Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Miasto oddało mieszkańcom nową drogę do użytku

ZŁOTORYJA. Ulica Generała Władysława Andersa przeszła odbiór techniczny i od kilku dni jest już przejezdna. To obejście drogowe ul. Bohaterów Monte Cassino, które docelowo ma stanowić dojazd w rejon ul. Wiejskiej. – To dopiero początek. Równego asfaltu będzie tutaj dużo więcej – zapewniają w złotoryjskim magistracie, który jest w trakcie projektowania całej sieci dróg na osiedlu.

Miasto oddało mieszkańcom nową drogę do użytku

Budowa Andersa zaczęła się w maju zeszłego roku i kosztowała ponad 2,2 mln zł (przy czym część kosztów pokryła dotacja z Polskiego Ładu). Liczy prawie 300 m długości, jest oświetlona i wyposażona w kanalizację deszczową, a pod asfaltem biegnie też wodociąg i kanalizacja sanitarna. Droga powstała w dość trudnym technicznie terenie, bo na stromej skarpie znajdującej się wzdłuż ul. Polnej, którą trzeba było zabezpieczyć ściankami oporowymi. Ma przez to duże przewyższenie i nachylenie jezdni sięgające 11 proc.

Andersa łączy ulice Polną i Miodową. To swego rodzaju „bajpas”, dzięki któremu kierowcy będą mogli ominąć wąskie gardło, jakim od lat jest ul. Bohaterów Monte Cassino.

– Mamy wreszcie alternatywny dojazd do zabudowy jednorodzinnej w okolicy ul. Wiejskiej, dzięki któremu w przypadku konieczności remontu ul. Monte Cassino nie dojdzie do paraliżu całego osiedla – tłumaczy Jacek Janiak, naczelnik Wydziału Architektury Geodezji i Rozwoju Miasta w Urzędzie Miejskim w Złotoryi.

Nowy asfalt kończy się w tej chwili na skrzyżowaniu z ul. Miodową, przy budynku Miodowa 7. Przedłużenie Andersa w kierunku ul. Dzikiej Róży i ul. Wiejskiej to zadanie na następne lata.

– Jesteśmy na etapie projektowania sieci drogowej w górnej części osiedla Bohaterów Monte Cassino. Razem z ul. Andersa powstanie tu prawie kilometr nowych dróg. Inwestycja obejmie w całości lub w częściach ulice: Wiejską, Miodową, Jeżynową, Dzikiej Róży i Makową. Szukamy źródeł finansowania dla tego zadania – zapowiada Paweł Kulig, zastępca burmistrza. – W kolejnym etapie będziemy chcieli przygotować projekt przebudowy ul. Bohaterów Monte Cassino wraz z wymianą sieci podziemnych i położeniem nowej nawierzchni – dodaje.

To plany z kilkuletnią perspektywą. Dużo wcześniej jednak, bo jeszcze w lutym, powinien być utwardzony łącznik ul. Miodowej z ul. Jeżynową, czyli przedłużenie Andersa w kierunku Wiejskiej (na zdjęciu obok, na mapie zaznaczony zielonym kolorem). To droga, która liczy ok. 130 m długości i która nie ma jeszcze swojej nazwy. Nie da się tędy przejechać zwykłym samochodem. Ale już niedługo będzie to możliwe – na zlecenie miasta firma PTB przygotowuje ten odcinek do stanu używalności. Prace ruszyły. Wykonawca zaczął korytowanie drogi i wywożenie zbędnej ziemi. Po wyrównaniu terenu i położeniu geowłókniny w koryto ma być nasypany żwir i tłuczeń bazaltowy. Powstanie w ten sposób ok. 20-centymetrowej grubości warstwa, która zapewni stabilne podłoże dla aut. Dzięki temu ul. Andersa będzie mogła służyć mieszkańcom jako dużo wygodniejszy dojazd do Wiejskiej niż ten prowadzący w tej chwili przez Bohaterów Monte Cassino.

Przypomnijmy, że w 2022 r. RPK położyło na polach między ulicami Wiejską i Miodową 900 m sieci wodociągowej i ponad 700 m rur kanalizacji sanitarnej. Instalacje zostały zbudowane na działkach, na których projektowane są wspomniane wyżej drogi. Prace kosztowały prawie 586 tys. zł i sfinansował je w całości budżet miasta.

Na koniec uwaga do kierowców: by pamiętali o nowej organizacji ruchu na dość nietypowym skrzyżowaniu ulic Polnej i Andersa. Zjeżdżając z góry ul. Andersa znajdujemy się na drodze głównej. Polna jest drogą podporządkowaną, o czym informują znaki pionowe i poziome. Kierowcy jadący z góry ul. Polną muszą uważać, bo widoczność w stronę Andersa jest mocno ograniczona (być może niewykluczone tu będzie ustawienie zwierciadła). Na krzyżówce obowiązuje też zakaz skrętu w lewo z Andersa w Polną (oraz w prawo z Polnej w Andersa) dla pojazdów powyżej 3,5 t.

Powiązane wpisy