Strategiczna inwestycja nabiera tempa (FOTO)
LEGNICA. Trwa II etap budowy drogi zbiorczej południowej, na odcinku od ul. Jaworzyńskiej do Al. Rzeczypospolitej. Najtrudniejszym, ale i najbardziej widowiskowym elementem tej budowy było powstawanie najdłuższego mostu w Legnicy. 30 czerwca zakończono układanie na przyczółkach 64 belek mostowych o długości 28 metrów i wadze 30 ton. Powstający most będzie najdłuższym mostem w Legnicy i liczyć będzie 119 metrów... To trzeci most na Kaczawie w Legnicy!
Zbiorcza droga południowa ma dla miasta charakter wręcz strategiczny. Połączy bowiem jego część zachodnią ze wschodnią, dzięki przeprawie przez Kaczawę. Jej realizacja rozpoczęła się już w 2003 roku. Wtedy ulica Grabskiego przez ul. Reja połączona została ze Złotoryjską. Powstała dwujezdniowa droga. Trzy lata później ulicę Grabskiego przebudowano na odcinku od Kościuszki do Wojska Polskiego. Dzięki pozyskaniu środków unijnych (75 proc. dotacji ze ZPORR) wykonano tu inwestycję wartą ok. 2,6 mln zł. Powstały dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu, obustronne chodniki, ścieżki rowerowe, oświetlenie uliczne, kanalizacja deszczowa, parkingi i tereny zielone.
W ramach przebudowy ulicy Jaworzyńskiej już w 2014 roku kontynuowano budowę zbiorczej drogi południowej w kierunku wschodnim. Ulica Grabskiego od skrzyżowania z Wojska Polskiego sięgnęła poza skrzyżowanie z Jaworzyńską. W tym miejscu ulokowano potężną przepompownię wód deszczowych. To jest też początek najnowszej inwestycji. Przygotowując ją, wykonano dokumentację i wykupiono niezbędne pod budowę tereny.
- W Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta przewidzieliśmy także trzeci etap tej inwestycji, która docelowo połączy drogą zbiorczą także odcinek od al. Rzeczypospolitej z ulicą Sikorskiego. Cała inwestycja jest zgodna z wszelkimi wymogami ochrony środowiska przyrodniczego – podkreślał przy każdej okazji prezydent Tadeusz Krzakowski.
Zakres inwestycji jest bardzo szeroki. Obejmuje m.in.:
- przygotowanie zmian dokumentacji dla odwodnienia drogi i budowy kanalizacji deszczowej;
- budowa ok. 1600 metrów drogi od ul Jaworzyńskiej do skrzyżowania z al. Rzeczypospolitej wraz z chodnikami, zatokami autobusowymi, obustronnymi ścieżkami rowerowymi skomunikowanymi z rowerowymi szlakami na walach przeciwpowodziowych, oświetleniem i instalacjami sieci światłowodowej Legman;
- budowa najdłuższego w mieście mostu na Kaczawie (119 m);
- budowa czterech obiektów mostowych nad Młynówką;
- podziemne przejście dla pieszych łączące Letni park wodny przy ul. Stromej z parkiem Miejskim;
- budowa dwóch rond (po jednym z każdej strony Kaczawy): na wysokości planowanego połączenia drogi zbiorczej z ul. Mickiewicza oraz na jej skrzyżowaniu z ulicami Topolową i Bielańską;
przebudowa wlotów ulic Kwiatkowskiego, Zagrodowej, Topolowej i Bielańskiej;
- budowa parkingów w rejonie ul. Stromej (105 miejsc w tym 5 dla niepełnosprawnych), w rejonie Topolowej (238 miejsc, 11 dla niepełnosprawnych) oraz Bielańskiej (151 miejsc, 8 dla niepełnosprawnych), które będą obsługiwać zmotoryzowanych dojeżdżających na Stadion Orła Białego, do Letniego parku wodnego przy Stromej i odwiedzających park Miejski;
- budowa ponad 2,5 km kanalizacji deszczowej i 1600 m sieci Legman;
- usunięcie ok. 3 km podziemnych kolizji z sieciami gazowymi, energetycznymi i telekomunikacyjnymi;
- ułożenie ok. 14 kilometrów kabli i rur podziemnych.
Wartość II etapu to 60 mln złotych. Planowany termin zakończenia tego etapu nwestycji przewidziano na koniec października.
Prace wykonuje konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „Mosty - Łódź” SA z Łodzi (jako lider) i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego SA z Torunia (jako partner).
Fot. Wojciech Skulimowski
{gallery}galeria/wydarzenia/01-08-17-budowa-drogi-zbiorczej-poludniowej-fot-wojciech-skulimowski{/gallery}