31. Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej JAKOŚĆ
LEGNICA. Jak z 316 prac wybrać te najlepsze? W jaki sposób z mnogości wątków, technik, pomysłów i koncepcji wytypować te, które nas poruszą? Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej to wyzwanie nie tylko dla artystów. To równie trudne zadanie dla jurorów. Jak co roku podjęli się go specjaliści z zakresu złotnictwa, dizajnu i nauk humanistycznych. Tradycyjnie już jurorskie grono zasilił Sławomir Fijałkowski, profesor sztuk plastycznych, prowadzący Pracownię Designu Eksperymentalnego na Wydziale Architektury i Wzornictwa ASP w Gdańsku. Z grona polskich ekspertów prace oceniał również Piotr Korduba – profesor UAM, dyrektor Instytutu Historii Sztuki na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu, członek Rady Programowej Narodowego Centrum Kultury. Ana Pina to jurorka z Portugalii. Złotniczka i galerzystka, która od lat prowadzi Tincal lab — pracownię i miejsce wystaw biżuterii współczesnej z różnych rejonów świata. Najbliższych, czeskich sąsiadów, reprezentowała Ludmila Šiklová – profesorka nadzwyczajna Politechniki w Libercu w Katedrze Projektowania Biżuterii i Szkła.
Z serca Rumuni przyjechał David Sandu, artysta, który zainicjował działania galeryjne i kuratorskie związane z biżuterią współczesną w swoim kraju, powołał także do istnienia Narodowe Stowarzyszenie na rzecz Współczesnej Biżuterii Assamblage.
Jury obradowało 9 Lutego w Galerii Sztuki w Legnicy. Dyskutowano nad 316 pracami 188 autorów, nadesłanymi z 30 państw. Najliczniej reprezentowani są rodzimi twórcy
(92 prace), ale swą obecność zaznaczyli artyści z niemal wszystkich krajów Europy. Poza biżuterią z naszego kontynentu, nadesłano obiekty z Chin, Tajwanu, Korei, Izraela, Iranu
i Macedonii.
Wielość kultur, technik i inspiracji. Klasyczna biżuteria i niekonwencjonalne obiekty złotnicze. Bransoletki, pierścionki oraz instalacje. Jakim kluczem i komu otworzyć drzwi na legnicką wystawę? Kogo wprowadzić na złotnicze podium? Ocenie poddano jakość wykonania, pomysłowość i trafność interpretacji konkursowego hasła. Przypomnijmy, że w tym roku uczestnicy konkursu zmierzyli się, nomen – omen, z tematem JAKOŚCI. Czym jest jakość, czego dotyczy, czy ma stałe parametry? Czy rozumienie jakości poszerza się, wychodzi poza ocenę zdolności manualnych i gatunku materiału, czy też kurczy w wyniku powszechnie panującej masowości i byle…jakości ?
„Prawie 200 różnorodnych prac do oceny, bardzo różnorodnych, wykonanych z bardzo różnych materiałów, niekoniecznie ze srebra – choć było ono materiałem dominującym – różnych w swoim wyrazie. Część prac prezentowała bardzo wysoki poziom technologiczny, złotniczy warsztat – nierzadko nawet dawne zapomniane już techniki – ale były także materiały niestandardowe, jak pleksi, tkanina i różnego rodzaju amalgamaty. Prace świetnie odpowiedziały na hasło JAKOŚĆ, z jednej strony pozwalając przemyśleć co oznacza jakość w biżuterii – czymś, co kojarzy się z dobrobytem a nawet luksusem – ale też co znaczy jakość we współczesnym życiu, i pokazuje, że biżuteria jest też medium które może z powodzeniem komentować naszą rzeczywistość” – opowiada prof. Piotr Korduba. „Z związku z tym, że zgłoszeń było bardzo dużo, wybór był trudny, ale jednocześnie w jakiś sposób naturalny, bo pracowaliśmy zespołowo” – dodaje Ana Pina, przewodnicząca jury.
Wyniki długotrwałych rozmów i dyskusji w postaci wystawy pokonkursowej będzie można oglądać od 25 kwietnia do 2 lipca w Galerii Sztuki. Laureatów konkursu poznamy tradycyjnie podczas kulminacji Legnickiego Festiwalu SREBRO, który odbędzie się w dniach 5-6 maja. Z kolei niezakwalifikowane prace zobaczymy na wystawie Holownia od 25 kwietnia do 4 czerwca w Holu Ratusza.
Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej to najważniejszy, ale nie jedyny element Legnickiego Festiwalu SREBRO, jednego z największych przeglądów biżuterii artystycznej w Europie, który tradycyjnie przyciągnie do Legnicy artystów, teoretyków i miłośników współczesnej biżuterii artystycznej. Tegoroczna odsłona legnickiego SREBRA to 12 wystaw, zlokalizowanych w centrum miasta. Pokazy indywidualne i zbiorowe twórców z Polski i zagranicy ukażą szerokie spektrum najnowszych dokonań w dziedzinie biżuterii artystycznej. Nie zabraknie ekspozycji z dobrze znanych cykli – Sylwetki Twórców (tym razem odbędą się ekspozycje Jolanty Gazdy i Kirsten Plank), Srebrne Szkoły (pokaz twórczości studentów i pedagogów Narodowej Akademii Sztuk w Oslo) i Debiuty (w tym roku swoją pierwszą wystawą pochwali się Patryk Caban) oraz wystaw towarzyszących Międzynarodowemu Konkursowi Sztuki Złotniczej – plakatu i fotografii.