Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Umowa podpisana. Solaris zaczyna produkcję autobusów dla Złotoryi

ZŁOTORYJA. Proces produkcyjny autobusów elektrycznych dla Złotoryi ruszył! Wczoraj w siedzibie Solarisa burmistrz Robert Pawłowski podpisał kontrakt wart ponad 5,5 mln złotych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, elektrobusy w złotoryjskich barwach pojawią się u nas jeszcze przed Bożym Narodzeniem.

Umowa podpisana. Solaris zaczyna produkcję autobusów dla Złotoryi

Solaris to lider europejskiego rynku autobusów elektrycznych, który w styczniu wygrał przetarg na dostarczenie Złotoryi elektrobusów na potrzeby złotoryjskiej komunikacji publicznej. Główny zakład Solarisa znajduje się w Bolechowie pod Poznaniem. To tu zostaną zbudowane dwa pojazdy, które będą bezpłatnie woziły po mieście złotoryjan. W środę fabrykę odwiedzili burmistrz Robert Pawłowski, Grażyna Soja, skarbniczka miejska, oraz Katarzyna Iwińska, naczelniczka Wydziału Funduszy Zewnętrznych w Urzędzie Miejskim w Złotoryi (był odpowiedzialny za całą procedurę przetargową). Mieli okazję obejrzeć hale montażowe i zapoznać się z procesem produkcyjnym, a także porozmawiać z przedstawicielami Solarisa o tym, jak zapewnić autobusom optymalne warunki użytkowania – tak by posłużyły jak najdłużej.

Najważniejszym punktem wizyty w Bolechowie było jednak podpisanie umowy na dostarczenie Złotoryi autobusów oraz ładowarki do ich zasilania.

– Złotoryja jest miastem ekologicznym. Po kompleksowej modernizacji oczyszczalni ścieków, po wybudowaniu nowoczesnego PSZOK-u przyszedł czas na stworzenie przyjaznej środowisku komunikacji miejską. Zdecydowaliśmy się więc na zakup autobusów elektrycznych, nie mogło być inaczej. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, że w przetargu wygrała firma polska, Solaris. Mamy nadzieję, że te autobusy jeszcze w tym roku, przed gwiazdką, pojawią się na ulicach naszego miasta i będą cieszyć naszych mieszkańców – powiedział chwilę po podpisaniu umowy burmistrz Pawłowski.

Solaris zobowiązał się do dostarczenia e-busów w ekspresowym tempie jak na tego typu zamówienie, bo w ciągu 10 miesięcy od zawarcia kontraktu. Przy czym przygotuje je dla Złotoryi w takiej „wersji stylistycznej”, w jakiej miasto sobie zażyczy.

– Bardzo się cieszymy, że nasza firma została wybrana jako dostawca dwóch autobusów elektrycznych dla Złotoryi – podkreśla Waldemar Wlazło, dyrektor w dziale sprzedaży Solarisa. – Pierwszy z autobusów będzie w kategorii midi, o długości ok. 9 m, drugi to kategoria maxi, czyli ok. 12 m długości. Jesteśmy szczęśliwi, że grono miast, które będą użytkowały autobusy wyprodukowane w fabryce Solaris, powiększa się i że dołącza do niego najstarsze miasto w Polsce.

Następnym etapem po podpisaniu kontraktu będzie uzgodnienie szczegółów budowy autobusów. – Solaris buduje swoje pojazdy tak jak dobry krawiec szyje garnitury, czyli na miarę. Autobusy dla Złotoryi będą zindywidualizowane i te detale związane z aranżacją wnętrz czy kolorystyką będą uzgadniane na początku marca – dodaje dyrektor Wlazło.

Po ustaleniu wzorów tapicerki na siedzeniach czy wykładziny podłogowej, wyborze systemu informacji pasażerskiej, a także kolorystyki na zewnątrz (uwzględniającej takie akcenty, jak np. herb miasta) Solaris przygotuje specyfikację techniczną autobusów. Do tego czasu ma być również dobrany odpowiedni typ baterii zasilających autobusy, z uwzględnieniem profilu planowanych tras. Specyfikację będzie musiał zatwierdzić złotoryjski magistrat. W drugiej połowie października autobusy powinny być gotowe do wstępnego odbioru. Pod koniec grudnia przyjadą do Złotoryi – jeszcze nie wiadomo, czy na platformie czy na własnych kołach. Producent zakłada jednak, że będą zdolne do pokonania dystansu między Bolechowem a Złotoryją na jednym ładowaniu.

Przypomnijmy, że autobusy mają obsługiwać dwie trasy po Złotoryi (jedna z nich będzie posiadała dwa warianty). Nie będą hałasowały ani wytwarzały nieprzyjemnych spalin z silnika diesla, więc krótszy z nich i węższy powinien doskonale się sprawdzić w centrum miasta, także dzięki swojej dużej zwrotności. Elektrobusy staną się niezbędne zwłaszcza po uruchomieniu połączenia kolejowego z Legnicy do Złotoryi. Ratusz zakłada, że wzrośnie wtedy zapotrzebowanie na kursy autobusowe ze względu na oddalenie dworca PKP od centrum miasta.

– Jestem pewien, że zainteresowanie pasażerów komunikacją miejską w Złotoryi wzrośnie po jej uruchomieniu, a mieszkańcy z czasem będą chcieli więcej kursów. Komunikacja zbiorowa to krwiobieg miast, nie ma od niej odwrotu, a elektromobilność to przyszłość transportu publicznego. Gdy stworzy jej się odpowiednie warunki, musi się rozwijać. Dlatego zakładam, że to nie są ostatnie autobusy dla Złotoryi – podkreśla Waldemar Wlazło.

Dane przedstawiane przez Solarisa potwierdzają, że rynek autobusów zeroemisyjnych stale się rozwija, a pojazdy spalinowe są w odwrocie. Jeszcze w 2018 r. pojazdy o napędzie alternatywnym (elektryczne, hybrydowe i wodorowe) stanowiły zaledwie 29 proc. produkcji zakładu w Bolechowie. W ubiegłym roku było to już 82 proc. Coraz więcej jest zamówień na autobusy wodorowe – Solaris ma zakontraktowanych już ponad 200 takich maszyn.

Solaris produkuje autobusy od 1996 r. Firmę stworzył Krzysztof Olszewski, który wcześniej pracował w niemieckim Neoplanie. Przedsiębiorstwo zaczynało od produkcji 30 pojazdów rocznie. Dziś zakład opuszcza co roku ok. 1,5 tys. autobusów, głównie miejskich. Solaris produkuje nowoczesne i ekologiczne pojazdy dla transportu publicznego, w tym także trolejbusy, które jeżdżą w 750 miastach w 33 krajach na całym świecie: od francuskiego Reunionu na Oceanie Indyjskim przez arabski Dubaj po norweskie Tromso za kołem podbiegunowym. Większość autobusów elektrycznych na rynku europejskim to pojazdy pochodzące z polskiej fabryki. Firma zatrudnia 2,7 tys. osób, ma 6 zakładów na terenie Wielkopolski. Od 2018 r. jest częścią hiszpańskiej grupy CAF.

Powiązane wpisy