Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Startuje budowa największego mostu (FILM)

LEGNICA. Prezydent Tadeusz Krzakowski podczas konferencji prasowej poinformował o rozpoczęciu procedury przetargowej, związanej z budową zbiorczej drogi południowej – jednej z największych i oczekiwanej przez mieszkańców inwestycji komunikacyjnej w Legnicy.

Startuje budowa największego mostu (FILM)

- To ogromna i kosztowna inwestycja – mówił prezydent. – Wszystkie prace przygotowawcze zostały zakończone. W mieście powstanie kolejny, tym razem największy most, który ma za zadanie usprawnienie całego układu komunikacyjnego. W ten sposób realizuję zobowiązanie wobec mieszkańców przyjęte w kampanii wyborczej.

Przygotowane przez prezydenta Legnicy ogłoszenie o budowie zbiorczej drogi południowej na odcinku od ul. Jaworzyńskiej do al. Rzeczypospolitej w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Budowa zbiorczej drogi południowej w Legnicy – etap II od ul. Wojska Polskiego do al. Rzeczypospolitej z budową mostu na rzece Kaczawie” 18 grudnia 2015 r. opublikowane zostało w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Tego samego dnia zamieszczono je wraz z m.in.: kompletem dokumentacji projektowej, projektem umowy i instrukcją dla wykonawców w BIP na stronie Urzędu Miasta www.legnica.eu.

To początek realizacji inwestycji, stanowiącej jedno z największych wyzwań komunikacyjnych, które ma na celu ułatwienie dalszego rozwoju i unowocześnianie miasta. Będzie sprzyjać rozładowaniu szybko narastającego i uciążliwego ruchu samochodów w śródmieściu. Bezpośrednio połączy osiedlowe strefy zamieszkania ze strefami handlowymi i przemysłowymi. Obok zakończonej budowy obwodnicy zachodniej, rozpoczętej budowy obwodnicy południowo-wschodniej i trwającej przebudowy ul. Jaworzyńskiej jest to w Legnicy najważniejsza i największa inwestycja drogowa wielu ostatnich dekad.

Zbiorcza droga południowa ma dla miasta charakter wręcz strategiczny. Połączy bowiem jego część zachodnią ze wschodnią, dzięki przeprawie przez Kaczawę. Jej realizacja rozpoczęła się już w 2003 roku. Wtedy ulica Grabskiego przez ul. Reja połączona została ze Złotoryjską. Powstała dwujezdniowa droga. Trzy lata później ulicę Grabskiego przebudowano na odcinku od Kościuszki do Wojska Polskiego. Dzięki pozyskaniu środków unijnych (75 proc. dotacji ze ZPORR) wykonano tu inwestycję wartą ok. 2,6 mln zł. Powstały dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu, obustronne chodniki, ścieżki rowerowe, oświetlenie uliczne, kanalizacja deszczowa, parkingi i tereny zielone.

W ramach przebudowy ulicy Jaworzyńskiej już w 2014 roku kontynuowano budowę zbiorczej drogi południowej w kierunku wschodnim. Ulica Grabskiego od skrzyżowania z Wojska Polskiego sięgnęła poza skrzyżowanie z Jaworzyńską. W tym miejscu ulokowano potężną przepompownię wód deszczowych. To jest też początek najnowszej inwestycji. Przygotowując ją, wykonano dokumentację i wykupiono niezbędne pod budowę tereny.

- W Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta przewidzieliśmy także trzeci etap tej inwestycji, która docelowo połączy drogą zbiorczą także odcinek od al. Rzeczypospolitej z ulicą Sikorskiego. Cała inwestycja jest zgodna z wszelkimi wymogami ochrony środowiska przyrodniczego – podkreślił prezydent Tadeusz Krzakowski.

Co obejmuje zakres inwestycji?

- przygotowanie zmian dokumentacji dla odwodnienia drogi i budowy kanalizacji deszczowej;

- budowa ok. 1600 metrów drogi od ul Jaworzyńskiej do skrzyżowania z al. Rzeczypospolitej wraz z chodnikami, zatokami autobusowymi, obustronnymi ścieżkami rowerowymi skomunikowanymi z rowerowymi szlakami na walach przeciwpowodziowych, oświetleniem i instalacjami sieci światłowodowej Legman;

- budowa najdłuższego w mieście mostu na Kaczawie (119 m);

- budowa czterech obiektów mostowych nad Młynówką;

- podziemne przejście dla pieszych łączące Letni park wodny przy ul. Stromej z parkiem Miejskim;

- budowa dwóch rond (po jednym z każdej strony Kaczawy): na wysokości planowanego połączenia drogi zbiorczej z ul. Mickiewicza oraz na jej skrzyżowaniu z ulicami Topolową i Bielańską;

- przebudowa wlotów ulic Kwiatkowskiego, Zagrodowej, Topolowej i Bielańskiej;

- budowa parkingów w rejonie ul. Stromej (105 miejsc w tym 5 dla niepełnosprawnych), w rejonie Topolowej (238 miejsc, 11 dla niepełnosprawnych) oraz Bielańskiej (151 miejsc, 8 dla niepełnosprawnych), które będą obsługiwać zmotoryzowanych dojeżdżających na Stadion Orła Białego, do Letniego parku wodnego przy Stromej i odwiedzających park Miejski;

- budowa ponad 2,5 km kanalizacji deszczowej i 1600 m sieci Legman;

- usunięcie ok. 3 km podziemnych kolizji z sieciami gazowymi, energetycznymi i telekomunikacyjnymi;

- ułożenie ok. 14 kilometrów kabli i rur podziemnych.