Grudzień w Teatrze
LEGNICA. Prezentujemy repertuar Teatru na grudzień.
MOMO
SPEKTAKL DLA DZIECI (I DOROSŁYCH)!
Michael Ende
Momo, czyli osobliwa historia o złodziejach czasu i dziewczynce, która odzyskała dla ludzi skradziony im czas
przekład: Ryszard Wojnakowski
adaptacja i reżyseria: Agnieszka Nasierowska
scenografia: Aleksandra Lewoń
muzyka: Tymoteusz Witczak
ruch sceniczny: Witold Jurewicz
animacje: Bartosz Bulanda
występują: Zofia Bąk, Magda Biegańska, Katarzyna Dworak, Zuza Motorniuk, Anna Sienicka, Magda Skiba, Bartosz Bulanda, Jakub Stefaniak, Grzegorz Wojdon, Paweł Wolak
inspicjent i sufler: Jolanta Naczyńska
premiera 16 czerwca 2024, Scena Gadzickiego
7 grudnia, godz. 16.00
5 i 6 grudnia, godz. 11.00
Scena Gadzickiego
Tytułowa bohaterka, rozczochrana dziewczynka, która ma – jak twierdzi – sto lat, pojawia się nie wiadomo skąd w małym miasteczku i staje nieoczekiwanie powiernicą trosk i dylematów wszystkich mieszkańców. Życie miasteczka toczy się harmonijnie i niespiesznie, dopóki nie pojawią się w nim Szarzy Panowie. Przekonują oni kolejno wszystkich do „oszczędzania czasu”, do tej pory rzekomo marnotrawionego, i do odkładania go w prowadzonym przez nich banku. Niestety, im więcej ludzie oszczędzają, tym mniej czasu wydają się mieć…
Bardzo współczesna, bardzo mądra, bardzo wciągająca, wielowątkowa i wielopoziomowa. […] dzieci przesiedziały cały prawie dwugodzinny spektakl, momentami oniemiałe, momentami wystraszone (sam się bałem) a momentami mocno rozbawione. […] Idźcie oglądać „Momo” kiedy się da, jak się wstydzicie bez dzieci, to pożyczcie gdzieś i idźcie. Ja jestem szczerze zachwycony!
Michał Franczak, Sensu stricte
Bilety 50 zł i 40 zł ulgowy
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Zadanie współfinansowane ze środków budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Związek Ukraińców w Polsce, koło w Legnicy
Koncert „Struny serca” w ramach „Ukraińskich klimatów”
Natalija Bernatska – bandura, śpiew
Przemek Kwiatkowski – lira korbowa, śpiew
8 grudnia, godz. 18.00
Scena Gadzickiego
Natalija Bernatska jest absolwentką Lwowskiej Narodowej Akademii Muzycznej w klasie bandury. Koncertowała w wielu miastach na terenie Ukrainy oraz Europy, m.in. w Niemczech, Francji, Szwajcarii i Austrii. Od siedmiu lat mieszka w Legnicy. Pracuje jako nauczyciel w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 4 w Legnicy, prowadzi też chór w Legnickim Uniwersytecie Trzeciego Wieku.
Bandura to znany co najmniej od XV wieku ukraiński instrument ludowy (zwany „srebrnymi strunami Ukrainy”), którego struny szarpie się palcami. Pierwowzorem bandury była najprawdopodobniej kobza lub lutnia, ale instrument przeszedł długą ewolucję. Dziś ma ponad 60 strun, a jego możliwości techniczne pozwalają wykonawcom włączać do repertuaru nie tylko folklor i muzykę klasyczną, ale również inne gatunki muzyczne.
Przemysław Kwiatkowski to z wykształcenia informatyk, z zamiłowania muzykant (nie muzyk). Śpiewając i grając na lirze korbowej jako Dziad Lach, stara się kontynuować tradycje dziadów-lirników, wędrujących po dawnej Rzeczypospolitej z pieśniami o wojnach i wielkich wydarzeniach, o życiu i jego radościach i niedolach. Najczęściej spotkać go można pod cerkwiami, kościołami, na ulicach polskich i ukraińskich miast, które przemierza w poszukiwaniu tradycyjnej muzyki i pieśni. Jest organizatorem Sejmików Lirniczych, nawiązujących do dawnych zwyczajowych spotkań wędrownych śpiewaków, którzy wymieniali się wtedy pieśniami i nowinami ze świata. Uczestnik festiwali w Ukrainie i w Polsce. Jako członek ukraińskiej grupy Kobzarska Armada koncertował podczas trwającej wojny w miejscowościach przyfrontowych, grając dla żołnierzy, ludności cywilnej i rannych w szpitalach; grał także w Polsce w ramach wsparcia walczącej Ukrainy.
