Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

W gigantycznej kolejce na siedząco. Reforma wg Kupaja (FOTO)

LEGNICA. 16 maja, Prezydent Miasta Maciej KUPAJ zwrócił się do mieszkańców z prośbą o wyrozumiałość, gdyż pod Wydziałem Spraw Obywatelskich, który mieści się w budynku Akademii Rycerskiej, przy ul. Chojnowskiej 2, ustawiają się gigantyczne kolejki petentów. Przy okazji włodarz miasta obwieścił wielkie reformy: "Zmieniamy Wydział Spraw Obywatelskich. Jak Państwo zauważyliście dołożyliśmy krzesła na zewnątrz. Wewnątrz pojawiły się ławki. Po to żebyście Państwo mogli w normalnych warunkach oczekiwać na przyjęcie dokumentów urzędników... Mam nadzieję, że będzie szybciej i lepiej".

Problem w tym, że sytuacja w ogóle nie uległa poprawie - 23 maja, o godz.7.15 rano, kolejka ciągnęła się przez cały dziedziniec - a to była tylko kolejka do rejestracji, w której czas oczekiwania jak podaje nasza czytelniczka, trwał... 3 godziny. Krzesełek zabrakło i wszyscy oczekujący i tak stali w długiej kolejce. Wśród interesantów, najgorzej mają ci, którzy udają się do Wydz. Komunikacji. Zacytujmy wypowiedz jednego z internautów: "system kolejkowy wskazuje wizytę sic!!! za 30 dni, to dopiero paranoja". Dramatyczna sytuacja petentów wcale nie zaskoczyła prezydenta Legnicy M. Kupaja, który doskonale podobno orientuje się w kolejkowym problemie. Już jako radny miejski poprzedniej kadencji zainteresował się to sprawą, tak samo jak jego partyjny kolega, ówczesny radny Jarosław Rabczenko. Wtedy radny Kupaj podsuwał nawet rozwiązania poprzedniemu prezydentowi, dlatego dziwi, że obecnie jedynym lekarstwem na odwieczny kolejkowy problem rozwiązuje krzesełkami wystawionymi pod gołym niebem.

W gigantycznej kolejce na siedząco. Reforma wg Kupaja (FOTO)

Cztery lata temu ówczesny radny Maciej Kupaj żądał podjęcia przez prezydenta Tadeusza Krzakowskiego natychmiastowych działań w celu skrócenia czasu oczekiwania, jak już wtedy zwrócił uwagę, w dwóch kolejkach tj. jednej do biletomatu, a drugiej do załatwienia sprawy po odebraniu numerka. Rozwiązaniem miało być zwiększenie liczby stanowisk i licencjonowanych urzędników do obsługi petentów Wydz. Komunikacji. Dodatkowo urzędniczki miały kasować swojego interesanta przy płaceniu kartą za usługę w tym samym okienku, a nie w osobnej kasie.

Problem w tym, że pracownik obsługujący klientów w Referacie Komunikacji musi mieć licencję, którą nabywa po prawie półrocznym przeszkoleniu. Kurs ten obejmuje wiedzę z zakresu kodeksu Prawo o ruchu drogowym, Kodeksu postępowania administracyjnego, kilkudziesięciu rozporządzeń wykonawczych do tych ustaw, a ponadto taki urzędnik musi znać wzory dokumentów rejestracyjnych obowiązujących w różnych państwach, a także musi umieć posługiwać się programem Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Wtedy tylko, tak przeszkolony urzędnik, uzyskuje indywidualne upoważnienie i dostęp do systemu CEPiK. Dlatego, w czym doskonale orientuje się prezydent Kupaj, nie ma mowy o "przerzuceniu" urzędnika z innego wydziału do Referatu Komunikacji. Na dłuższą metę więc nie ma co liczyć na poprawę.

Doraźne rozwiązania typu krzesełka pod "gołym niebem", i to w liczbie "aż" 10 sztuk, nie zadowalają legniczan, którzy wprost piszą;

"Ekstra! Więcej krzeseł! Piękna zmiana. Teraz Polacy będą sobie siedzieli i będą uśmiechnięci." czy "Krzesła i ławki to nie jest rozwiązanie problemu. Jeżeli te kolejki spowodowane są koniecznością wymiany prawa jazdy przez obywateli Ukrainy w tym okresie, należałoby do tych krzeseł dołożyć biurka i oddelegować kilku pracowników z innych działów gdzie jest mniejsze obłożenie i wydłużyć czas pracy."

Zwracamy uwagę nowemu gospodarzowi miasta, że nie wszyscy, którzy ustawiają się w gigantycznej kolejce po numerek załatwiają sprawy związane z pojazdami. Czy nie należałoby po prostu pozostałe sprawy wyodrębnić w ramach Wydziału Spraw Obywatelskich i przenieść do pomieszczeń Ratusza przy Pl. Słowiańskim? W końcu Ratusz otworzył swe podwoje dla petentów, a miejsce to na pewno zapewnia godziwe warunki oczekiwania.

Niezadowolenie wśród mieszkańców rośnie, a Ratusz, poza prośbą o wyrozumiałość, do tej pory nie przedstawił prawdziwych reform Wydziału Spraw Obywatelskich. Dramat trwa, a na załatwienie sprawy ludzie muszą nawet brać urlop. Również urzędnicy, zgodnie z rozwiązaniami poprzednika prezydenta M.Kupaja, obsługują wszystkich petentów, którzy mają wyznaczony termin na ten konkretny dzień.  

