dalej szlakiem czerwonym. Po przejściu niespełna kilometra dochodzimy do schroniska Jelenka, które znajduje się już po czeskiej stronie Karkonoszy. Tu możemy chwilę odpocząć i napić się czeskiego piwa. Po przerwie dalej idziemy do góry wśród kosodrzewiny i wspinamy się na Czarny Grzbiet. Po prawej i lewej stronie wspaniałe panoramy na doliny i szczyty po polskiej i czeskiej stronie Karkonoszy, a przed nami kopuła Śnieżki- najwyższego szczytu Sudetów. Po ok 2.5 kilometra od schroniska dochodzimy do skrzyżowania szlaków na zboczu Śnieżki.

W lewo szlak czerwony prowadzi na szczyt Śnieżki. Jeśli mamy siłę i do zmierzchu daleko możemy Śnieżkę zdobyć, jeśli nie, to skręcamy w prawo i szlakiem niebieskim idziemy w stronę schroniska Dom Śląski na Równi Pod Śnieżką. Koło schroniska skręcamy w prawo szlakiem czerwonym i schodzimy bardzo stromą ścieżką do Kotła Łomniczki. Po drodze mijamy symboliczny cmentarz ofiar gór i dochodzimy w pobliże nieczynnego schroniska w Dolinie Łomniczki, a potem skręcamy w szlak żółty, którym wracamy do samochodu. Cała wycieczka to ponad 13 km do przejścia, dużo stromych podejść i zejść , co wymaga niezłej kondycji. Zajmie nam to 5- 6 godzin.