Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

grafiki na wydarzenie LSSE 06 202411

Powstanie nowa bocznica kolejowa dla fabryki Mercedes-Benz w Jaworze

JAWOR. Mercedes-Benz Manufacturing Poland i Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna „INVEST-PARK” 16 marca 2022 r. podpisały umowę na budowę bocznicy kolejowej i centrum logistycznego dla fabryki Mercedesa w Jaworze. Prace budowlane rozpoczną się już za kilka miesięcy, a ich zakończenie zaplanowano na 2024 r. Nowa infrastruktura transportowa będzie służyć przede wszystkim przyjaznej dla środowiska dystrybucji baterii elektrycznych z Jawora do fabryk Mercedesa na świecie.

Powstanie nowa bocznica kolejowa dla fabryki Mercedes-Benz w Jaworze

Dr Andreas Schenkel, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Manufacturing Poland: - Dążenie do neutralności pod względem emisji CO2 było naszym celem od samego początku istnienia fabryki w Jaworze. Zakład zasilany jest w 100% energią odnawialną. Kolejnym krokiem redukcji CO2 jest obszar logistyki. Dzięki nowej bocznicy kolejowej zminimalizujemy transport drogowy do i z fabryki. Wspólnie z WSSE robimy kolejny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju naszej produkcji i dystrybucji.

Piotr Wojtyczka, Prezes Zarządu WSSE „INVEST-PARK”: - Cieszymy się, że WSSE może wnieść istotny wkład w realizację tak ważnego projektu. Mercedes-Benz Manufacturing Poland jest dla nas strategicznym partnerem, a kolejna wspólna inwestycja jest dowodem na to, że nasza współpraca układa się znakomicie.

Najnowsza inwestycja obejmuje budowę bocznicy kolejowej w południowo-zachodniej części strefy ekonomicznej, podobszar Jawor/DSAG S3, oraz centrum logistycznego na terenie fabryki Mercedesa w Jaworze. Bocznica połączona będzie z linią kolejową nr 137 Kędzierzyn Koźle - Kamieniec Ząbkowicki - Legnica. Na powierzchni 2,6 ha powstanie centrum logistyczne, czyli nowoczesna platforma przeładunkowa z zawansowaną technologiczne infrastrukturą, przeznaczoną w szczególności do obsługi transportu baterii litowo-jonowych z Jawora do fabryk samochodowych Mercedesa na świecie.

Projekt finansowany jest ze środków WSSE oraz MBMPL, a koszt szacowany na kilkadziesiąt milionów złotych. W najbliższym czasie zostanie ogłoszony przetarg. Rozpoczęcie prac budowlanych zostało zaplanowane na lato br., zaś ich zakończenie na początek 2024 roku.

Fabryka Mercedes-Benz w Jaworze jest ważną częścią sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Powertrain (produkcja silników i napędów) i zaawansowanym technologicznie miejscem produkcji wysoko wydajnych, czterocylindrowych silników benzynowych i wysokoprężnych, a także baterii do samochodów Mercedes-Benz typu hybryd plug-in i elektrycznych modeli Mercedes EQ. Fabryka produkuje baterie do hybryd plug-in dla Klasy C, E i S od 2020 roku, a w zeszłym roku rozszerzyła swoją ofertę o systemy baterii do elektrycznych kompaktowych SUV-ów Mercedes-EQ.

Fabryka na Dolnym Śląsku od początku była zaprojektowana jako zakład neutralny pod względem emisji CO2, dzięki czemu odgrywa pionierską rolę w ramach założeń programu zrównoważonego rozwoju koncernu Mercedes-Benz AG. W energię elektryczną zaopatruje ją pobliska farma wiatrowa (VSB).

Fabryka w Jaworze, której powierzchnia produkcyjna i logistyczna wynosi około 250 000 metrów kwadratowych, korzysta z nowoczesnych urządzeń oraz innowacyjnych technologii Przemysłu 4.0. Jest ważnym i cenionym pracodawcą w regionie (pierwsze miejsce w rankingu Forbes Polska „Poland’s Best Employers 2021” w sektorze motoryzacyjnym).

Powiązane wpisy