Fotogaleria: zdjęcie czytelnika nr 1 z godz. 07.15, pozostałe z godz. 14.50, urzędnicy jeszcze obsługują petentów.

Fot. Ewa Jakubowska

Komentarze

1
Anonimowo
poniedziałek, 27 maj 2024 08:46
a wystarczyłoby otworzyć ze 2 okienka więcej. Ludzi ze zlikwidowanego CDO przenieść albo inaczej pracę rozdzielić w samym wydziale spraw obywatelskich. Rozwiązań jest wiele. Trzeba tylko chcieć i wiedzieć gdzie szukać,
Like Like Odpowiedz
1
Anonimowo
poniedziałek, 27 maj 2024 20:41
Przeszkolić i za najniższą krajową niech się użerają z Ukraińcami na pewno praca marzenie i jeszcze trzeba konkurs wygrać i doświadczenie mieć nie tak jak panna viceprezydentka.
Like Like Odpowiedz
6
Anonimowo
poniedziałek, 27 maj 2024 13:28
Artykuł na medal.... Aż przykro się patrzy na poziom merytoryki i dziennikarstwa w tym serwisie no i brawa dla fotografa, beznadzieja.... No a kolejki też drama... Nawet rejestracja online nie rozwiązuje problemu oczekiwania... Nie
Like Like Odpowiedz
3
Anonimowo
poniedziałek, 27 maj 2024 13:53
Rejestracja on-line wykorzystywana jest w sposob nieodpowiedni. Firmy rejestrują większosc wolnych godzin, bo może się przytrafi jakas rejestracja... a może wprowadzic limity rezerwacyjne w oparciu o adres IP - przeciez dla informatyka, to nic trudnego, żeby system nie pozwalal na wiecej niz np. 2-3 rezerwacje tygodniowo dla jednego IP
Like Like Odpowiedz
0
Anonimowo
poniedziałek, 27 maj 2024 21:04
To kumaty właściciel uzyje proton vpn z kilkudziesięciu krajow po kilka adresow ip w kazdym. Powodzenia.
Poproszę o sensowne rozwiazanie bo to rzeczywiscie jest na poziomie legnickich informatykow.
Like Like Odpowiedz
1
Anonimowo
poniedziałek, 27 maj 2024 15:46
Konieczne jest rozszerzenie etatòw aby rejestracja przebiegała sprawnie a Panie z Rejestracji trochę odetchną od natłoku petentòw.
Like Like Odpowiedz
1
Anonimowo
poniedziałek, 27 maj 2024 18:03
Jak do prawo jazdy przyjmują maksymalnie 30 osób? Na 100 tys mieszkańców Legnicy?
Dajcie dwie baby więcej aby obsługiwać do 90-100 osób dziennie to jakoś to będzie wyglądać. Problem się wtedy sam rozwiąże.
Like Like Odpowiedz
3
Anonimowo
poniedziałek, 27 maj 2024 18:51
Kupaj zapuszcza korzenie w fotelu, a nie będzie przejmował się kolejkami, dostali krzesła i to im wystarczy.
Like Like Odpowiedz
1
Anonimowo
poniedziałek, 27 maj 2024 19:52
Pracownik bez komputera nic nie zrobi przeniesc gdzies indziej i wydłużyć czas pracy w czwartek tylko osoby pracujące internetowa rejestracja praca 4 godziny dwie godziny przerwy zatrudnić więcej mężczyzn kobiety mają domowe obowiązki nawet tutaj krytykują piszacych i Fotografow
Like Like Odpowiedz
2
Anonimowo
poniedziałek, 27 maj 2024 21:10
A dziur w mieście przybywa a ze starymi też nic nie robią
Like Like Odpowiedz
0
Anonimowo
wtorek, 28 maj 2024 09:38
Panie Prezydencie trzeba stanąć na tymi paniami i zobaczyć jak one pracują. Szanują bardzo swoje możliwości ;)
Like Like Odpowiedz
2
Anonimowo
wtorek, 28 maj 2024 10:37
Niech doda kramik z piwem będzie ok
Like Like Odpowiedz
1
Anonimowo
wtorek, 28 maj 2024 13:28
KO w obiecywaniu jest najlepsza a po wyborach wszystko po staremu.
Like Like Odpowiedz
1
Anonimowo
wtorek, 28 maj 2024 19:03
A co stało na przeszkodzie aby powrócić z miejscami siedzącymi do pomieszczeń urzędu? A nie ludzi traktują w upokarzający sposób i trzymają ich za drzwiami albo na dworze jak psy. Jak można wpaść na tak debilny pomysł wystawiania krzeseł na dworze. Ja proponuję panu prezydentowi ograniczyć biuro do 1/4 i jeszcze tojtoja tam wstawić dla petentów.
Like Like Odpowiedz
0
Anonimowo
wtorek, 04 czerwiec 2024 02:04
To ja proponuję żeby Prezydent miasta również wystawił swój fotel i biurko przed urząd i tam przyjmował petentów o każdej porze roku może wtedy pójdzie po rozum do głowy
Like Like Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyślij