Parkowanie na podwórkach tylko z identyfikatorem
ZŁOTORYJA. Ratusz przyjmuje już wnioski od mieszkańców, którzy chcą otrzymać identyfikator uprawniający do wjazdu i parkowania na podwórkach zrewitalizowanych dwa lata temu. Po 1 stycznia bez takiego dokumentu za szybą samochodu będzie dużo łatwiej o mandat. Jak go uzyskać? Wyjaśniamy.
Burmistrz wydał właśnie zarządzenie w sprawie „regulaminu wjazdu, zatrzymywania i korzystania z miejsc postojowych na wyznaczonych terenach wewnętrznych miasta Złotoryja”. Chodzi konkretnie o 7 podwórzy, które miasto przebudowało w roku 2023: w Rynku, na ul. Przelot, przy ul. Marii Konopnickiej, na Cmentarnej, przy ul. Złotej oraz dwa na ul. Słonecznej.
Rok temu został na nich wprowadzony zakaz ruchu – za wyjątkiem osób zamieszkujących w budynkach stojących wokół podwórek. Był to ukłon magistratu w stronę mieszkańców, którzy jeszcze na etapie spotkań konsultacyjnych przed rewitalizacją wnioskowali, żeby po remoncie możliwość parkowania na nowych parkingach między ich blokami ograniczyć tylko dla nich.
Teraz ratusz wprowadza przepisy, które pomogą egzekwować zakaz ruchu na podwórzach (w granicach pokazanych na zdjęciach na dole) i szybko identyfikować tych, którzy nie są mieszkańcami sąsiadujących z nimi kamienic. Jak miasto chce domknąć system?
Otóż do wjazdu i parkowania na wyznaczonych terenach uprawniać będzie identyfikator, pełniący funkcję karty parkingowej. Podczas postoju w obszarze objętym regulaminem należy go umieścić za szybą pojazdu – inaczej narazimy się na mandat za nieuprawnione parkowanie.
Kto może uzyskać identyfikator?
Przede wszystkim osoby, które są właścicielami lub najemcami nieruchomości na wyznaczonym przez ratusz terenie lub mają tutaj meldunek – o ile posiadają lub użytkują samochód, którego rejestrację mogą wpisać do identyfikatora.
O kartę parkingową mogą się też starać administratorzy nieruchomości oraz osoby świadczące usługi konserwatorskie i remontowo-budowlane na rzecz zarządców, najemców bądź właścicieli nieruchomości – oczywiście jeśli udokumentują ten rodzaj działalności.
Na jeden lokal mieszkalny lub użytkowy (administratora nieruchomości bądź podmiot świadczący usługi) może być wystawiony tylko jeden identyfikator. Będzie można jednak na nim umieścić maksymalnie 3 numery rejestracyjne posiadanych pojazdów (wyłącznie osobowych, o rzeczywistej masie całkowitej do 3,5 tony). Ale uwaga – to nie znaczy, że będziemy mogli parkować wszystkie 3 samochody w tym samym czasie. Zasada jest taka, że jeden identyfikator uprawnia do wjazdu na podwórko tylko jednym z uprawnionych aut.
Co najważniejsze – posiadanie identyfikatora nie jest równoznaczne z zastrzeżeniem sobie stałego miejsca postojowego. Uprawnionych do otrzymania dokumentu identyfikującego może być więcej niż parkingów na podwórzu. Obowiązywać więc będzie zasada: „Kto pierwszy (zaparkuje), ten lepszy”.
I jeszcze jedna istotna uwaga: karta parkingowa nie zwalnia z opłat za postój pojazdu na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania (to ważna informacja dla mieszkańców zrewitalizowanych podwórek znajdujących się na starówce).
Identyfikator jest bezpłatny. Jak go uzyskać?
Trzeba złożyć wniosek w Urzędzie Miejskim w Złotoryi. Można to zrobić osobiście w pokoju nr 1 bądź elektronicznie, za pośrednictwem: poczty elektronicznej (adres
Wzór wniosku o wydanie identyfikatora dostępny jest w formie papierowej (w pokoju nr 1 w UM) lub elektronicznej (w Biuletynie Informacji Publicznej, w sekcji „Formularze – sposoby załatwiania spraw” – wystarczy kliknąć TUTAJ). Można go też pobrać z załącznika pod naszym artykułem.
Magistrat nie wyda oczywiście identyfikatora bez weryfikacji danych zawartych we wniosku – przy jego odbiorze trzeba będzie przedstawić odpowiednie dokumenty poświadczające tytuł do nieruchomości, świadczenie usług, administrowanie nieruchomością, a także dowód rejestracyjny pojazdu.
Karta parkingowa jest na czas nieokreślony, ale z jednym zastrzeżeniem: jeśli osoba uprawniona ma umowę najmu lokalu na okres krótszy niż 12 miesięcy, wówczas dokument przysługuje na czas przewidziany w umowie.
Co w przypadku wymiany pojazdu, nabycia drugiego bądź zmiany tablic rejestracyjnych? Wtedy należy wystąpić do urzędu z wnioskiem o wydanie nowego identyfikatora.
Dodajmy, że o kartę parkingową należy dbać – nieczytelna lub zniszczona jest nieważna. W przypadku jej zagubienia naliczona zostanie kara w wysokości 100 zł.
Egzekwowanie postanowień nowego regulaminu straż miejska rozpocznie od stycznia przyszłego roku.
Dodaj komentarz