Wirtualna rzeczywistość w KGHM
GŁOGÓW. Bezpieczeństwo przede wszystkim – w Hucie Miedzi Głogów rozpoczęły się szkolenia przy wykorzystaniu technologii wirtualnej rzeczywistości VR. Pracownicy oddziału KGHM, przy pomocy specjalnych gogli i padów, trenują zachowania i procedury dotyczące funkcjonowania pieców hutniczych.
– Technologia VR daje możliwość stworzenia wirtualnych scenariuszy pracy, które przebiegają często w bardzo trudnych, czy nawet ekstremalnych warunkach, ale są całkowicie bezpieczne dla zdrowia i życia. Rzeczywistość wirtualna to nieocenione narzędzie pozwalające tworzyć w sposób bezpieczny modele, które po sprawdzeniu można zrealizować w rzeczywistości – powiedział Marcin Chludziński, prezes zarządu KGHM Polska Miedź S.A.
W Hucie Miedzi Głogów pracownicy szkolą się z obsługi pieców hutniczych, w zakresie m.in. przepalania i zatykania otworu spustowego miedzi. Uczestnicy dzięki specjalnym goglom czują się jak na stanowisku pracy. Trzymane w rękach kontrolery pozwalają im (dosłownie) przejść cały proces techniczny i wykonać wszystkie czynności.
W wirtualnej rzeczywistości pracownik krok po kroku jest informowany o zagrożeniach i możliwych sytuacjach awaryjnych. W aplikacji pojawiają się komunikaty o tym, co w sytuacji zaistnienia ryzyka należy zrobić.
– To świetny sposób na przeszkolenie nowych pracowników lub takich, którzy po dłuższej przerwie wracają do pełnienia swoich obowiązków – mówi Robert Gregorczyk, główny specjalista działu BHP w Hucie Miedzi Głogów.
Huta planuje już kolejne kursy, tym razem z pracy na wysokościach, gdzie przestrzeganie procedur BHP jest sprawą kluczową. Planowane jest przygotowanie wirtualnych scenariuszy, w tym symulacja upadku z wysokości.
Wirtualna rzeczywistość (Virtual Reality, VR) polega na multimedialnym kreowaniu komputerowej wizji przedmiotów, przestrzeni czy zdarzeń. Może prezentować zarówno elementy świata realnego (symulacje komputerowe), jak i zupełnie fikcyjnego (gry komputerowe).
Projekt jest realizowany w Hucie Miedzi Głogów przez spółkę KGHM Centrum Analityki, przy wsparciu firmy VR-Learning.