Za jeden ze swych głównych celów stawia propagowanie zapomnianego instrumentu tradycyjnego – liry korbowej oraz tradycyjnej muzyki i śpiewów, które ukazują wielowiekową wspólną drogę łączącą Polaków, Rusinów i Ukraińców. Swoją lirę wykonał samodzielnie pod okiem mistrza Jana Malisza, znanego lutnika i muzykanta z Męciny Małej na pograniczu Łemkowszczyzny.
Bezpłatne wejściówki
Dofinansowano ze środków Budżetu Państwa
Wodewil Liegnitz albo ostatnia noc Republiki Weimarskiej
scenariusz: Robert Urbański
reżyseria, współpraca dramaturgiczna: Łukasz Czuj
teksty songów i piosenek: Michał Chludziński
muzyka: Marcin Partyka
scenografia i kostiumy: Łukasz Błażejewski
choreografia: Paulina Andrzejewska-Damięcka
asystentka scenografa: Natalia Cikowska
kamera: Karol Budrewicz, Bartosz Bulanda
przygotowanie wokalne: Andrzej Janiga, Damian Zyber
występują:
Magda Biegańska, Anna Chorostecka, Katarzyna Dworak, Ewa Galusińska, Bogdan Grzeszczak, Arkadiusz Jaskot, Mateusz Krzyk, Łukasz Kucharzewski, Aleksandra Listwan, Zuza Motorniuk, Paweł Palcat, Anita Poddębniak, Anna Sienicka, Magda Skiba, Jakub Stefaniak, Małgorzata Urbańska, Paweł Wolak
muzyka na żywo: Damian Zyber – instrumenty klawiszowe, Michał Chadam – saksofon, klarnet, Paweł Lisiecki – gitara, Anna Pawłowska – kontrabas, gitara basowa, Paweł Kurek – perkusja
inspicjent i sufler: Mariusz Sikorski
premiera 18 czerwca 2023
gramy: 13, 14, 15 grudnia, godz. 18.00; 17 grudnia, godz. 10.00
Teatralna podróż w czasie do roku 1933. W prowincjonalnym mieście Liegnitz działa wówczas teatrzyk wodewilowy „Pałac Walhalla”. Działa z trudem, bo repertuar trąci myszką, publiczność nie dopisuje, a w kasie pustki. Gdy pewnego dnia w tym podupadającym przybytku pojawiają się niespodziewanie gwiazdy berlińskiego kabaretu, jest to jak wybuch wulkanu. W gąszczu ambicji, pretensji i zaszłości zaczynają się dziać rzeczy tajemnicze i niepokojące. Na dodatek codzienność staje się coraz bardziej mroczna – do drzwi puka rosnąca w siłę hitlerowska rewolucja... Wieloobsadowy spektakl muzyczny (ponad 20 songów!), opowiadający o jednym z najbardziej ponurych epizodów historii XX wieku: o narodzinach nazizmu – z perspektywy lokalnej.
[…] fantastyczny kolektyw Modrzejewskiej. Większości aktorek i aktorów nie widziałem w takim repertuarze, tymczasem w musicalowej konwencji czują się doskonale. Śpiewają znakomicie [...], tańczą świetnie, grają, jakby unosili się nad sceną. Niektórzy zaskakują, bo nie podejrzewałbym ich o taką vis comica. [...] Modrzejewska zespół ma nie tylko znakomity, ale i czerpiący widoczną radość ze wspólnego grania.Jacek Wakar, jacekwakar.pl
Bilety 65 zł i 55 zł ulgowe
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Zadanie współfinansowane ze środków budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Wracamy na Scenę na Piekarach!
Po trzynastoletniej przerwie Teatr Modrzejewskiej wznawia działalność w miejscu niezwykłym, gdzie powstały niezapomniane, nagradzane przedstawienia. Istniejąca w latach 2004-11 Scena na Piekarach była miejscem premiery takich tytułów, jak m.in. Made in Poland Przemysława Wojcieszka (2004), Dziady Lecha Raczaka (2007), Fotografie Pawła Kamzy (2009) czy Mamatango (2010). W grudniu 2024 historię tego miejsca otworzymy na nowo III Furiami – przedstawieniem, o którym słyszał każdy, kto w Polsce interesuje się teatrem i kulturą.
20 grudnia, godz. 19.00 – inauguracja nowej Sceny na Piekarach
21 grudnia, godz. 19.00
III FURIE. POLACY, NIC SIĘ NIE STAŁO!
