Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Rowerowy raj niedaleko Legnicy. Zaplanuj weekend na Wysoczyźnie Średzkiej!

Rowerowy szlak Przez Wysoczyznę Średzką zaplanowany po terenie gminy Środa Śląska, to pętla niewymagająca i niemal dla każdego. Trasa prowadzi wśród malowniczych pól, w lesie i wzdłuż Odry. Jest interesującą nie tylko pod względem krajobrazowym i przyrodniczym, ale również historycznym. Z całą pewnością każdy, kto wyruszy w tę drogę, nie będzie się nudził…

Wysoczyzna Średzka to część Równiny Wrocławskiej. To teren pomiędzy Kaczawą na zachodzie, Bystrzycą na wschodzie, Pradoliną Wrocławską na północy i Wzgórzami Strzegomskimi na południu. Jest to naprawdę piękna okolica, w niektórych fragmentach jeszcze bardzo dzika i zaskakująca różnorodnością fauny i flory.

Pedałować zaczynamy w Środzie Śląskiej, z terenu przy akwenie Kajaki. Warto wspomnieć, że na linii startu znajduje się również restauracja Al Lago – to świetne miejsce na smaczny posiłek po przejechaniu całej pętli rowerowej. Okrążamy staw, mijamy Średzki Park Wodny i kierujemy się na ulicę Winogronową, a potem Sikorskiego. Chwilę później już kończy się asfalt i jedziemy gruntową drogą, która wije się pomiędzy polami, przecina Średzką Wodę i prowadzi nas do ścieżki rowerowej biegnącej wzdłuż ulicy Kolejowej. Stamtąd podążamy do stacji w Szczepanowie, przecinamy tory i dojeżdżamy do centrum wsi. Przy kościele skręcamy w lewo i obieramy najpierw kurs na Brodno.

Odyniec

Asfaltowy szlak biegnie przez gęsty i wielki las. Na tej trasie nie ma zbyt dużego ruchu samochodowego, zwłaszcza w weekendy. Zanim dotrzemy do rozstajów, po prawej stronie mijamy dawny folwark, który kiedyś zwano Schweinberg, czyli Świńską Górą, albo Świnką po prostu. Teraz to Odyniec. Osada ta powstała w XIV stuleciu i nigdy nie nabrała gabarytów. Do dziś na jej terenie znajdują się jedynie dwa domy mieszkalne. Prowadzi do niej ścieżka bez asfaltowej nawierzchni. 600 metrów dalej docieramy do rozstajów. Zmieniamy kierunek i skręcamy do Zakrzowa.

Im bliżej Odry, tym robi się bardziej dziko. Pomimo tego, że to szosa, niewiele pojazdów spotykamy na tej trasie. Kilkaset metrów przez tą miejscowością, po prawej stronie widoczny jest z daleka teren opuszczonego cmentarza ewangelickiego. Do kępy drzew prowadzi trawiasta ścieżka. Zaraz za nekropolią znajduje się niewielki staw, wokół którego narosła lokalna legenda o myśliwym, który co noc o północy przybywa tam z zaświatów ze swoimi straszliwymi psami i okrąża ten akwen. Można myśleć, że to jedynie podanie, jednak na jednym z drzew rosnących tuż przy wodzie wisi bardzo stary krzyż. Legendę tę opowiadali już niemieccy mieszkańcy tej wsi, a więc bardzo możliwe, że to oni powiesili go w tamtym miejscu.

Rzeczyca i Chomiąża

Przejeżdżamy przez wieś i udajemy się na wał przy Odrze i skręcamy w lewo. Jedziemy ścieżką po nasypie w kierunku Rzeczycy. To bardzo piękny odcinek trasy, z widokiem na rzekę i okazją do podglądania ptaków, które upodobały sobie jej wody. Dojeżdżamy do Stopnia Wodnego Malczyce i opuszczamy wał przeciwpowodziowy. Następnie szosą podążamy do Chomiąży. To kilka kilometrów szosy z wyjątkowo malowniczym krajobrazem. W miejscowości tej, przy kościele skręcamy w prawo, w kierunku Malczyc. Warto jednak wcześniej zatrzymać się przy tamtejszej świątyni i wejść na jej teren, ponieważ znajdują się tam pozostałości po starej nekropoli, a przy murze ogrodzeniowym stoi krzyż pokutny — średniowieczny zabytek opowiadający o zbrodni.

Chcesz sprawdzić jeszcze więcej szlaków rowerowych? Sprawdź najlepsze pętle w okolicy na szlakodry.pl!

