Konferencja o społecznej odpowiedzialności biznesu (FOTO)
LEGNICA. W siedzibie LETIA BUSINESS CENTER odbyła się I Dolnośląska Konferencja o Odpowiedzialnym Łańcuchu Dostaw „Mieć Wpływ”. Organizatorem Konferencji był KGHM "Polska Miedź " S.A. we współpracy ze Związkiem Pracodawców Polska Miedź i przy partnerstwie merytorycznym IESE Business School oraz Instytutu Humanites . Konferencję otworzyli: Beata STASZKÓW- prezes Zarządu Związku Pracodawców Polska Miedź oraz Adam BUGAJCZYK, wiceprezes Zarządu KGHM ds. rozwoju. - Wyzwania związane z odpowiedzialnym łańcuchem dostaw są wpisane w DNA naszego przedsiębiorstwa. Mimo prestiżowych nagród, które KGHM otrzymał w zakresie CSR oraz zrównoważonego rozwoju, nie zwalniamy tempa i wciąż podejmujemy kolejne działania, aby zasługiwać na miano lidera. Chcemy się dzielić i wymieniać doświadczeniami w tej dziedzinie – powiedział otwierając konferencję Adam Bugajczuk, wiceprezes Zarządu ds. Rozwoju KGHM Polska Miedź S.A.
KGHM nie bez powodu był współorganizatorem tej Konferencji. Przed miesiącem miedziowa spółka otrzymała prestiżową, brązową nagrodę w międzynarodowym konkursie Stevie Awards w kategorii „CSR Program of the Year – in Europe” za całokształt działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.
Społeczna odpowiedzialność biznesu nabiera w Polsce coraz większego znaczenia. Stymuluje współpracę firm i pracowników ze społecznością, edukuje, angażuje i wzmacnia więzi. Jak w praktyce wygląda społeczna odpowiedzialność biznesu w naszym kraju? CSR (ang. Corporate Social Responsibility), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu to odpowiedzialność, którą biorą na siebie organizacje za wpływ ich decyzji na środowisko i społeczeństwo. Możliwe jest to dzięki etycznemu i przejrzystemu postępowaniu.
Nic zatem dziwnego iż sens Konferencji i rolę KGHM idealnie scharakteryzowała Lidia Marcinkowska-Bartkowiak, dyrektor naczelny ds. komunikacji KGHM Polska Miedź S.A. - Każda firma poprzez swój produkt, usługę, sieć swoich kontrahentów tworzy łańcuch wartości i może wpływać na niego na poszczególnych etapach. W świecie transformacji technologicznej i rosnącej świadomości konieczności działań na rzecz środowiska, obszarem dużej troski powinien stać się także kapitał ludzki, na który w pierwszej kolejności każdy pracodawca ma wpływ. I dlatego temu obszarowi, kluczowemu tak z punktu widzenia potrzeb rynku pracy, innowacyjnej gospodarki jak również dla zdrowego społeczeństwa chcemy w szczególności poświęcić I edycję Dolnośląskiej Konferencji o Odpowiedzialnym Łańcuchu Dostaw.
W gronie prelegenetów wiele znamienitości problematyki CSR w Polsce i na świecie. Paweł Kudzia Chief Sustainability Officer, CSR strategist mówił o nowoczesnym zarządzaniu łańcuchem wartości i globalne trendy w CSR. O tym jak łączyć cele biznesowe i społeczne w wykładzie : „Wioska” (Biznes, Rodzina, Edukacja, Kultura i Samorząd) - Społeczny Ekosystem wobec wyzwań współczesnego człowieka i świata - mówiła Zofia Dzik Prezes Zarządu Instytut Humanites.
Z wielkim zainteresowaiem wysłuchano wykładu " Rodzinna Odpowiedzialność Biznesu" pani Mireia Las Heras profesor nadzwyczajnej oraz dyrektora naukowego ds. badań w Międzynarodowym Ośrodku Badawczym ds. Pracy i Rodziny w IESE Business School przy Uniwersytecie Nawarry, światowego autorytetu w kwestiach CRS. - W środowisku pracy, które sprzyja zachowaniu równowagi pomiędzy pracą oraz rodziną, pracownik jest bardziej efektywny. Odpowiedzialność za zachowanie właściwego balansu pomiędzy pracą i życiem prywatnym leży po stronie pracownika, ale to pracodawca może stworzyć mu korzystne warunki do zachowania tej równowagi. Rezultatem są wymierne korzyści dla firmy, takie jak lepsza wydajność pracownika, mniejsze koszty rekrutacji i szkoleń, bo zadowolony pracownik nie myśli o odejściu – podkreśliła Mireia Las Heras.
O wyzwaniach i działaniach CSR w łańcuchu wartości mówił Mariusz Pawełczyk Head of Retail Business Development – Central Europe omawiając odpowiedzi na pyatanie w specjalnej annkiecie skierowanej do ponad 15 tysięcy firm a dotyczących ich zaangażowania w działania CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. Nowatorski sondaż, przeprowadzany z inicjatywy KGHM, był wstępem do dyskusji na temat dobrych praktyk CSR realizowanych przez polskie firmy. - Aż 87 procent ankietowanych wskazało, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy rozmawiali w swoim otoczeniu o problemach społecznych i środowiskowych, na które ich firma, lub marka ma wpływ. Znamienne jest to, że ponad 50 procent przedsiębiorców uznaje, że to zmiana postaw i wymagań klientów wpływa na rozwój działań CSR, ponad 30 procent ankietowanych uważa, że również zmiana oczekiwań pracowników jest siłą napędową działań z zakresu CSR – powiedział podczas analizy badań, ekspert związany z instytutem Humanites, Mariusz Pawełczyk.
Uczestnicy I Dolnośląskiej Konferencji „Mieć Wpływ” podpisali się także pod Deklaracją Biznesu Odpowiedzialnego kontynuowania najlepszych praktyk i pozytywnego wpływania na otoczenie swoich firm, w tym przede wszystkim na wspieranie działań na rzecz swoich interesariuszy i ich rodzin.
W kuluarach Konferencji w rozmowach mniej oficjalnych podkreślano iż ostatnimi czasy działania Polskiej Miedzi w zakresie CSR widać coraz mocniej w miastach i gminach Zagłębia Miedziowego i ten trend jest bardzo dobrze przyjmowany przez lokalne społeczności jak i włodarzy miast i gmin. I oby ten trend nie tylko się utrzymał ale i rozwijał.
Fot. Zbigniew Jakubowski
{gallery}galeria/wydarzenia/28-11-19-konferencja-csr-fot-zbigniew-jakubowski{/gallery}