Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Złotoryja czeka, a Świeradów Zdrój wraca na kolejową mapę. Z Legnicy w Góry Izerskie pojedziemy w 2 godziny!

DOLNY ŚLĄSK. Z Legnicy w Góry Izerskie pociągiem w 2 godziny ? TAK . Już od 10 grudnia br. ! Na Dolnym Śląsku od kilku lat trwa stopniowy proces rewitalizacji lokalnych linii kolejowych. Dzieje się to dzięki działaniom samorządu województwa dolnośląskiego, który realizuje te działania zarówno poprzez dotowanie inwestycji PKP PLK (z regionalnej puli środków unijnych), ale też z pomocą własnej wyspecjalizowanej jednostki, a więc Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei (DSDiK), zarządzającej w imieniu regionu liniami kolejowymi przejętymi przez województwo. W 12 miesięcy po reaktywacji ruchu pasażerskiego z Legnicy do Chocianowa, na kolejową mapę Dolnego Śląska powróci zimowa stolica Gór Izerskich - Świeradów Zdrój. Od 10 grudnia br. rusza połączenie kolejowe z Gryfowa Śląskiego do Świeradowa Zdroju. 

Złotoryja czeka, a Świeradów Zdrój wraca na kolejową mapę. Z Legnicy w Góry Izerskie pojedziemy w 2 godziny!

10 grudnia bieżącego roku miasto Świeradów wróci na kolejową mapę Polski po prawie 30 latach. Jest to efekt rewitalizacji dwóch odcinków linii kolejowych, od Gryfowa Śląskiego do Mirska oraz od Mirska do samego Świeradowa. Na trasie odtworzono przystanki i stacje: Proszówka, Mirsk, Mroczkowice, Krobica oraz Świeradów-Zdrój. Jak wygląda więc pierwszy rozkład jazdy dla przywracanego połączenia? Przewoźnikiem obsługującym połączenia do/z Świeradowa-Zdrój i Karpacza będą Koleje Dolnośląskie. Województwo Dolnośląskie posiada zawarte umowy wieloletnie ze Spółką Koleje Dolnośląskie na świadczenie usług publicznych w ramach wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich, obowiązujące do grudnia 2030 r. Realizacja przewozów do/z Świeradowa-Zdrój i Karpacza zlecona zostanie Spółce w drodze zawartych już umów, 

9 par każdego dnia. W różnych relacjach

Jak na razie przewidziano 9 par pociągów do i ze Świeradowa, które w przeważającej większości przejadą odcinek Gryfów Śląski – Świeradów-Zdrój w czasie 21 minut. Wyjątkiem będzie pociąg wyjeżdżający z Gryfowa o 9:28, bowiem pokona on trasę w 17 minut. Skrócenie czasu przejazdu będzie wynikało z mniejszej liczby przystanków, gdyż ten kurs zatrzyma się tylko w Mirsku.

Pierwszy kurs w dobie w kierunku Świeradowa wyjedzie z Gryfowa o godzinie 5:01 i dotrze do kurortu o 5:22. Będzie to pociąg relacji Węgliniec – Świeradów-Zdrój. Kolejne pociągi wyjadą z Gryfowa o 6:38, 9:28 oraz 10:34. Dokładne godziny odjazdów prezentujemy poniżej.

Co istotne, pociągi pojadą w różnych relacjach, część jako typowe wahadło Gryfów – Świeradów – Gryfów (3 kursy), część jako pociągi do i z Jeleniej Góry (4 kursy) a jeszcze inne jako kursy do Węglińca bądź Goerlitz (po 1 w każdej z relacji).

W przeciwnym kierunku, a więc ze Świeradowa do Gryfowa, pierwszy pociąg odjedzie o 6:05 i dotrze do Gryfowa o 6:26. Kolejne kursy odjadą ze Świeradowa o 7:10, 10:05 oraz 12:05 i 13:03. Także kursy wyjeżdżające z kurortu pojadą w różnych relacjach, a więc trzy kursy jako pociągi do Jeleniej Góry, trzy tylko do Gryfowa, dwa do Goerlitz a jeden, ostatni w dobie, do Węglińca. Ten pociąg wyjedzie ze Świeradowa o 21:08.

Uwagę zwraca to, że organizatorowi połączeń prawie udało się zapewnić jednolitą godzinę odjazdów, a więc 5 minut po pełnej godzinie,

Do Jeleniej Góry w godzinę , do Legnicy w dwie godziny 12 minut

Uruchomienie połączenie to szansa dla legniczan i mieszkańców Zagłębia Miedziowego ! Wsiadając na peronie legnickiego dworca PKP do pociągu Kolei Dolnośląskich o godzinie 8.43 w Świeradowie Zdroju zameldujemy się po 2 godzina i 12 minutach podróży z przesiadką w Lubaniu Śląskim.  W latach 80-ych ub. wieku osobówka z Legnica bezpośrednio do Świeradowa Zdroju jechała ponad 3,5 godziny...

Najszybszy pociąg ze Świeradowa do Jeleniej Góry pojedzie w czasie godziny i 4 minut, a po drodze zatrzyma się tylko na przystankach Jelenia Góra Zabobrze, Stara Kamienica, Rębiszów, Gryfów Śląski, Mirsk oraz Świeradów-Zdrój. Wolniejsze kursy, zatrzymujące się na większej liczbie przystanków, pokonają tę trasę w godzinę i 16 minut. W odwrotnym kierunku, z Jeleniej Góry do Świeradowa, pociągi pojadą w czasie od godziny i 12 minut do godziny i 16 minut.

W obecnej wersji założono, że będzie 9 par pociągów na dobę

Ze Świeradowa pociąg w dni powszednie odjedzie o godz. 6.07, 7.07, 10.07, 12.07, 18.07, 20.07 i 22.33.
Dwa połączenie zaplanowano od poniedziałku do piątku – o 13.07 , 16.07.
Pociąg z godz. 15.07 pojedzie w soboty, niedziele i święta
Połączenia przewidywane do Gryfowa będą miały możliwość natychmiastowej przesiadki na pociąg do Jeleniej Góry lub do Goerlitz. Pociąg z godz. 7:07 pojedzie do Jeleniej Góry. Z godz. 10:07 – do Karpacza, z 12:07 do Goerlitz, z 13:07 i 15:07 do Jeleniej Góry, z 18:07 do Goerlitz, z 20:07 do Wałbrzycha i z 22:33 do Węglińca.

Odbudowa połączenia kolejowego z Gryfowa Śląskiego do Świeradowa -Zdroju kosztuje 44 mln zł. Z tego 40 mln złotych pochodzi od samorządu województwa dolnośląskiego, które przejęło linię. 4 mln zł dołożyła gmina Świeradów-Zdrój (w tym Polski Ład 3,2 mln zł).  I z pewnością wielki sukces samorządu Dolnego Śląska. W pierwszym półroczu 2024 roku na kolejową mapę Dolnego Śląska powróci Karpacz.