Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Przedszkola przyszłości – warte 3 mln zł programy zmieniają edukację najmłodszych

LUBIN. Lubińskie przedszkolaki uczą się poprzez zabawę i rozwijają umiejętności, które przydadzą im się w przyszłości. Wszystko to dzięki dwóm nowoczesnym programom edukacyjnym, które działają w miejskich placówkach: „Lubimy nasze przedszkola” oraz „Lubimy bawić się dobrze na drodze do przyszłości”.
Projekty obejmują łącznie 680 dzieci, w tym 316 maluchów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nad ich rozwojem czuwa 60 nauczycieli, którzy przeszli dodatkowe szkolenia z nowoczesnych metod nauczania.

Przedszkola przyszłości – warte 3 mln zł programy zmieniają edukację najmłodszych

Umiejętności społeczne w cenie Jednym z najważniejszych elementów obu programów jest trening umiejętności społecznych. Dzieci uczą się, jak współpracować, budować relacje i odnajdywać się w różnych sytuacjach – to umiejętności, które w dzisiejszym świecie nie są już tak oczywiste jak kiedyś.

Prezydent Lubina Robert Raczyński zwraca uwagę na problem zanikania bezpośrednich interakcji:

– Coraz częściej odkrywamy, że to, co zaprzepaściliśmy i co nam zniknęło w ciągu ostatnich kilku, a nawet kilkudziesięciu lat, to umiejętność pracy zespołowej, współpracy, spotykania się i rozmowy. Rozmowa została wyeliminowana przez media społecznościowe, tablety, internet... Pojawiła się z jednej strony olbrzymia anonimowość, a z drugiej – brak wartościowania siebie, czyli przekonania, że jestem człowiekiem, który jest wart rozmowy z drugim człowiekiem – komentuje gospodarz Lubina.

Trening ma pomóc najmłodszym rozwijać się w świecie, gdzie technologia często zastępuje prawdziwe rozmowy, i wyposażyć je w kompetencje, które ułatwią im budowanie relacji na różnych etapach życia.

Przedszkolaki odkrywają świat zawodów W ramach zajęć z preorientacji zawodowej dzieci poznają różne profesje i uczą się, jakie znaczenie ma dla człowieka praca.

– Nie, nie szykujemy dzieci do pisania CV – mówi z uśmiechem Estera Turek, dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 2 w Lubinie. – Chcemy jednak, by od najmłodszych lat miały
świadomość różnorodności ścieżek zawodowych, poznawały świat pracy i zdobywały pierwsze doświadczenia, wciąż jeszcze poprzez zabawę. Tak rozwijają swoje pasje i mocne strony, co może pomóc im w przyszłych wyborach edukacyjnych i zawodowych. Uczą się, że praca to nie tylko obowiązek, ale również szansa na realizację swoich zainteresowań i marzeń – wyjaśnia.

Muzyka i programowanie w jednym
We wszystkich przedszkolach, które dołączyły do programów, stanęły Musicony – innowacyjne instrumenty, które z miejsca podbiły serca dzieci. To polski wynalazek, w Polsce też produkowany. Za jego pomocą maluchy uczą się nie tylko muzyki i rytmiki, ale też koncepcji programistycznego kodowania.

– W taki sposób dzieci bardzo rozwijają swoją kreatywność. Tworzenie muzyki nie tylko jest dla nich ciekawe, ale również daje im poczucie sprawczości. I naprawdę dobrze sobie z tym radzą! – mówi Beata Wodziczko, nauczycielka wychowania przedszkolnego w Przedszkolu Miejskim nr 6 w Lubinie.

Małe rączki, wielkie możliwości
Część dzieci bierze udział w zajęciach z gimnastyki korekcyjnej i gimnastyki „paluszkowej”. W tej drugiej używają prostych, ale bardzo angażujących zabawek – drewniana gąsienica czy żelowy „gniotek” potrafią na długo zająć dziecięcą uwagę.

– Te przedmioty w ogromnym stopniu wspierają rozwój małej motoryki – od palców po całą obręcz barkową. Dzieci zyskują większą samodzielność i radzą sobie z coraz bardziej skomplikowanymi czynnościami. A jeśli trzylatek nauczy się poprawnie trzymać kredkę, to w szkole łatwiej przyjdzie mu nauka pisania. Uczymy je także wykonywania codziennych czynności, takich jak zapinanie guzików czy przewracanie skarpetek na drugą stronę. Dla małych rączek to naprawdę duże wyzwanie – mówi Dorota Szewczyńska, dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 6.

W obu programach znajdują się także inne moduły z obszaru zarówno nowoczesnych technologii, jak i praktycznych umiejętności:
• program STREAM, łączący naukę, technologię, robotykę, inżynierię, sztukę i matematykę,
• magiczny dywan – interaktywna podłoga edukacyjna,
• szklarnia edukacyjna, gdzie dzieci uczą się hodować rośliny,
• lekcje ekonomii, podczas których poznają wartość pieniądza i uczą się oszczędzania.

Z nowoczesnych metod korzystają także nauczyciele – 60 pedagogów wzięło udział w kursach z zakresu diagnozy potrzeb edukacyjnych i nowych metod pracy z dziećmi.

Inwestycja w przyszłość
Program „Lubimy bawić się dobrze na drodze do przyszłości” będzie realizowany do połowy 2026 roku, a jego budżet wynosi 2,06 mln zł. Miasto Lubin przeznaczyło na ten cel 412 tys. zł, natomiast reszta środków pochodzi z Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska i budżetu państwa.
Program „Lubimy nasze przedszkola” potrwa do końca czerwca tego roku, a jego koszt to 880 tys. zł, z czego 80 proc. również pokryło dofinansowanie z FEDŚ i budżetu państwa.
Po formalnym zakończeniu projektów placówki nadal będą wykorzystywały nowe metody i wyposażenie, które otrzymały.

Powiązane wpisy