Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Ponad 100 km ścieżek rowerowych?

LEGNICA. Jest dokument ważny dla rowerzystów. Na zlecenie wydziału ruchu drogowego legnickiego urzędu miasta biuro projektowe z Wrocławia opracowało” Koncepcję przebiegu tras rowerowych dla Legnicy”.

Ponad 100 km ścieżek rowerowych?

 Dziś rowerzyści w Legnicy mają do dyspozycji niespełna 40 km ścieżek rowerowych, z czego część to trasy nieoznakowane. Gdyby wcielono w życie założenia opracowane w „Koncepcji”, w mieście byłoby sto kilkadziesiąt km ścieżek rowerowych, spiętych w logiczny i spójny system.

- Koncepcja zakłada 6 tras głównych (o łącznej długości ponad 69 km) i 12 tras dodatkowych (liczących w sumie kilkadziesiąt km). Dokument zakłada też powstanie otwartych i zadaszonych stacji rowerowych z liczbą miejsc postojowych wyliczonych pod potrzeby danych placówek czy instytucji. Do tego, miejsca przesiadkowe, gdzie będzie można zostawić rower i wsiąść do autobusu - wylicza prezydent Legnicy, Tadeusz Krzakowski.

Koncepcja jest właśnie w ratuszu omawiana, a firma ma wprowadzić do dokumentu drobne poprawki. Wtedy będzie podana do publicznej wiadomości.

- W tym dokumencie przewiduje się zarówno budowę nowych tras rowerowych przy inwestycjach drogowych, budowę na istniejących rezerwach terenu, jak i również wykorzystanie już istniejących szlaków rowerowych. Przewidujemy także wykorzystanie do tego celu wałów przeciwpowodziowych wzdłuż rzeki Kaczawy - dodaje prezydent Legnicy.

Koncepcja zakłada też utworzenie „bezkosztowych” ścieżek rowerowych, choćby na ulicach jednokierunkowych.

- Mamy w mieście obszary z ograniczoną szybkością do 30km/h, czyli tzw. strefy "Tempo 30". Na tych obszarach uspokojonego ruchu, głównie na ulicach jednokierunkowych, wprowadzona zostanie możliwość jazdy pod prąd (oczywiście rowerem, nie autem!). Są to rozwiązania powszechnie stosowane w dużych miastach polskich i europejskich - dodaje prezydent Legnicy.

Ile miasto musiałoby wydać na realizację koncepcji? Koszty dopiero są szacowane, a ostateczny kształt ścieżek ma być zaakceptowany po konsultacjach społecznych.