Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Koncert poświęcony grupie Urząd Celny

LEGNICA. Legnickie Centrum Kultury i Atrament Records zapraszają na wyjątkowy koncert poświęcony historii nieistniejącej już grupy Urząd Celny, założonej w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Rockowe granie na żywo połączone będzie z promocją wydawnictw projektu „Czerwone Miasto”. Impreza odbędzie się 26 października w klubie Spiżarnia.

Koncert poświęcony grupie Urząd Celny

 

W trakcie sobotniego wydarzenia wspominać będziemy pierwszy legnicki zespół hardrockowy – Urząd Celny. Wystąpią grupy Wesoły Początek Radości, Photony oraz Nocne Boogie (niedawnym jubilatom, których płyta „Archiwum 1989-2019” premierę miała 12 października w Sali Maneżowej i która wciąż dostępna jest w Galerii Satyrykon, gościnnego wsparcia udzieli legnicki raper LuChA). Wszystkie kapele na warsztat wezmą utwory głównych bohaterów wieczoru.

Działalność tej historycznej dla naszego miasta ekipy upamiętni premiera tytułów wydanych w ramach projektu „Czerwone Miasto” – dwupłytowej kompilacji „Szczyty Marzeń. Archiwum 1981-1985” oraz książki „Urząd Celny. Miłość do przesterowanej gitary”, w której przeczytać będzie można zarówno dzieje grupy, jak i wiele zakulisowych ciekawostek – między innymi opisane zostało spotkanie członków grupy z Janem Borysewiczem – gitarzystą Lady Pank – na próbie... Iron Maiden.

Początek koncertu o godz. 19.30 w klubie Spiżarnia (ul. Piastowska 1). Bilety w cenie 5 złotych (legitymacja szkolna lub studencka), 10 złotych (przedsprzedaż) i 15 złotych (przed koncertem). Podczas imprezy wydawnictwa będą dostępne w promocyjnych cenach.

Urząd Celny
Powstała w 1978 roku legnicka grupa stała się jedną z pierwszych krajowych formacji tworzącej się tzw. „muzyki młodej generacji”. Dalszym efektem był „boom rocka” w Polsce na początku lat osiemdziesiątych. Początkowo zespół związany był z Młodzieżowym Domem Kultury (obecnie MCK) przy ul. Mickiewicza, a następnie trafił pod skrzydła Wojewódzkiego Domu Kultury (ul. Leńskiego, obecnie Nowy Świat).

Kapela z sukcesami brała udział w wielu konkursach i przeglądach – żeby wymienić chociażby Maraton Muzyki Młodzieżowej w Złotoryi, wrocławski „Muzyczny Start”, „Rock na Pojezierzu” w Brodnicy czy „Rockolekcje” w Poznaniu. Urząd Celny wystąpił także podczas Festiwalu Muzyków Rockowych w Jarocinie w 1983 roku. Rok później zespołem zaopiekowała się Stołeczna Estrada. Przez prawie 10 lat działalności w składzie legnickiej formacji pojawiło się wielu znanych muzyków lokalnej sceny. Od początku do końca w grupie grali Stefan (gitara, śpiew) i Andrzej (gitara basowa, śpiew) Melcerowie oraz, poza krótka przerwą, Robert Kwasiński (instrumenty klawiszowe). Pozostali instrumentaliści to: Jacek Talko (gitara), Mirosław Wasielewski (perkusja), Tomasz Ofman (perkusja), Mirosław Kostyszak (instrument klawiszowe), Marek Podstawek (perkusja), Waldemar Szelepiński (perkusja), Paweł Lenar (instrumenty klawiszowe) i Waldemar Kania (gitara). Urząd Celny, jako jedna z nielicznych formacji w Legnicy, miał możliwość dokonania w latach osiemdziesiątych nagrań – i to w kilku studiach: Tonpress, Polskie Radio Wrocław, Polskie Radio Warszawa oraz Polskie Radio Szczecin.

Projekt „Czerwone Miasto”
Przełom lat 70. i 80. XX wieku przyniósł dynamiczny rozwój sceny muzycznej w Polsce. W kraju powstawały setki zespołów instrumentalnych i instrumentalno-wokalnych, jak je określano w oficjalnej nomenklaturze; w obiegowej gwarze mówiono o nich po prostu grupy lub kapele. W tamtych czasach nieliczni, którzy mieli na tyle szczęścia, mogli liczyć na miejsca prób i opiekę w różnego typu domach kultury. Reszta, nie zważając na braki sprzętowe, musiała ćwiczyć w garażach, strychach czy piwnicach. Rynek wydawniczy, z taką ofertą i możliwościami jak obecnie, praktycznie nie istniał. Miejsc w postaci studiów nagrań dostępnych dla młodych, amatorskich wykonawców było jak na lekarstwo. Dlatego też wiele projektów muzycznych, często działających przez wiele lat, nie doczekało się i nie pozostawiło po sobie żadnych oficjalnych wydawnictw, czy to w postaci kasety magnetofonowej, czy płyty winylowej – nie wspominając o kompakcie, który na dobre dotarł do Polski dopiero na początku transformacji ustrojowej.

Tylko nielicznym udawało się oficjalnie zaistnieć na płycie czy kasecie wydanej przez którąś z kilku państwowych lub polonijnych firm fonograficznych. Niektórzy uciekali się do własnoręcznych publikacji nagrań koncertowych, tych zarejestrowanych na próbie, czy też zaaranżowanych, amatorskich sesji studyjnych wydawanych w sposób chałupniczy na kasetach magnetofonowych. Ale i tu pojawiały się, dziś pewnie dla wielu niezrozumiałe, podstawowe problemy, jak chociażby posiadanie dwóch magnetofonów do kopiowania, a przede wszystkim możliwość zdobycia czystych nośników w postaci taśm.

Te i inne podobne podstawowe problemy egzystencjalne dnia codziennego związanego z życiem i tworzeniem w PRL-u oczywiście dotyczyły większości zespołów z Legnicy czy terenu Zagłębia Miedziowego. Wystarczy powiedzieć, że ani jedna grupa z Legnicy do upadku systemu komunistycznego nie doczekała się żadnych wydawnictw... Projekt „Czerwone Miasto” powstał, aby choć trochę nadrobić „niedociągnięcia” okresu komunizmu odkurzając archiwalia i upubliczniając legnicką scenę rockową z dawnych lat. Na początek ukazał się dwupłytowy album Urzędu Celnego oraz książka poświęcona działalności grupy – oba wydawnictwa będzie można kupić w czasie koncertu w Legnicy.

Powiązane wpisy