Jaki będzie przebieg nowej autostrady A 4?
REGION. Autostrada A 4 - droga, która dziś nie przystaje ani do potrzeb stale rosnącego ruchu kołowego, ani do wymogów bezpieczeństwa. Bez pasa awaryjnego, w razie wypadku staje się istną pułapką. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu zrobiła już pierwszy krok, by to zmienić.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła w ostatnich dniach oferty firm gotowych przygotować dokumentację projektową dla budowy/rozbudowy dwóch różnych odcinków autostrady A 4. Firma, z którą GDDKiA podpisze ostatecznie umowę zdecyduje, jakim korytarzem ta droga powiedzie. Na takie rozstrzygnięcia trzeba jednak długo czekać - na przygotowanie dokumentacji firmy będą miały po kilkadziesiąt miesięcy.
- To będą opracowania studium techniczno- ekonomiczno- środowiskowe z elementami koncepcji programowej. To oznacza, że firmy projektowe sprawdzą, który wariant przebiegu danych inwestycji będzie najbardziej korzystny, zarówno ekonomicznie, jak i środowiskowo - mówi Magdalena Szumiata z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu.
GDDKiA podpisze umowy z dwoma różnymi firmami wyłonionymi w dwóch różnych przetargach ogłoszonych na dwa różne odcinki autostrady A 4.
- Po podpisaniu umowy firmy będą właśnie sprawdzały przebiegi i korytarze, i wtedy dopiero będzie podejmowana decyzja. Oczywiście będą prowadzone spotkania informacyjne, na których wszyscy zainteresowani będą mogli wyrazić swoją opinię -dodaje Magda Szumiata z GDDKiA.
W jednym przetargu wyłoniona zostanie firma, która opracuje dokumentację dla ok. 36-kilometrowego odcinka autostrady A4 od węzła Krzyżowa do węzła Legnica Południe. W ramach dokumentacji zostanie przeanalizowany wariant rozbudowy (w istniejącym śladzie) do dwóch jezdni wyposażonych w trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Miejscami będzie to budowa nowej jezdni równolegle do tej istniejącej.
Drugi przetarg dotyczy dokumentacji dla odcinka A4 od Legnicy do Wrocławia oraz S5 od Sobótki do Bolkowa. Tu pod uwagę brane będą trzy warianty:
Wariant 1 kombinacja A4 i S5
Przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie autostrady A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód oraz budowę nowej drogi ekspresowej S5. Wariant ten zakłada, że autostrada A4 będzie wyposażona w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu wraz z pasem awaryjnym, a węzły i obiekty inżynierskie będą przebudowane. Droga ekspresowa S5 połączy się w tym wariancie z projektowaną obecnie drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków.
Wariant 2 kombinacja A4 i S5
Przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów. Natomiast na odcinku od projektowanego węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów wariant ten przewiduje budowę autostrady A4 w nowym korytarzu. Autostrada A4 wyposażona będzie w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Natomiast droga ekspresowa S5 w tym wariancie połączy się z projektowaną obecnie drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków.
Wariant 3 kombinacja A4 i S5
Przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów. Natomiast na odcinku od węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów wariant ten przewiduje budowę autostrady A4 w nowym korytarzu. Autostrada A4 wyposażona będzie w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Droga ekspresowa S5 w tym wariancie połączy się z projektowaną autostradą A4 w węźle Mirosławice oraz z S3 w węźle Bolków.