Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Budują dialog wokół wyzwań klimatycznych

POLKOWICE. Działają i są motorem zmian w środowisku lokalnym. Młodzi polkowiczanie wzięli udział w projekcie Young Dialogue and Change Maker, dzięki któremu wzbogacili swoje kompetencje i zwiększyli wiedzę o aktualnych wyzwaniach klimatycznych, lokalnie i globalnie. Finałem ich działań jest Polkowicki Dialog Klimatyczny, który umożliwi wymianę doświadczeń w zakresie polityki środowiskowej. Wydarzenie odbędzie się 27 września w SP nr 4.

Budują dialog wokół wyzwań klimatycznych

Spotkanie w ramach Polkowickiego Dialogu Klimatycznego jest zwieńczeniem wielomiesięcznych działań Fundacji FIS, Uniwersytetu Wrocławskiego, Norweskiego Instytutu Badań Przyrodniczych NINA oraz zaangażowanej młodzieży.

– Klimat odgrywa coraz większe znaczenie w naszym życiu, a w zasadzie jego zmiany gwałtowne. Powinniśmy przygotować się na to, aby móc żyć w stabilnych okolicznościach przyrody. Bezwzględnie do tego potrzebny jest dialog, stąd też tak bardzo istotnym jest Polkowicki Dialog Klimatyczny, który odbędzie się właśnie po to, aby móc poruszyć istotne problemy związane ze zmianą klimatu. To nie tylko niskoemisyjne, a w zasadzie zeroemisyjne autobusy, które jeżdżą po Polkowicach, ale to również chociażby działający w Polkowicach rower miejski i cała infrastruktura, która z tym się wiąże, czyli budowa ścieżek rowerowych, bezpiecznych przejść dla pieszych, czyli tego wszystkiego, co wpływa na ograniczenie niskiej emisji – mówi Łukasz Puźniecki, burmistrz Polkowic. – Warto szukać wspólnie rozwiązań do tego, aby te problemy klimatyczne współczesnego świata rozwiązywać – podkreśla.

Podczas zajęć, trwających od kwietnia udało się połączyć różne grupy w dialogu. Młodzież uczyła się dialogować z urzędem, a urząd wsłuchał się i uczył dialogować razem z młodzieżą, czyli głównymi odbiorcami projektu.

– Uczyliśmy się, jak kreatywnie pracować nad różnymi wyzwaniami, nie tylko dotyczącymi klimatu. Ćwiczyliśmy metodą design thinking, którą można rozwiązać każde wyzwanie i każdy problem – mówi Małgorzata Lewandowska, kierowniczka projektu, Fundacja Forum Inicjatyw Społecznych.

Zdobyte umiejętności, mi.in. krytyczne myślenie, praca zespołowa czy mediacje będą dla młodych polkowiczan cenne na każdym etapie ich rozwoju osobistego i zawodowego.

– Dowiedzieliśmy się podczas zajęć, że też mamy prawo głosu i możemy mówić dorosłym, co nam nie pasuje. Dowiedzieliśmy się jak mówić, żeby dorośli nas słuchali. Chcemy mieć wpływ na zmiany klimatyczne, bo to jest ważny temat dla nas – podkreśla Oliwia, uczennica SP nr 3 w Polkowicach.

– Każde z zajęć miało temat interesujący mnie. Podczas dialogu klimatycznego będziemy mogli przyjść, porozmawiać, wyrazić swoją opinię i może uda się coś zmienić – mówi Aleksandra, uczennica SP z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi w Jędrzychowie.

– Bardzo dużo jest zmian klimatycznych w ostatnich latach i należy temu zapobiec. Najbardziej podobały mi się do tej pory zajęcia, podczas których prowadziliśmy sondę uliczną na temat zmian klimatycznych, pytaliśmy ludzi, co o tym sądzą – mówi Mikołaj, uczeń SP nr 1 w Polkowicach.

Podczas jednodniowego Polkowickiego Dialogu Klimatycznego dla uczniów, nauczycieli, samorządu, organizacji pozarządowych, biznesu i lokalnej społeczności zaprezentowane zostaną m.in. wspólny słownik klimatyczny oraz manifest klimatyczny, identyfikujące z perspektywy lokalnej wyznania na rzecz klimatu.

– Z konsekwencjami zmian klimatu mierzymy się codziennie. Jednym z tych oddziaływań klimatycznych są ulewne deszcze, duże okresy suszy. Woda jest naszym skarbem, ale ostatecznie coraz częściej zaczyna nam jej brakować lub jest jej za dużo. Dlatego bardzo ważnym elementem jest zagospodarowanie wód deszczowych, które później możemy wykorzystać. Polkowicki dialog klimatyczny to miejsce, w którym możemy na ten temat porozmawiać. Serdecznie zapraszam do udziału w tym wydarzeniu – mówi Ewa Kowalik, wiceburmistrz ds. społecznych.

Oficjalne rozpoczęcie wydarzenia i zapoznanie uczestników z ogólnym celem oraz znaczeniem dialogu klimatycznego zaplanowano na godz. 11 w Szkole Podstawowej nr 4 w Polkowicach.

Termin Wydarzenia: 27 września 2023 r. Miejsce: Szkoła Podstawowa nr 4 w Polkowicach
Agenda wydarzenia:

10:30 – 11:00 Rejestracja

11:00 – 11:15 Otwarcie
Oficjalne rozpoczęcie wydarzenia, zapoznanie uczestników z ogólnym celem i znaczeniem dialogu klimatycznego.

11:15 – 11:30 Powitanie i przedstawienie grup interesariuszy
Krótka prezentacja głównych osób zaangażowanych w organizację wydarzenia oraz ich ról.

11:30 – 11:40 Przedstawienie agendy wydarzenia

11:40 – 12:00 Zasady pracy i wartości Polkowickiego Dialogu Klimatycznego
Prezentacja wartości i zasad, które będą przyświecać pracy podczas wydarzenia. Omówienie materiału wypracowanego przez młodzież na warsztatach dotyczących zasad dialogu klimatycznego, wstępna dyskusja.

12:00 – 13:40 Stacje tematyczne
Uczestnicy zostaną podzieleni na grupy i będą cyklicznie przechodzić przez 5 stacji tematycznych:

Manifest. Prezentacja głównych celów i przesłań dotyczących klimatu. Interaktywne dyskusje i wymiana opinii.
Słownik. Omówienie kluczowych terminów związanych z klimatem. Uczestnicy mogą zgłębić swoją wiedzę i wyjaśnić niejasności.
Doświadczenia norweskie. Prezentacja sukcesów i wyzwań Norwegii w obszarach wybranych spośród tych, które mieszkańcy Polkowic wskazali jako wyzwania. Inspirujące przykłady i możliwość pytań.
Badania zrealizowane przez młodzież. Prezentacja wyników badań przeprowadzonych przez młodzież dotyczących zmian klimatu i ich skutków.
Propozycje projektów – Brainwriting. Przedstawienie pomysłów na lokalne projekty klimatyczne, jakie może realizować młodzież w projekcie.
13:40 – 14:10 Prezentacja wyników prac stacji
14:10 – 14:45 Dyskusja i wnioski
14:45 – 15:00 Podziękowanie za udział w spotkaniu PDK. Zapowiedź kolejnych kroków.

15.00 – 15.45 – warsztat dla młodzieży i mentorek

Powiązane wpisy