Minister R.Kropiwnicki interweniuje w sprawie rewitalizacji linii kolejowej do Złotoryi.Jest odpowiedź Ministra Infrastruktury
LEGNICA/ZŁOTORYJA. Nie maleją emocje związane z planami rewitalizacji - lub mocnego opóźnienia rewitalizacji czy wręcz jej zaniechania - linii kolejowej Legnica - Złotoryja -Jerzmanice Zdrój. Wczorajsza konferencja prezydenta Legnicy Macieja KUPAJA odnośnie zastrzeżeń dotyczących konsekwencji dla Legnicy (ul.Chojnowska) w momencie kiedy zostanie puszczony ruch pasażerski z Legnicy w kierunku Złotoryi wywołał lawinę komentarzy w internecie.
Bardzo mocno wybrzmiał głos Kacpra PAWŁOWSKIEGO, informatyka, syna b.burmistrza Złotoryi Roberta Pawłowskiego, od lat zaangażowanego w walkę o likwidację wykluczenia kolejowego Złotoryi:
" Żenujący wniosek Prezydenta Legnicy do radnych Sejmiku Dolnośląskiego o wstrzymanie inwestycji modernizacji linii kolejowej nr 284 z Legnicy do Jerzmanic-Zdroju. Z pisma czuć nosem woń egoizmu i zjawiska NIMBY wobec mniejszych braci. Po tych wypocinach widać, że samorządowcy z Koalicji Obywatelskiej mają problem ze zrozumieniem dlaczego przegrali wybory z małoznanym Karolem Nawrockim. PiS lepiej rozumiał Polskę powiatową, PiS lepiej rozumiał słabsze grupy społeczne, PiS lepiej rozumiał tych, dla których lata 90 były traumą. PiS wreszcie dał swojemu elektoratowi to co obiecał aby żyło im się lepiej. Był bliższy w zrozumieniu przeciętnego Polaka kimkolwiek by nie był. To nie tak, że PiS-owi można wybaczyć to co ustrojowo zrobił, ale trzeba zrozumieć, że przeciętny Polak chce tylko spokojnie żyć. Często wzgardzany" - czytamy w poście opublikowanym w mediach społecznościowych przez Kacpra Pawłowskiego.

...To Wy elito polityczna z KO pokazujecie, że miasta takie jak Złotoryja, które są wykluczone transportowo, macie w nosie. Życzę obudzenia się w 2027 roku w otrzeźwiającej rzeczywistości, w której KO będzie tylko krzyczącą opozycją. Mam nadzieję, że do tego czasu jej miejsce wypełni jakiś projekt w centrum sceny politycznej. A lądowanie będzie twarde. Korytko w spółeczkach skarbu państwa, w spółeczkach samorządowych i ich przyległościach, wyschnie. I wreszcie media przestaną informować, że żona Prezydenta Legnicy awansowała na stanowisko dyrektorskie w KGHM czy matka Wiceprezydent Legnicy dostała pracę w KGHM. Tylko drodzy wyborcy, wystrzegajcie się perswazji posła z Legnicy. Co on dla was zrobił? Gdy lobbowałem ponad dekadę temu o to aby ktoś był zainteresowany tą linią kolejową, to aktywności tego pana nie kojarzę. Z obwodnicą go chociaż ktoś kojarzy?" - naprawdę mocne słowa Kacpra PAWŁOWSKIEGO, człowieka zaangażowanego w sprawy samorządu, jego transparentności i w walkę o rozwój kolejnictwa na Dolnym Śląsku.
Dodajmy, że Kacper PAWŁOWSKI w rozmowie z nami zwrócił uwagę na sytuację z Wrocławia gdzie aktualnie mieszka i pracuje: - Gdybym wziął argumenty Kupaja za swoje, to powinienem protestować przeciwko połączeniu Wrocławia z Legnicą. Na Żernikach chociażby czy Leśnicy jest przejazd jednopoziomowy. Często stoimy z żoną w korku na Maślicach gdy pociąg z Głogowa jedzie...
Na cały medialny szum zareagował - jak się okazuje - poseł, minister Robert KROPIWNICKI, który ostro i zdecydowanie "poprosił" o wyjaśnienia ministerstwo infrastruktury. Sprawa pilna, temat gorący więc odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury poseł Kropiwnicki otzymał po kilkudziesięciu godzinach. Dotarliśmy do tego wyjaśnienia i publikujemy je w całości zostawiając czytelnikom jego merytoryczną ocenę...
