Asfaltowa droga rowerowa powstaje wokół zalewu
ZŁOTORYJA. Wokół zalewu złotoryjskiego budowana jest asfaltowa droga rowerowa. Połączy drewniany pomost z ul. Sportową. Prace trwają od kilku dni i dosyć szybko posuwają się naprzód. Wybierając się w to miejsce na spacer, należy zachować ostrożność. W zeszłym roku zbudowany został zjazd, dzięki któremu można dotrzeć z osiedla do pomostu biegnącego wzdłuż zbiornika zarówno rowerem, jak i pieszo, i to bez brodzenia w błocie. Teraz Urząd Miejski w Złotoryi kontynuuje rozwój infrastruktury dla rowerzystów w tym rejonie miasta i dobudowuje kolejny odcinek drogi rowerowej. Pozwoli on objechać kąpielisko po równej nawierzchni.
Ścieżka pobiegnie po grobli pomiędzy zalewem i zbiornikiem osadowym, zjedzie z wału obok wiaduktu kolejowego i poprowadzi dalej wzdłuż Kaczawy po śladzie drogi szutrowej. Duża część krawężników wytyczających jej przebieg jest już gotowa. W niektórych miejscach pojawiła się również podbudowa pod nawierzchnię bitumiczną, która będzie się składała z dwóch 15-centymetrowej grubości warstw: jednej z kruszywa, a drugiej cementowej, stabilizującej grunt.
– Zdajemy sobie sprawę, że zalew to popularny wśród mieszkańców teren rekreacyjny. Przy planowaniu spacerów należy jednak wziąć pod uwagę, że obecnie to plac budowy. Prosimy więc, by w związku z realizacją inwestycji zachować w tym miejscu ostrożność. Podobnie jak na ul. Sportowej, którą prowadzi dojazd do zalewu i można tutaj napotkać maszyny budowlane – apelują pracownicy Wydziału Funduszy Zewnętrznych i Obsługi Inwestora UM, który nadzoruje budowę pętli rowerowej.
Ścieżka wokół zalewu to odcinek G śródmiejskiej drogi rowerowej. Liczy on 358 m długości. W całości zostanie pokryty asfaltem. Droga, wspólna dla pieszych i rowerzystów, będzie miała szerokość od 1,8 do 4,8 m. Od skarpy na zejściu z korony zalewu oddzieli ją betonowa palisada.
Inwestycję realizuje Sudeckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Jeleniej Góry. To ten sam wykonawca, który skończył niedawno inny fragment złotoryjskiej pętli rowerowej, na ul. Lubelskiej. Poza drogą nad zalewem jeleniogórska firma zbuduje ścieżkę dla jednośladów i nowy chodnik na ul. Kolejowej (to odcinek I, prace już tu trwają). Przystosuje też pod ruch rowerowy dwa inne odcinki pętli: na ul. Sportowej (H), gdzie będzie wyznaczona strefa zamieszkania i powstaną 2 wiaty na rowery, oraz na ul. Garbarskiej (J), która zostanie od nowa oświetlona latarniami typu LED oraz oznakowana jako strefa ograniczonej prędkości (do 30 km/h).
Budowa odcinków G, H, I oraz J ma kosztować 705,5 tys. zł. Razem to 2 km infrastruktury dla miłośników dwóch kółek w postaci autonomicznych dróg rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych oraz stref współdzielonych.
Złotoryjskie ścieżki dla rowerzystów powstają w ramach dużego projektu pn. „Ograniczenie niskiej emisji poprzez rozbudowę śródmiejskich dróg rowerowych na terenie miasta Złotoryja”. Ratuszowi zależy na tym, by jak najwięcej mieszkańców przesiadło się z samochodów na rowery, a tym samym by ograniczyć transport spalinowy i zmniejszyć dzięki temu emisję pyłów i szkodliwych gazów do atmosfery. Dlatego buduje potrzebną do tego infrastrukturę, chcąc zapewnić rowerzystom bezpieczny dojazd do strefy przemysłowej i w inne części Złotoryi.
Na przedsięwzięcia rowerowe w ramach polityki niskoemisyjnej Złotoryja otrzymała 6 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej.