Dolny Śląsk stawia na kolej
POLKOWICE. Do 2027 r. powstanie linia dużych prędkości, która połączy Dolny Śląsk z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK). W tej sprawie odbyło się spotkanie Zespołu Parlamentarnego ds. Infrastruktury Transportowej na Dolnym Śląsku. Wziął w nim udział m.in. burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki. - Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to ogromna szansa rozwojowa również dla Dolnego Śląska. Dzięki nowym połączeniom kolei dużych prędkości maksymalnie skrócimy dojazd do Warszawy. Dziś z Wrocławia są to cztery godziny, po zakończeniu inwestycji czas ten skrócimy do niecałych dwóch godzin. Co istotne, linia kolejowa do Wrocławia i dalej do granicy z Czechami, będzie jedną z pierwszych realizowanych w ramach CPK. Według planów cały odcinek powstanie już w 2027 roku – powiedział poseł Paweł Hreniak, przewodniczący Zespołu Parlamentarnego ds. Infrastruktury Transportowej na Dolnym Śląsku.
5 marca 2021 r. w trybie zdalnym odbyło się kolejne spotkanie Zespołu Parlamentarnego ds. Infrastruktury Transportowej na Dolnym Śląsku. Posiedzenie było poświęcone inwestycjom kolejowym prowadzonym w naszym regionie przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny. W wydarzeniu wzięli udział m.in. przewodniczący Zespołu Parlamentarnego poseł Paweł Hreniak, parlamentarzyści, wiceprzewodniczący Marcin Gwóźdź, prezes zarządu CPK Mikołaj Wild wraz ze współpracownikami, dyrektor naczelny Oddziału Regionalnego PKP PLK Jerzy Dul, dyrektor oddziału GDDKIA we Wrocławiu Lidia Markowska, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu Jan Pyś oraz samorządowcy (m.in. Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego Tymoteusz Myrda, Starosta Oławski Zdzisław Brezdeń. Burmistrz Siechnic Milan Usak, Burmistrz Bierutowa Piotr Sawicki , Wójt Czernicy Włodzimierz Chlebosz , Wójt Gminy Wiejskiej Henryk Kuriata , Burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki.
Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Dla ponad 500 km z nich prace przygotowawcze już trwają.
Pierwsze roboty budowlane mają się rozpocząć już za trzy lata. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii
kolejowych, których inwestorem jest Centralny Port Komunikacyjny.
W województwie dolnośląskim to budowa 119 km nowych linii kolejowych i modernizacja 126 km linii istniejących. W zasięgu linii kolejowych znajdzie się 2,33 mln mieszkańców województwa.
Na inwestycje kolejowe na terenie województwa dolnośląskiego składają się:
1. W ramach relacji Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Wałbrzych – Lubawka (granica państwa PL-CZ w kierunku Pragi)
2. W ramach relacji Sieradz – Kalisz – Ostrów Wlkp. – Leszno – Głogów – Zielona Góra.
3.W ramach relacji Warszawa – CPK – Częstochowa – Opole – Nysa – Kłodzko
Spotkanie było również okazją do dyskusji i przedstawienia uwag, wniosków i opinii do projektu. Burmistrz Polkowic przypomniał, że teren Zagłębia Miedziowego pozbawiony jest obecnie „sztywnego kręgosłupa kolejowego”, ponieważ połączenie Rudna-Głogów omija Polkowice.
– Dlatego za niezwykle cenną uważam inicjatywę marszałka Tymoteusza Myrdy, któremu udało się zachęcić województwo dolnośląskie i samorządy Zagłębia Miedziowego do współpracy na rzecz budowy Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego. Efektem tej współpracy jest podpisanie porozumienia i zabezpieczenie środków na przygotowanie studium wykonalności oraz uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy tej linii – zaznaczył burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki.