Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Rośnie kolejowe muzeum w Legnicy

LEGNICA. Kolejna zabytkowa lokomotywa stanęła przy dworcu kolejowym w Legnicy. Odrestaurowanie elektrowozu było możliwe dzięki wsparciu Kolei Dolnośląskich, które ufundowały niezbędne materiały i farby. Malaturę i brakujące elementy uzupełnili pracownicy Dolnośląskiego Zakładu PKP Cargo S.A. z Legnicy.

Rośnie kolejowe muzeum w Legnicy

Renowacja zabytkowego elektrowozu ET21-548 to kolejny i z pewnością nie ostatni efekt współpracy PKP Cargo i Kolei Dolnośląskich przy odnawianiu zabytków kolejnictwa. Dwie odrestaurowane maszyny można podziwiać na bocznicy legnickiego dworca kolejowego. Kolejnych pięć czeka na modernizację w Punkcie Utrzymania Taboru w legnickim oddziale PKP Cargo. Ostatni zaplanowany do remontu egzemplarz oczekuje na odbiór i przewiezienie do Legnicy z Węglińca.

– Cieszę się, że współpraca Kolei Dolnośląskich z PKP Cargo w zakresie ratowania zabytków kolejnictwa nabiera rumieńców. Zapomniany tabor niszczał od lat. U nas będzie miał prawdziwą emeryturę i będzie podziwiany. Chcemy kontynuować ten projekt, a na renowację czekają kolejne zabytkowe maszyny. Widząc pasję i zaangażowanie kolegów z PKP Cargo wierzę, że stworzymy w Legnicy muzeum cieszące nie tylko kolejowych pasjonatów – mówi Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich.

Remont był możliwy dzięki zaangażowaniu pracowników Dolnośląskiego Zakładu PKP Cargo S.A. z Legnicy: Sebastiana Derkacza, Łukasza Weltera oraz Marcela Durbajło, którzy „po godzinach” przez prawie pięć miesięcy pracowali przy renowacji elektrycznej lokomotywy. Pasjonaci niejako ratują od kasacji czy sprzedaży lokomotywy, które są związane z Dolnym Śląskiem. Odnawiają je, pozyskują brakujące części i przywracają im dawną świetność.

– Sprowadziliśmy lokomotywy z kolegami, ponieważ chcemy je zachować dla kolejnych pokoleń. Wśród nich są prawdziwe perełki, ostatnie w Polsce egzemplarze maszyn przed modernizacją, w oryginalnych schematach – mówi Łukasz Welter, maszynista w sekcji przewozów i eksploatacji PKP Cargo w Legnicy.

Trudno oszacować liczbę godzin pracy przy renowacji lokomotywy elektrycznej ET21-548. Jej remont nie byłby jednak możliwy bez wsparcia finansowego ze strony Kolei Dolnośląskich, które ufundowały niezbędne materiały oraz farby. Do pomalowania ważącej 113 ton lokomotywy zużyto, aż 75 litrów farby: czarnej, ciemnej i jasnej zielonej, a także żółtej i czerwonej, którymi pomalowano pantogarfy.

– To prawdziwa gratka zwłaszcza dla młodszych osób, aby zobaczyć takie unikaty, poznać ich historię czy możliwości. My np. nie jeździliśmy nigdy na parowozach, znamy je z opowiadań starszych kolegów po fachu. To od nich wiemy dokąd jeździły, jak i ile pracy wkładano w ich utrzymanie – mówi Sebastian Derkacz, przewodniczący NSZZ „Solidarność” PKP Cargo w Legnicy.

Jest szansa i nadzieja na to, aby w przyszłości, w pobliżu legnickiego dworca powstało plenerowe muzeum kolejnictwa.

– Liczymy na dalszą dobrą współpracę z Kolejami Dolnośląskimi i PKP Nieruchomości, aby w przyszłości nasza ekspozycja przerodziła się w mini muzeum z prawdziwego zdarzenia – mówi Marcel Durbajło, zastępca naczelnika działu utrzymania taboru w Dolnośląskim Zakładzie PKP Cargo.

Zarówno parowóz jak i elektrowóz można bezpłatnie zwiedzać. Po wcześniejszej rezerwacji terminu, możliwe jest zwiedzanie także wnętrza kabin maszynisty.