Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Autobusem za darmo, ale MPK trzeba dopłacić

LEGNICA. „Wprowadzenie bezpłatnej komunikacji uznać należy za sukces, ale zdajemy sobie sprawę, że MPK należy się rekompensata. Może jednak zacząć od oszczędności w spółce?" - mówili dziś na konferencji prasowej legniccy radni Koalicji Obywatelskiej – autorzy „autobusowej uchwały”.

Autobusem za darmo, ale MPK trzeba dopłacić

Dziś już oficjalnie i zgodnie z prawem pasażerowie uprzywilejowani na mocy styczniowej uchwały rady miejskiej mogli jechać bez biletu.

- Wsiadłam dziś rano do autobusu i nie skasowałam biletu, ale przyznam, że zrobiłam to z duszą na ramieniu. Wiadomo, że „stypendium” dla emerytów z ZUS-u jest jakie jest, i – skoro jest darmowa komunikacja- to dlaczego z niej nie skorzystać?- mówi legniczanka, która dziś pojechała legalnie „na gapę”.

- Jest nam niezmiernie miło, że w końcu legnicka młodzież i seniorzy po 65. roku życia mogą korzystać z darmowej komunikacji w naszym mieście. Gdyby nie niepotrzebna skarga pana prezydenta, uchwała mogłaby obowiązywać już od 1. marca – mówi Jarosław Rabczenko, przewodniczący rady miejskiej Legnicy, współautor uchwały o darmowej komunikacji.

MPK szacuje, że straty z tytułu darmowej komunikacji wyniosą ok. 4. mln zł. Radni Koalicji Obywatelskiej stoją na stanowisku, że miasto powinno przewoźnikowi ten brak wpływu z biletów zrekompensować.

- Apelujemy do pana prezydenta, żeby zabezpieczył dodatkowe środki w budżecie dla MPK, a jednocześnie deklarujemy, że poprzemy te zmiany.- mówi Maciej Kupaj, radny KO, współautor uchwały o darmowej komunikacji. I dodaje: - Stoimy jednak na stanowisku, że oszczędności trzeba szukać w samym MPK, i nie chodzi tu o pracowników. Obecnie rada nadzorcza MPK to 5. osób, a każda z nich pobiera miesięcznie 4-5 tys. zł. Wystarczy zredukować skład rady do 3. członków i zastanowić się, czy prezes MPK powinien zarabiać 22 tys. zł miesięcznie, podczas gdy prezydent tylko 8 tys. zł. Z tymi pytaniami składamy dziś interpelację do pana prezydenta.

Radni KO nie mówią „nie” darmowej komunikacji dla wszystkich. Podkreślają jednak, że to uzależnione jest m.in. od dobrej kondycji spółki i miasta.