Najpierw budynek teraz kładka
GŁOGÓW. Długo czekano na remont budynku okazałego dworca kolejowego w Głogowie. Zrobiono go jak w większości miast – na naszym terenie np. w Legnicy, Wrocławiu – wraz z napływem środków unijnych, po które kolej skwapliwie sięgnęła. Budynkowi powstałemu w tej formie, w roku 1935, w 2013 roku nadano pierwotny wygląd elewacji, którą głogowianie z biegiem czasu pozytywnie zaakceptowali po latach oglądania socrealistycznych rozwiązań. Jednak remont nie obejmował dość wyjątkowego, liczącego ponad dwieście metrów wyjścia na perony. Takie, w formie zadaszonej kładki, z której na perony schodzi się z wysokości niemal trzeciego piętra, ma jeszcze dworzec w Tczewie, który obecnie i bryłę ma podobną do głogowskiego. Oryginalność głogowskiego dworca PKP spowodowała, że dwukrotnie był wykorzystywany jako plener w filmach fabularnych.
Wspomniana kładka niszczała, wybijano w niej regularnie szyby, zrywano podbitkę pod sufitem, a w połączeniu z faktem braku wentylacji w ciepłych okresach droga na perony w temperaturze i 40 stopni Celsjusza była niezwykle uciążliwa, mało przyjemna i nie wystawiająca miastu najlepszej wizytówki.
Teraz i w kładce zapanuje nowoczesność. Kosztować ma ona 4,4 mln zł, i za te pieniądze ma zostać zrobione naprawdę wiele. Jak wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy Polskich Linii Kolejowych, remont uwzględnia wszystkie obowiązujące standardy i zakłada nowe opcje w przyszłości. Absolutna nowość to windy na peronach 1. i 2. (niewykluczone w przyszłości na peronach 3. i 4. jeśli zwiększy się ruch pasażerski). Będzie nowe przeszklenie z ochroną antysłoneczną, wyremontowane zostaną klatki schodowe. Konstrukcja kładki zostanie gruntownie oczyszczona i zabezpieczona.
Na podłodze zostanie położona nowa posadzka z systemem oznakowania dotykowego. Zostanie też wzmocniony dach nad kładką z nowym orynnowaniem. Jak dodaje inwestor prace wymagają szczególnej staranności, gdyż obiekt jest wpisany na listę zabytków i należy przestrzegać wytycznych. Oznacza to, że nowoczesne elementy muszą komponować się z dotychczasową architekturą. Prace , które mają potrwać do grudnia będzie wykonywać zwycięzca przetargu firmal Alrod sp. z o. o.