Sylwia Chutnik, Magda Fertacz, Małgorzata Sikorska-Miszczuk
reżyseria i aranżacja przestrzeni: Marcin Liber
kostiumy: Grupa Mixer
muzyka: Semantic Punk
ruch sceniczny: Iwona Pasińska
występują: Bartosz Bulanda, Rafał Cieluch, Katarzyna Dworak, Ewa Galusińska, Joanna Gonschorek, Robert Gulaczyk, Małgorzata Urbańska, Mariusz Sikorski
muzyka na żywo: Adam Adamczylk, Piotr Leniewicz, Karol Ludew oraz Piotr Lewandowski
inspicjent i sufler: Mariusz Sikorski
premiera 8 marca 2011
Deszcz nagród, festiwale w kraju i za granicą, gorące dyskusje, kontrowersje. Jedno z największych wydarzeń artystycznych ostatnich lat w polskim teatrze. Szaleńcza groteska, rozpięta pomiędzy historią a współczesnością. Skrajnie niepoprawna politycznie, obrazoburcza aż do śmieszności wizja Polski, nad którą wciąż wisi cień II wojny światowej. Teatr, który zapiera dech.
Marcin Liber zrobił w Legnicy przejmujący spektakl o polskich paranojach. Liber proponuje inny rodzaj rozmowy z Polską i o Polsce niż Strzępka czy Klata. Jest mniej agresywny, mniej anarchiczny, ale trafia w samo sedno. Wielki, przerażający seans.
Łukasz Drewniak, „Przekrój”
Cena biletów 65 zł i 55 zł ulgowy
DRZWI DO NARNII
na podstawie powieści C. S. Lewisa Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa
scenariusz: Glynn Robbins
przekład: Anna Goryczka, Lidia Podżorska
reżyseria, opracowanie muzyczne, światło: Edyta Radzimska
występują: Jan Cedzidło, Dawid Fikier, Olga Fikier, Piotr Krupa, Milena Maliuta, Hanna Pereta, Natalia Pereta, Agnieszka Plęs, Jowita Pukas-Fleischer, Edyta Radzimska, Jolanta Szpryngiel, Emilia Taracińska, Przemysław Turek, Yelyzaveta Yermolenko
28 i 29 grudnia, godz. 17.00
Scena Gadzickiego
Czy możecie wyobrazić sobie świat, w którym wiecznie trwa zima, jednak nigdy nie nadchodzi Boże Narodzenie, nie ma rodzinnych spotkań, pysznych ciasteczek, a co gorsza, nie ma nawet świątecznych prezentów? Piękna i niezwykła podróż czwórki rodzeństwa, które odkrywa tajemnice pewnego królestwa, poznaje i doświadcza mocy miłości i poświęcenia, a wszystko to powoduje ich wewnętrzną przemianę.
Czy wybierzesz się z nami do Narnii?
Familijne przedstawienie teatralne przygotowane przez grupę wolontariuszy – mieszkańców Legnicy – w prezencie na Święta. Ujmująca muzyka, nastrojowe światła. Minimalistyczne środki wyrazu oprawione prostotą, talentem i zaangażowaniem aktorów.
Projekt objęty patronatem honorowym Prezydenta Miasta Legnicy
Bezpłatne wejściówki
Bal Sylwestrowy w Teatrze z muzyką na żywo! 31 grudnia, godz. 20.00
Wracamy do naszej tradycji wspólnego żegnania Starego i witania Nowego Roku.
Będziemy się bawić w naszym zabytkowym gmachu, który ma już ponad 180 lat. Wszystkie urokliwe zakamarki teatru zaaranżujemy. Będzie to okazja do zrobienia sobie wyjątkowej pamiątkowej fotografii. Zatańczymy na scenie, a restauracja Ratuszowa podejmie nas pysznym menu, w którego skład wejdą dania gorące, różnorodne przystawki, przekąski wytrawne i słodkie oraz napoje - również alkoholowe. Przebrania mile widziane (choć nieobowiązkowe)! Pomocą i poradą służy nasza wypożyczalnia kostiumów przy ul. Jordana - zrealizują tu Państwo swoje najfantastyczniejsze pomysły. Zatańczymy przy największych przebojach lat 80. i 90. Do tańca przygrywać będzie także - na żywo - Kapela Hałasów z charyzmatycznym wodzirejem.
Cena: 400 zł od osoby
Więcej informacji w kasie Teatru: tel. 76 72 33 505, 509 603 837
Wypożyczalnia kostiumów 76/7233568
Jacek Hałas i Przyjaciele
Wielopokoleniowa grupa artystów zajmująca się od lat badaniem najciekawszych form polskiej muzyki ludowej i tańca zaprasza na wyjątkowy Bal Sylwestrowy do Teatru Modrzejewskiej w Legnicy.
