Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Starościńskie Skały - granitowe Skalne Miasteczko (FOTO)

REGION. Te niezwykłe twory skalne na obszarze Rudaw Janowickich nie są tak monumentalne jak formacje w czeskich Górach Sowich zwane Skalnym Miastem. Nie ma też wielkich kanionów, labiryntów czy podziemnego jeziorka. Gigantyczne i specyficzne twory czeskiego miasta powstały bowiem w miększych i podatniejszych na erozję piaskowcach. Niezwykłość Starościńskich Skał polega na tym, że bogata rzeźba tej formacji powstała w granicie, o wiele twardszej skale. Jest to jedyne skalne miasteczko w Sudetach zbudowane z granitu . Więc warto zobaczyć te skały o dziwnych kształtach - Piekielisko, Mnicha, Fajkę, Piec, Nosorożca czy wizytówkę i najbardziej rozpoznawalny element Starościńskich Skał : Skalny Most i Starościńską Igłę. Z kolei na Górze Widokowej zwanej też Lwią Górą ( 718 m.np.m) jest punkt widokowy, na który wiodą wykute w skale stopnie (dwa „zabiegi” – każdy po ok. 17 schodów). Stąd rozpościera się widok na Karkonosze, Góry Izerskie, Kaczawskie, Sokole. Dodatkowym plusem wycieczki w te strony, jest to, że nie ma tam tłumów, nawet w weekend.

Informacje praktyczne:
Auto zostawiamy w Strużnicy. To wieś pomiędzy Janowicami Wielkimi a Kowarami, u stóp Rudawskiego Parku Krajobrazowego. Ruszamy do góry czarnym szlakiem , po drodze mijamy duże grupę skał nazywanych Diabelskim Zborem, a chwilę potem dochodzimy punktu widokowego. Mamy stąd niezły widok na skały poniżej i wieś z której wyruszyliśmy, a w tle ośnieżone szczyty Karkonoszy. Idziemy dalej szlakiem czarnym, a następnie niebieskim. Po przejściu ok 2.5 km od startu dochodzimy do Starościńskich Skał . To duża grupa skał o bardzo ciekawych i różnorodnych kształtach. Możemy chwilę pochodzić między skałami , a następnie ruszamy dalej niebieskim szlakiem. Po przejściu kolejnego 1.5 km odcinka dochodzimy do skrzyżowania szlaków, po drodze mijamy kolejne ciekawe grupy skał: Piec i Skalny Most. Dalej skręcamy w lewo żółtym szlakiem wzdłuż potoku Janówka.

Po przejściu kilometra skręcamy w lewo w szlak zielony, a następnie od skrzyżowania szlak niebieski w lewo. Mijamy liczne skały po lewej stronie, po prawej widoki na okolicę . Docieramy do następnego skrzyżowania szlaków , skręcamy tu w prawo szlakiem żółtym i dochodzimy do parkingu, gdzie zostawiliśmy samochód. Razem do przejścia ok 8.5 km , zajmie nam to jakieś 3.5 h.

Dla miłośników górskich wycieczek, wyprawa godna polecenia!