PKP wyremontuje 150 dworców w Polsce. Na liście są dworce w Złotoryi i Jerzmanicach Zdroju !
ZŁOTORYJA. Polskie Koleje Państwowe do 2030 r. planuje zmodernizować 150 dworców w ramach drugiej edycji Programu Inwestycji Dworcowych. Wydać ma na to ok. 4,4 mld zł brutto. Poznaliśmy pełną listę obiektów, które mają być odnowione w najbliższych pięciu latach. Są na wspomnianej liście dworce PKP w Złotoryi i Jerzmanicach Zdroju. To bardzo dobra wiadomość wobec deklaracji rządowych i deklaracji Marszałka Województwa Dolnoślaskiego, że do 2028 roku powróci ruch pasażerski na trasie z Legnica do łotoryi i Jerzmanic Zdroju.
Poniżej, na mapce przedstawiamy pełną listę dworców, które mają być kompleksowo zmodernizowane do 2030 r. Spośród 150 obiektów zdecydowana większość (130, czyli ponad 86 proc.), to zabytki.

W ramach pierwszej edycji Programu Inwestycji Dworcowych (lata 2016-2023) PKP zmodernizowały blisko 200 obiektów. Łączna wartość tych inwestycji wyniosła ponad 3,1 mld zł brutto .
Po ustaleniach z Urzędem Marszałkowskim PLK PKP zdecydowało się rozszerzyć zakres inwestycji. Dzięki PLK do Jerzmanic-Zdroju dojadą cięższe składy towarowe, a sama stacja będzie przygotowana do kolejnych inwestycji planowanych przez samorząd w kierunku Wojcieszowa i Lwówka Śląskiego.
- Od 2023 roku realizujemy projekt „Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia Złotoryi oraz powiatu złotoryjskiego do sieci regionalnego transportu kolejowego”. To inwestycja o fundamentalnym znaczeniu dla rozwoju powiatów: złotoryjskiego, lwóweckiego i karkonoskiego. Przywrócenie połączeń kolejowych do Złotoryi otworzy nowe perspektywy dla mieszkańców, wzmocni gospodarkę i turystykę, ograniczy wykluczenie komunikacyjne oraz zapewni ekologiczny transport. W celu zapewnienia wyższego standardu podróży oraz lepszych parametrów technicznych dokonaliśmy rewizji programu. Pozwoli ona na osiągnięcie wyższych wartości eksploatacyjnych, co w konsekwencji umożliwi przewoźnikom przygotowanie bardziej atrakcyjnej oferty – powiedział Daniel Dygudaj, Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych we Wrocławiu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Stacja w Jerzmanicach-Zdroju zostanie przebudowana tak, aby w przyszłości umożliwić obsługę połączeń w stronę Wojcieszowa i Lwówka Śląskiego. Dzięki temu linia od początku będzie lepiej powiązana z regionalną siecią kolejową i przygotowana na długofalowy rozwój. Już teraz projekt przewiduje rozwiązania, które zwiększą konkurencyjność transportu kolejowego w województwie dolnośląskim.
Zgodnie z pierwotnymi założeniami pociągi pasażerskie ze Złotoryi do Wrocławia pojadą w ok. 70 minut. Prędkość maksymalna na trasie wyniesie do 120 km/h. Zmodernizowane zostaną tory, sieć trakcyjna oraz przejazdy kolejowo-drogowe, co podniesie bezpieczeństwo i komfort użytkowników. Powstanie nowy przystanek Legnica Zosinek. Na peronach będą wiaty, ławki, oświetlenie i czytelne oznakowanie
Inwestycja prowadzona jest w sposób bezpieczny, efektywny i jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców i partnerów biznesowych. PLK SA uwzględniają potrzeby lokalnej gospodarki – m.in. Huty Miedzi „Legnica” – zapewniając ciągłość obsługi kolejowej w trakcie robót. Projekt zakłada również dostosowanie infrastruktury kolejowej do parametrów bardziej sprzyjających transportowi towarów. Tory będą przygotowane tak aby pociągi towarowe mogły jechać z prędkością do 100 km/h i przewozić cięższe towary.
Prace realizowane są w formule „projektuj i buduj”, co pozwala na bieżąco uwzględniać potrzeby partnerów i społeczeństwa. Inwestycja toczy się zgodnie z planem i nie zamierzamy jej wstrzymywać. Zakończenie prac przewidziano w 2028 roku. Wydłużenie terminu wynika z konieczności wprowadzenia wcześniej wspomnianych lepszych rozwiązań projektowych, które poprawią geometrię toru, zwiększą poziom bezpieczeństwa i przygotują linię do dalszego rozwoju.
Dodaj komentarz