Spotkania z wiejskimi muzykantami, stała aktywność koncertowa oraz praktyka taneczna, charyzmatyczny wodzirej, unikalne instrumentarium oraz żywa muzyka pozwalają nam prowadzić żywiołowe potańcówki w starym stylu. Bazujemy zarówno na tańcach korowodowych, w które łatwo zaangażować się nawet tym, którzy uważają, że nie potrafią tańczyć, jak i na tańcach parowych oraz zabawach tanecznych w większych grupach.
Jacek Halas i Przyjaciele
Jacek Hałas - Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, muzyk (lira korbowa, akordeon, flety pasterskie, drumla, fortepian), śpiewak, tancerz, performer, kompozytor, reżyser teatralny, pedagog. Współzałożyciel wielu renomowanych polskich zespołów folkowych, twórca niezależnych projektów artystycznych i teatralnych, prezes Domu Tańca Poznań. Bada zapomniane tradycje wędrownych śpiewaków (pieśni dziadowskie), prowadzi działalność edukacyjną, zajmuje się muzyką eksperymentalną oraz komponuje dla teatru i filmu. Jego droga muzyczna związana jest z tradycjami Polski i Europy Wschodniej.
www.halasart.pl
Alicja Choromańska - Hałas
Gra na ludowych instrumentach perkusyjnych - dużym bębnie Baraban, małym bębnie obręczowym, instrumencie strunowym perkusyjnym Gardon. Jej żywioł to granie do tańca - na warsztatach tanecznych, potańcówkach i weselach. Jest członkiem kilku zespołów wykonujących muzykę tradycyjną z Polski i Europy Środkowej: Kapela Hałasów, Muzykanci, Kwartet Wiejski, Eastwind. Tworzy z mężem i czworgiem dzieci Rodzinną Orkiestrę i Teatr “Noiseband”.
www.halasart.pl
Jonasz Hałas - student Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, absolwent Liceum Plastycznego oraz Szkoły Muzycznej (trąbka), członek zespołu Noiseband oraz Światowce. Malarz, rysownik, projektant, muzyk eksplorujący tradycję, uczestnik przedsięwzięć teatralnych.
https://www.instagram.com/noizbrother?igsh=NGluNzQ3YnE0bjc2
Jakub Hałas - student Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, absolwent Liceum Plastycznego oraz Szkoły Muzycznej (akordeon jazzowy), członek zespołu Noiseband. Rzeźbiarz, kompozytor, muzyk zainteresowany stykiem tradycji i współczesności, uczestnik przedsięwzięć teatralnych.
https://www.instagram.com/noizbrother?igsh=NGluNzQ3YnE0bjc2
Robert Wasilewski
Instrumenty: cymbały młotkowane, altówka, flety pasterskie.
Nurt etno-folk. Jego inspiracje to muzyka karpacka, muzyka polska, muzyka klezmerska. Wykonawca muzyki filmowej i teatralnej oraz kompozytor. Scenarzysta (spektakle teatralne i słuchowiska radiowe).
Podróżnik i fotograf. Lider zespołów Transkapela i Sielska Kapela Weselna. Współzałożyciel zespołów: Kwartet Wiejski, Nikifolk, Rodzinna Kapela Wasilewskich. Bo Twórca i dyrektor Teatru Chochół
www.teatrchochol.pl
Ewa Wasilewska
Skrzypaczka i producentka. Organizuje i prowadzi warsztaty muzyki tradycyjnej dla uczniów szkół muzycznych i dorosłych (taniec, instrumenty, śpiew). Jest współzałożycielką Stowarzyszenia Kultury „Anima” i Teatru Chochół na Mazurach. Organizatorka artystyczna lokalnego festiwalu tradycyjnego „Pasymskie Zaułki Kultury” na Mazurach. Współpracuje z teatrami jako muzyk.
https://www.facebook.com/kapelawasilewskich
Aleksander Kwietniak
Klarnecista, lirnik, saksofonista, śpiewak, tancerz. Absolwent muzykologii na uniwersytetach w Aix-en-Provence, w Poznaniu i w Krakowie. Miłośnik muzyki barokowej i tradycyjnej, żywo zainteresowany teatrem i historią.
Od wielu lat współpracuje jako muzyk z goleniowskim Teatrem Brama oraz
zespołami: Tęgie Chłopy, Janusz Prusinowski Kompania, Noiseband, Kapela Niwińskich, Kapela Brodów, z którymi brał udział w licznych projektach w kraju i za granicą. Manager chóru i koordynator projektów artystycznych Capelli Cracoviensis.