Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Dialog – to możliwe!

POLKOWICE. Ponad dwieście osób, głównie polkowicka młodzież, wzięła udział w projekcie „Young dialogue and change maker – budujemy dialog wokół wyzwań klimatycznych”. – Sukces tego wydarzenia to nasz wkład w budowanie dialogu obywatelskiego, opartego o ekologię – mówi burmistrz Polkowic, Łukasz Puźniecki.

Dialog – to możliwe!

W ramach projektu polkowicka młodzież nabywała umiejętności prowadzenia skutecznego dialogu na temat najważniejszych problemów klimatycznych. Uczniowie polkowickich szkół podstawowych poznawali dobre praktyki w tym zakresie oraz realizowali młodzieżowe inicjatywy klimatyczne wśród polkowiczan.

Wśród obecnych na konferencji podsumowującej roczne działa projektu byli m.in. przedstawiciele Forum Inicjatyw Społecznych, Uniwersytetu Wrocławskiego, polkowickich szkół podstawowych oraz polkowickiego samorządu.

– Bardzo się cieszę, że ten projekt zaistniał w Polkowicach, bo nasza gmina to nie tylko „Serce Zagłębia Miedziowego”, to także jego zielone płuca. Od dłuższego czasu aspirujemy do tego, aby być takim eko-miastem, w którym, dba się o transport niskoemisyjny, o czyste powietrze, w którym rewitalizuje się parki i tworzy się przestrzeń do wypoczynku wśród zieleni – mówił otwierając spotkanie burmistrz Polkowic, Łukasz Puźniecki.

Jak podkreślił, zakończony właśnie projekt „Young dialogue and change maker – budujemy dialog wokół wyzwań klimatycznych”, jest ważny z kilku powodów. Jednym z nich jest zaangażowanie w jego realizację wielu środowisk, którym zależy na sprawach klimatu i ekologii.

– Chciałbym bardzo podziękować wszystkim, którzy czynnie zaangażowali się to bardzo trudne zadanie. Chcąc bardzo krótko, lapidarnie podsumować ten projekt, można by użyć słów „dialog” i „wyzwania”. Dialog to umiejętność rozmowy i umiejętność słuchania, to także umiejętność analizy problemu. Wszystkie te kompetencje nabywała młodzież w toku tego projektu rozmawiając o klimacie w skali globalnej, ale także tej lokalnej.

Na naszej drodze spotykamy nie raz problemy, przed nami duże wyzwania klimatyczne i dobrze, aby traktować je nie jako problemy, ale jako elementy, które wymagają współpracy i koordynacji działań aby je pokonać, znajdując najlepsze rozwiązania, a takowe się tutaj pojawiły. To niewątpliwy sukces tego projektu, który jest naszym wkładem w budowanie dialogu obywatelskiego opartego o ekologię – ocenia burmistrz Polkowic, Łukasz Puźniecki.

Projekt realizowany od listopada 2022 r w Polkowicach obejmował m.in. warsztaty, spotkania i konkursy tematyczne oraz – przeprowadzony we wrześniu tego roku – Polkowicki Dialog Klimatyczny. Głównym celem całego projektu było wzmocnienie postaw obywatelskich wśród mieszkańców naszej gminy, poprzez dialog społeczny na temat przyrody i klimatu.

– Udało się to zrealizować w stu procentach, między innymi dzięki dobrej współpracy z polkowickim samorządem. To z kolei zaowocowało pierwszym w Polsce dialogiem klimatycznym, w którym kluczową rolę odegrała młodzież, wspierana przez swoich fantastycznych nauczycieli. Wspólnie z uczniami z innych miast Polski opracowaliśmy model edukacji klimatycznej i wydaliśmy podręcznik na ten temat. Kluczowe jest w nim jest to, że zaczynamy myśleć o klimacie i działać dla klimatu lokalnie – podkreśla Małgorzata Lewandowska z Forum Inicjatyw Społecznych, współorganizatora projektu.

W projekcie wzięło udział blisko sto osób, głównie uczniów i nauczycieli polkowickich szkół podstawowych. Ponadto kolejnych 150 osób czynnie włączyło się w realizacje projektu Polkowicki Dialog Klimatyczny.

– Uważam, że taki projekt był bardzo potrzebny. W trakcie jego trwania przygotowano nas do tego, jak prowadzić dialog, żebyśmy potrafiły uzasadnić swoje zdanie, żebyśmy nie bały się mówić do ludzi i żebyśmy wiedzieli jak mówić, żeby nas słuchano. A jest o czym mówić, bo trzeba chronić klimat, bo jest tylko jeden. jak go zniszczymy, to drugiego nie dostaniemy – mówi Oliwia Muszyńska, uczennica jednej z polkowickich podstawówek, uczestniczka projektu.

Podczas konferencji można było dowiedzieć się o zrealizowanych w ramach projektu pomysłach , była też okazja wysłuchania relacji młodzieży i nauczycieli, którzy przez niemal cały rok pracowali nowatorskimi metodami, uczyli się identyfikować problemy, rozmawiać i włączać w dialog ekologiczny takie obszary jak biznes, organizacje pozarządowe czy naukowcy.

Powiązane wpisy