Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

W „jedynce” mają na ścianie ogród

POLKOWICE.  Jest zielono, klimatycznie, z korzyścią dla wszystkich. W Szkole Podstawowej nr 1 im. J. Wyżykowskiego w Polkowicach powstał ogród wertykalny. To długo oczekiwany efekt pewnego projektu. – Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w projekcie „Young Dialogue and Change Maker – budujemy dialog wokół wyzwań klimatycznych”, i w ramach podsumowania tego projektu wyszli z inicjatywą stworzenia ogrodu wertykalnego w naszej szkole we współpracy ze szkołą w Jędrzychowie – mówi Katarzyna Walasek, nauczycielka biologii i edukacji wczesnoszkolnej w SP nr 1, a jak wyjaśnia, ogród wertykalny to w skrócie „zielona ściana”, czyli pionowy układ roślin zawieszonych na ścianie.

W „jedynce” mają na ścianie ogród

Dobór roślin musi być jednak przemyślany, bo chodzi o takie, które oczyszczają i nawilżają powietrze wpływając na poprawę samopoczucia, bo o to głównie chodzi. Takie rozwiązania z powodzeniem sprawdzają się też, na przykład, na balkonach czy tarasach, o czym uczniowie wiedzą. Czego jeszcze dowiedzieli się biorąc udział w projekcie, w który bardzo się zaangażowali?

– Dużo dowiadywaliśmy się o roślinach i mieliśmy stworzyć projekt w naszej szkole dotyczący kwiatów, które pomogą nam w oczyszczaniu powietrza, w zdrowiu, żeby ludzie nie chorowali – mówi Szymon, a jego koleżanka Maja dodaje: – Dużo się działo odnośnie ekologii, dużo robiliśmy dla innych, żeby dowiedzieli się na przykład o tym, co dają nam rośliny.

– Były spotkania na temat tego, dlaczego klimat jest tak ważny i co trzeba robić, żeby w tym klimacie żyło się coraz lepiej – dopowiada Maciek. – Rozmawialiśmy też o ociepleniu klimatycznym, że większe CO2 pompowane do atmosfery powoduje, że temperatura wzrasta, lodowce topnieją. To jest ważne, bo decyduje o przyszłości, czy będą pożary, kataklizmy czy huragany.

Zaangażowanie i efekty starań uczniów oraz nauczycieli w tworzenie ogrodu wertykalnego pochwaliła wiceburmistrz Polkowic, która też pomagała w przygotowaniu ściennej kompozycji.

– Przede wszystkim podoba mi się to, że młodzież sama zaprojektowała, przetestowała i wykonała swój pomysł, a jednocześnie widzi powiązanie tej pracy z tym, jak przeciwdziałać zmianom klimatu – mówi wiceburmistrz Ewa Kowalik. – To niezwykle ważne, żeby nie tylko uczyć się teoretycznie, ale przede wszystkim działać, bo im więcej działamy, tym więcej pozostaje w naszej pamięci i to na długo – podkreśla.

„Young Dialogue and Change Maker – budujemy dialog wokół wyzwań klimatycznych!” finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021 oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 w ramach Programu Aktywni Obywatele-Fundusz Regionalny a realizowany w partnerstwie przez: Fundację Forum Inicjatyw Społecznych, Urząd Gminy Polkowice i Uniwersytet Wrocławski.

Powiązane wpisy