Pan
Robert Kropiwnicki
Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Pośle,
w odpowiedzi na wystąpienie dotyczące realizacji prac na linii kolejowej Legnica - Złotoryja, poniżej przedstawiam stosowne informacje.
Uprzejmie informuje, że w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej + do 2029 roku (dalej: Program Kolej +) realizowany jest projekt pn. „Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia Złotoryi oraz powiatu złotoryjskiego do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu
kolejowego”.
W dniu 13 marca 2023 roku została podpisana umowa realizacyjna pomiędzy PKP PLK S.A. a Województwem Dolnośląskim. Następnie Spółka w dniu 11 października 2023 roku podpisała umowę z wybranym wykonawcą na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych w ramach ww. projektu.
Obecnie trwa postępowanie przetargowe na pełnienie nadzoru inwestorskiego nad wykonaniem robót budowlanych w ramach przedmiotowego projektu. PKP PLK S.A. planuje podpisanie umowy z wykonawcą w III kw. 2025 r. Zakończenie prac w ramach ww. projektu planowane jest do końca 2028 roku.
Dodatkowo informuję, że PKP PLK S.A. wspólnie z jednostkami samorządu terytorialnego analizuje dalszą realizację poszczególnych projektów Programu Kolej + w celu uzyskania maksymalnie funkcjonalnych i technicznych parametrów planowanej do udostępnienia infrastruktury, co może wiązać się ze zmianą zakresów inwestycji, korektami budżetu projektów, a w skrajnych przypadkach odstąpieniem od ich realizacji na etapie przygotowania dokumentacji projektowej.
W przypadku projektu „Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia Złotoryi oraz powiatu złotoryjskiego do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu kolejowego” pierwotnie planowany zakres był niewystarczający do sprawnego prowadzenia ruchu.
Planowane było pozostawienie ograniczeń prędkości związanych z geometrią toru, ponadto lokalizacja peronów nie była odpowiednio przeanalizowana na wcześniejszym etapie realizacji projektu. Zaplanowany wcześniej zakres nie uwzględniał prac zwiększających funkcjonalność stacji Jerzmanice-Zdrój.
Po dokonanym przeglądzie projektów ujętych w Programie Kolej+ PKP PLK S.A. zidentyfikowała potrzebę zwiększenia zakresu omawianej inwestycji, w zakresie m.in. optymalizacji geometrii linii kolejowych i układów torowych stacji w celu wyeliminowania ograniczeń prędkości do 60–80 km/h między Legnicą a Złotoryją oraz maksymalizacji projektowanej prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h. W ramach projektu, po ponownej analizie rozwiązań projektowych, planowane jest również podniesienie kategorii przejazdów kolejowo-drogowych (budowa samoczynnej sygnalizacji przejazdowej) oraz budowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Pawłowice.
Ponadto planowana jest budowa peronów w nowych lokalizacjach, bardziej odpowiadających potrzebom oraz wydłużenie torów stacyjnych do 600 m w Złotoryi i Pawłowicach.
Dodatkowo, rozważane jest włączenie bocznic kolejowych do sieci kolejowej oraz zachowanie możliwości podłączenia infrastruktury liniowej zarządzanej przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei na stacji Jerzmanice-Zdrój oraz posterunku Krzeniów. Powyższe rozwiązania projektowe umożliwią w przyszłości uruchomienie linii komunikacyjnych w kierunku Lwówka Śląskiego oraz Marciszowa. Połączenie to, jako działanie wspólne PKP PLK S.A. i DSDiK, może zostać udostępnione przewoźnikom kolejowym, pod warunkiem realizacji przez DSDiK odcinka Krzeniów – Wojcieszów.
Wykonanie powyższych prac w ramach omawianego projektu pozwoli również na wykorzystanie infrastruktury kolejowej do prowadzenia ruchu mieszanego przez obsługę obiektów przemysłowych oraz kopalni kruszyw w Wojcieszowie i Świerzawie. Jednocześnie informuję, że opisane powyżej zwiększenie zakresu omawianego projektu będzie możliwe w przypadku podpisania stosownego porozumienia pomiędzy PKP PLK S.A. a Województwem Dolnośląskim, co jest uzależnione od prowadzonych obecnie rozmów pomiędzy ww. stronami.
Z wyrazami szacunku,
Dokument podpisany elektronicznie przez:
z upoważnienia Ministra Infrastruktury
Piotr Malepszak
Podsekretarz Stanu