Portowe Malczyce

Tuż przy wjeździe do Malczyc, skręcamy w prawo. Wąska dróżka zaprowadzi nas do stoczni malczyckiej. To bardzo historyczny i interesujący punkt na mapie tej miejscowości. Następnie wracamy ulicą Portową do ul. Mickiewicza, mijając po prawej cerkiew Zwiastowania Przenajświętszej Bogarodzicy. Zatrzymujemy się tam na dłuższą chwilę, aby przyjrzeć się tej sakralnej budowli oraz poznać jej niezwykle zajmującą historię, wielkim bowiem grzechem turystycznym byłoby minąć to miejsce bez zainteresowania.

Warto wiedzieć, że na terenie Malczyc działają lokalnie rękodzielnicy i producenci związani z Krainą Łęgów Odrzańskich. W Mano Ceramics przy ulicy Szkolnej funkcjonuje koło garncarskie. W tym niezwykłym miejscu powstają produkty, które można zamówić według własnego pomysłu lub zakupić już gotowe. Natomiast w sklepie firmowym Zakładu Masarskiego w Malczycach jest możliwość zaopatrzenia się w tamtejsze wyroby, które słynął w okolicy z jakości i smaków. Będąc w tej nadodrzańskiej miejscowości, warto też odwiedzić Izbę Muzealną, w której zebrano eksponaty związane z historią Malczyc. To niezwykle interesujący punkt na tym szlaku rowerowym.

Rusko i Mazurowice

Po opuszczeniu terenu cerkwi nasza trasa prowadzi do centrum Malczyc. Podążamy więc ulicą Mickiewicza do skrzyżowania dróg i skręcamy w lewo, w Traugutta. Dojeżdżamy do Dworcowej i skręcamy w lewo. Przy ulicy 1 Maja ponownie zmieniamy kierunek. Przekraczamy tory i wjeżdżamy w Różaną, która to nieprzerwanie prowadzić będzie nas do Ruska.

Po drodze mijamy niewielki staw, przecinamy drogę 94 i wjeżdżamy w ulicę Polną. To jest dobry czas, aby pomyśleć o niedługiej przerwie w trasie w ramach posiłku, ponieważ niecałe dwa kilometry od tego miejsca, w Mazurowicach, znajduje się niezwykła restauracja Karczma Słowianka, której menu słynie w okolicy. Z Ruska do Kwietna podróżujemy urokliwą drogą gruntową, wijącą się wśród pól i w lesie.

Kwietno i Proszków

W Kwietnie dojeżdżamy do szosy przy dawnym folwarku i skręcamy w lewo. Trasa biegnie nieustannie prosto, mija tamtejszą świątynię i ponownie zmienia się w drogę gruntową, która prowadzi nas do Proszkowa. Na szlaku mijamy Podewsie, niewielkie gospodarstwo na wzgórzu z jednym domem i budynkami gospodarczymi oraz strzelnicę, znajdującą się tuż za nim. Ścieżka rowerowa prowadzi nas do drogi asfaltowej w Proszkowie. Wjeżdżamy do wsi i kierujemy się na ulicę Reymonta, którą docieramy do końca naszej podróży. W Środzie Śląskiej wyjeżdżamy na ulicę Legnicką, po wcześniejszym przekroczeniu drogi 94.

Warto na koniec tej fantastycznej przygody z Wysoczyzną Średzką udać się w mieście do niezwykłej restauracji na posiłek lub kawę i deser. SZTUKA Restaurant znajduje się przy ulicy Przyszkolnej. Gastronomia ta nie rozczaruje nikogo, i z całą pewnością zaczaruje wielu!

W Środzie Śląskiej jest jeszcze jedno, bardzo ciekawe miejsce – to Powiatowe Centrum Kultury Alternatywnej (również ulica Przyszkolna), w którym można nie tylko oglądać ciekawe wystawy i dokonać zakupów w sklepiku, ale też wziąć udział w ciekawych wydarzeniach. Jednym z nich jest cykliczna „Niedziela z Kryminałem - spotkanie z Mieczysławem Gorzką”, czyli uczta dla fanów dobrej literatury.

W drodze powrotnej warto zajrzeć również do Lubiąża, gdzie znajduje się wyjątkowy sklep z rękodziełem. To uwielbiane przez turystów miejsce ma w sobie mnóstwo magii – znaleźć tam można unikalne, a przy tym użyteczne przedmioty o pięknych kolorach i kształtach.

Szlaki piesze i rowerowe w okolicach Środy Śląskiej nie są wymagające i nadają się niemal dla każdego. To świetna propozycja na rodzinny relaks na modłę rekreacyjną. Krajobrazy stanowią główny atut tego terenu, nie brakuje tam jednak ciekawych wątków historycznych i przyrodniczych. Naprawdę jest z czego korzystać!