Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

B. Stawiski walczy o remont mostu kolejowego. Czy apel do parlamentarzystów pomoże?

WOŁÓW. O modernizację i to gruntowną mostu kolejowego w Brzegu Dolnym walczy Bohdan Stawiski, członek zarządu powiatu wołowskiego okrzyknięty nie bez podstaw odkrycie samorządowym 2024 roku na Dolnym Śląsku. - To jeden najbardziej zaniedbanych odcinków „Nadodrzanki” - trasy kolejowej prowadzącej z Wrocławia do Zielonej Góry i Szczecina. Pociągi mogą tam jeździć tylko jednym z dwóch torów i muszą zwalniać - mówi Bohdan STAWISKI. - A proszę pamiętać, że mosty nad Odrą na linii kolejowej łączącej Wrocław i Brzeg Dolny stanowią wąskie gardło dla pociągów pasażerskich i towarowych. Warto bowiem przypomnieć, że linia ta, tak zwana Nadodrzanka, łączy Dolny Śląsk z portami w Szczecinie i Świnoujściu. I to na bardzo ważnym odcinku via Głogów!

B. Stawiski walczy o remont mostu kolejowego. Czy apel do parlamentarzystów pomoże?

Przedstawiciele PKP PLK zapowiadali kilkukrotnie remont mostów od lat, ale praktycznie nic się nie działo. Kilka miesięcy temu wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział podczas spotkania z Marszałkiem Województwa Dolnośląskiego Pawłem Gancarzem remont „Nadodrzanki” . Ale jak to zwykle bywa istnieje obawa, że na obietnicach i deklaracjach się skończy.

Bezczynność strony rządowej skłoniła Bohdana STAWISKIEGO do wystosowania Apelu adresowanego do parlamentarzystów z Dolnego Śląska oraz samorządowcow aby ponad politycznymi podziałami 

Szanowni Państwo, Parlamentarzyści Ziemi Dolnośląskiej
jako radny i członek zarządu powiatu wołowskiego zwracam się z prośbą o wsparcie realizacji jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w naszym regionie, jaką jest modernizacja mostu kolejowego w Brzegu Dolnym w powiecie wołowskim.

To jeden z fragmentów linii kolejowej 273, prowadzącej z Wrocławia przez Wołów, w kierunku Szczecina. Ruch na niej, między Księgienicami a Brzegiem Dolnym, poprowadzony jest po jednym torze, z obniżoną do 70 km/h prędkością. Powoduje to ogromny spadek przepustowości na tej trasie. Dzieje się tak ponieważ most nad Odrą stanowi wąskie gardło kumulując ruch pasażerski i towarowy. Modernizacja przeprawy kolejowej spowoduje, że pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać prędkości 120-160 km/h, co pozwoli dotrzeć z Wołowa do Wrocławia w czasie krótszym niż 30 minut. Dla mieszkańców powiatu wołowskiego to zmiana o charakterze cywilizacyjnym, która udowodni sprawczość państwa polskiego.

Konsekwencją złego stanu technicznego tego fragmentu „Nadodrzanki” są tworzące się w efekcie domina opóźnienia pociągów, co nie pozwala w pełni wykorzystać boomu kolejowego, jaki obserwujemy w ostatnich latach na Dolnym Śląsku. Dzięki działaniom samorządu województwa konsekwentnie przywracane są nieczynne od wielu lat połączenia pasażerskie. Koleje Dolnośląskie stale rozbudowują swój tabor, który już dziś jest najnowocześniejszy w Polsce. Niezbędnym uzupełnieniem powinny być inwestycje w infrastrukturę należącą do PKP zapowiadane przez wiceministra Piotra Malepszaka. Dzięki nim nasi mieszkańcy będą mogli w poczuciu komfortu, punktualności i bezpieczeństwa dojeżdżać codziennie do szkoły i swoich miejsc pracy.

Liczę na Państwa wsparcie ponad politycznymi podziałami. Tylko współpraca na wszystkich szczeblach samorządu oraz administracji centralnej ma szansę dać realne efekty i sprawić, aby Dolny Śląsk, zgodnie z zapowiedziami Paweł Gancarz - Marszałek Województwa Dolnośląskiego, stał się prawdziwym infrastrukturalnym sercem Polski. Modernizacja mostu w Brzegu Dolnym będzie tego najlepszym przykładem i prawdziwym impulsem prorozwojowym.

Bohdan Stawiski

Wg. zapewnień Ministerstwa Infrastruktury- w ciągu 2 lat ma być zrobiony most w Brzegu Dolnym wraz z drugim torem. W ten sposób czas dojazdu z Wołowa do Wrocławia skróci się do 32- 36 minut. 

Mamy nadzieję, że ta inwestycja "nie przesunie się" na koniec kolejki kolejowych inwestycji"...