Powrót kolejnej grupy praktykantów z Lipska
LENICA. 30-osobowa grupa młodzieży z Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Stefana Żeromskiego w Legnicy odbywała miesięczną zagraniczną praktykę zawodową. Uczniowie kształcący się w zawodach: technik ekonomista, technik hotelarstwa i technik obsługi turystycznej wzięli udział w drugiej części stażu zawodowego pod tytułem „Kreowanie rozwoju i promocji turystyki na przykładzie niemieckim” realizowanego w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”, realizowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój.
Uczniowie z klas 2B, 2H i 3A pod opieką Aleksandry Kuśnierz, Agnieszki Filipienko oraz Jolanty Frączek-Hop odbyli praktykę zawodową w hotelach i firmach spedycyjno-handlowych Lipska, drugiego pod względem wielkości miasta Saksonii. W miejscu pracy mieli możliwość obserwowania jak funkcjonują firmy w innym kraju, w jaki sposób są organizowane, zarządzane i jak praktycznie odbywa się w nich kreowanie rozwoju i promocji. Stażyści niewątpliwie podwyższyli swoje kwalifikacje zawodowe oraz zwiększyli szanse zawodowe na rozwijającym się rynku usług turystycznych oraz w branży ekonomicznej, czego potwierdzeniem będzie otrzymanie cenionego na rynku pracy dokumentu Europass-Mobilność.
Do nabytych w ramach stażu umiejętności należą:
- praktyczne zastosowanie języka obcego zawodowego
- obsługa klienta w przedsiębiorstwie hotelowo-turystycznym
- organizacja reklamy w obiektach hotelarsko-turystycznych oraz handlowo-usługowych
- poprawa komunikatywności w bezpośrednim kontakcie z innymi pracownikami
- organizacja pracy na poznanych stanowiskach oraz jej ocena
- działania logistyczne w zakresie gospodarki magazynowej i jej ewidencjonowania.
Pani dr Maria Peter i Pan Christian Dietz – sprawdzeni, wieloletni mentorzy organizacji przyjmującej stażystów na terenie Niemiec z Stowarzyszenia Europa Haus - już tradycyjnie zajęli się znalezieniem i dopasowaniem odpowiednich miejsc praktyk, służyli uczniom pomocą, także w organizacji programu kulturowego i językowego. W ramach tego programu nasi praktykanci mogli podziwiać piękną panoramę Lipska z wieży widokowej Panorama Tower oraz Pomnika Bitwy Narodów. W czasie wolnym praktykanci odwiedzili wiele ciekawych miejsc, takich jak zabytkowe zoo, Muzeum Grassi, Forum Historii Najnowszej, Muzeum Bacha czy Variete Kristallpalast, gdzie obejrzeli pokazy akrobatyczne. Dopełnieniem tych atrakcji był rejs łodziami wzdłuż kanałów rzeki Elstery, koncert symfoniczny w filharmonii Gewandhaus, wyprawa nad lokalne jezioro oraz gra miejska o zabytkach miasta Lipska ze słodkimi nagrodami.
Nie sposób wymienić korzyści, jakie płyną z realizacji tego typu projektów. To nie tylko możliwość wyjazdu do innego kraju (dla niektórych po raz pierwszy), mieszkania przez miesiąc w obcym mieście i poznania jego ciekawych zakątków. To przede wszystkim wartości interkulturowe – praca w towarzystwie osób mówiących innym językiem (niekoniecznie tylko niemieckim), to zderzenie z inną mentalnością, zachowaniami, organizacją pracy i podejściem do obowiązków. To niezapomniana lekcja. Lekcja otwartości, tolerancji, elastyczności, samodzielności i dojrzałości. To sprawdzian dla szkolnych przyjaźni, ćwiczenie sztuki budowania relacji w grupie, często z nieznanymi osobami, nauka dzielenia się obowiązkami i życia społecznego.
Nic dziwnego, że jest to wydarzenie odciskające się mocnym piętnem na uczestnikach stażu, na tyle mocnym, że chętnie chcieliby powrócić w miejsca praktyk podczas wakacji, a może nawet zechcą związać z takimi miejscami swe przyszłe plany zawodowe, co byłoby spełnieniem celu tego typu projektów.
Pozostaje polecić następnym uczniom z młodszych klas udział w lipskim stażu, któremu towarzyszy wspaniała atmosfera, zarówno w miejscu zamieszkania, jak i w miejscach pracy. Oczywiście należy się liczyć z obowiązkami, codzienną rutyną i dyscypliną, ale zdobyta wiedza zawodowa, korzyści płynące z nauki języków obcych i przełamywanie wewnętrznych zahamowań to bezcenne atuty tego wyjazdu. Mamy więc tylko nadzieję, że projekt ten będzie w naszej szkole kontynuowany w następnych latach i kolejne pokolenia uczniów będą mogły tego wszystkiego zaznać osobiście.