Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Wyboista droga do przejęcia dziurawych dróg

RUDNA. Gmina Rudna prowadzi rozmowy ze Starostą Lubińskim w sprawie warunków prowadzenia zadania publicznego z zakresu zarządzania drogami. Na razie Starosta nie planuje powierzenia Gminie Rudna remontów przejmowanych dróg.

Wyboista droga do przejęcia dziurawych dróg

Porozumienie zaproponowane przez Starostę Lubińskiego dotyczy letniego i zimowego utrzymania dróg; bieżącego utrzymania nawierzchni dróg i chodników; bieżącego utrzymania pozostałych terenów i urządzeń w pasach drogowych w tym m.in. poboczy, rowów, i urządzeń odwodnienia dróg;  dokonywania wycinki i nasadzeń zamiennych drzew i krzewów na podstawie przekazanych decyzji administracyjnych oraz bieżącego utrzymania oznakowania pionowego i poziomego. Nie ma w nim mowy o stanie przejmowanych dróg czy też niezbędnych nakładach na ich modernizację.

- Nasze służby wykonały szczegółowy przegląd dróg będących pod zarządem Starosty i już wiemy, że ich stan jest zły. Większość z 72, 62 km dróg ma zniszczoną nawierzchnię pełną dziur i pęknięć. Część nie ma w ogóle poboczy, co wpływa na bezpieczeństwo użytkowania dróg. Na niektórych odcinkach, mamy z kolei naniesioną przez lata na pobocze grubą i wysoką warstwę piasku, którym były posypywane oblodzone drogi. Zarządca po każdej zimie powinien ten piasek usuwać, w przeciwnym wypadku woda po deszczu, nie ma szans spłynąć na pobocze tylko pozostaje na drodze niszcząc jej nawierzchnię. Osobnym problemem są krzaki, których zarządca też nie usuwał i na niektórych, zwłaszcza leśnych odcinkach, kierowcy skarżą się na wąski prześwit drogi co skutkuje rysowaniem lakieru czy też uszkadzaniem lusterek przez gęstwinę krzewów. Każdy kilometr drogi jest dokładnie obfotografowany i opisany, a każda dziura zmierzona. Nie otrzymaliśmy takiego raportu od zarządcy, dlatego wykonaliśmy te prace na własny koszt. Teraz siadamy do stołu rozmów z przedstawicielami Powiatu Lubińskiego w sprawie szczegółów warunków prowadzenia zadania publicznego zarządzania drogami powiatowymi przebiegający przez nasz teren – informuje Władysław Bigus, Wójt Gminy Rudna.

Starosta proponuje stawkę 9 tys. złotych za bieżące utrzymanie 1 km drogi do końca 2016 roku. Na kolejne lata, dotacja ma być zależna od środków finansowych, jakimi będzie dysponował Powiat Lubiński, tzn. nikt dzisiaj wie ile i czy w ogóle gmina otrzyma środki w latach następnych . Na razie, jako zarządca,  Starosta Lubiński w proponowanym porozumieniu nie zgadza się także na prace modernizacyjne i remonty dróg, które mogłaby wykonać Gmina Rudna, ponieważ w projekcie nie przewidziano żadnych środków na ten cel.  Paradoksalnie proponowane porozumienie sprowadza się do utrzymania w należytym stanie dziur w drogach powiatowych.  
- Obecny zarządca drogi, jak każdy właściciel,  ma prawo dysponować swoją własnością. My jako gmina, nie możemy bez jego zgody wykonywać jakichkolwiek prac remontowych – zaznacza Joanna Herbut, skarbnik Gminy Rudna, przypominając jednocześnie o wysokości dotychczasowych nakładów na modernizacje dróg w powiecie. - W 2016 roku Powiat Lubiński wyłoży 10 159 000 zł na remonty dróg położonych na terenie Gminy Wiejskiej Lubin, co w przeliczeniu na mieszkańca daje kwotę prawie 693 zł. W Gminie Ścinawa nakłady inwestycyjne powiatu wyniosą w tym roku 3 327 000 zł, czyli średnio niemal 340 zł na mieszkańca. W Lubinie nakłady wyniosą 3 725 000, natomiast w Gminie Rudna 394 tys. złotych czyli 52 złote na mieszkańca. Pragnę przy tym podkreślić, że biorąc pod uwagę liczbę kilometrów dróg, nakłady inwestycyjne Starosty Lubińskiego na 1 km w mieście Lubin wyniosą w tym roku niemal ćwierć miliona złotych, w Gminie Wiejskiej Lubin prawie 105 000 zł, w Gminie Ścinawa prawie 63 000 zł. W Gminie Rudna niecałe…  5 400 zł. Pokazuje to jak niewielkie środki Starosta Lubiński zabezpieczył na remonty powiatowych dróg przebiegających przez nasz teren – dodaje Joanna Herbut.

Dla porównania,  Gmina Rudna na bieżące utrzymanie gminnych dróg wydaje 13 000 zł rocznie na 1 km drogi, a w budżecie na 2016 rok zaplanowano wydatki inwestycyjne na poziomie 4 365 000 zł. W 2014 nakłady inwestycyjne na gminne drogi wyniosły ponad 150 000, a 2015 roku prawie pół miliona złotych.

Łącznie w zarządzanie przez Gminę Rudna ma przejść 72, 62 km dróg powiatowych,  w tym 1,46 km  nieutwardzonej drogi z Orska do Kębłowa.

Powiązane wpisy