Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Najpierw budynek teraz kładka

GŁOGÓW. Długo czekano na remont budynku okazałego dworca kolejowego w Głogowie. Zrobiono go jak w większości miast – na naszym terenie np. w Legnicy, Wrocławiu – wraz z napływem środków unijnych, po które kolej skwapliwie sięgnęła. Budynkowi powstałemu w tej formie, w roku 1935, w 2013 roku nadano pierwotny wygląd elewacji, którą głogowianie z biegiem czasu pozytywnie zaakceptowali po latach oglądania socrealistycznych rozwiązań. Jednak remont nie obejmował dość wyjątkowego, liczącego ponad dwieście metrów wyjścia na perony. Takie, w formie zadaszonej kładki, z której na perony schodzi się z wysokości niemal trzeciego piętra, ma jeszcze dworzec w Tczewie, który obecnie i bryłę ma podobną do głogowskiego. Oryginalność głogowskiego dworca PKP spowodowała, że dwukrotnie był wykorzystywany jako plener w filmach fabularnych.

Najpierw budynek teraz kładka

Wspomniana kładka niszczała, wybijano w niej regularnie szyby, zrywano podbitkę pod sufitem, a w połączeniu z faktem braku wentylacji w ciepłych okresach droga na perony w temperaturze i 40 stopni Celsjusza była niezwykle uciążliwa, mało przyjemna i nie wystawiająca miastu najlepszej wizytówki.
Teraz i w kładce zapanuje nowoczesność. Kosztować ma ona 4,4 mln zł, i za te pieniądze ma zostać zrobione naprawdę wiele. Jak wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy Polskich Linii Kolejowych, remont uwzględnia wszystkie obowiązujące standardy i zakłada nowe opcje w przyszłości. Absolutna nowość to windy na peronach 1. i 2. (niewykluczone w przyszłości na peronach 3. i 4. jeśli zwiększy się ruch pasażerski). Będzie nowe przeszklenie z ochroną antysłoneczną, wyremontowane zostaną klatki schodowe. Konstrukcja kładki zostanie gruntownie oczyszczona i zabezpieczona.

Na podłodze zostanie położona nowa posadzka z systemem oznakowania dotykowego. Zostanie też wzmocniony dach nad kładką z nowym orynnowaniem. Jak dodaje inwestor prace wymagają szczególnej staranności, gdyż obiekt jest wpisany na listę zabytków i należy przestrzegać wytycznych. Oznacza to, że nowoczesne elementy muszą komponować się z dotychczasową architekturą. Prace , które mają potrwać do grudnia będzie wykonywać zwycięzca przetargu firmal Alrod sp. z o. o.