Strefa Gospodarcza w lubińskiej mgle...
LUBIN. Wymyślona i lansowana przez prezydenta Raczyńskiego Strefa Aktywności Gospodarczej ma powstać w Lubinie i przylegających terenach gminy Lubin. Liczący około 400 hektarów ma przyciągać inwestorów nie ulgami podatkowymi a atrakcyjną lokalizacją i istniejącą infrastrukturą, której… na razie nie ma.
Strefa ma być podzielona, budowaną obecnie drogą S3, na dwa obszary: jeden ma mieć powierzchnie 140 ha a drugi 210 ha. Według przedstawiającego zamysł Patryka Wilda jest to jeden z najatrakcyjniejszych obszarów inwestycyjnych w Polsce. Oprócz wielkości działek ma o tym decydować bezpośrednia bliskość drogi S3, linii kolejowej, która ma być zmodernizowana, doskonała struktura energetyczna, odległość 3 km od lotniska i w przyszłości port rzeczny w… Głogowie.
Na konferencji prasowej pojawili się, oprócz prezydenta Raczyńskiego, posłowie PiS – Krzysztof Kubów i Adam Lipiński oraz prezes zarządu KGHM Krzysztof Skóra. Ich obecność wynikała z przedstawienia idei stworzenia wielkomiejskiej aglomeracji składającej się z Legnicy, Lubina, Polkowic i Głogowa. By mogła powstać konieczne będą wielkie inwestycje: wybudowanie nowego odcinka linii kolejowej między Polkowicami a Głogowem i portu rzecznego w Głogowie. Adam Lipiński, jako przedstawiciel rządu potwierdził, że zostaną przeznaczone ogromne środki na użeglownienie Odry co usprawni transport rzeczny i zadeklarował podtrzymywanie i rozwój współpracy z samorządami i KGHM-em.
Przedstawiono harmonogram prac nad strefą. Jeszcze w październiku ma zostać uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, co pozwoli realizować tutaj inwestycje. W pierwszym kwartale przyszłego roku ma zostać powołany podmiot, który strefą będzie zarządzał i otrzymać aportem grunty. W II kwartale rozpocząć się ma remont linii kolejowej Legnica-Rudna Gwizdanów co przywróci możliwość kursowania pociągów. Rok później w strefie ma zostać otwarty zakład pierwszego inwestora., który już będzie mógł korzystać ze świeżo uruchomionej S3. W tym samym czasie ma się rozpocząć budowa nowej linii kolejowej między Polkowicami a Głogowem, która zakończy się pod koniec 2019 roku co całkowicie zmieni układ komunikacyjny w Zagłębiu Miedziowym. Ostatnią prezentowaną datą jest rok 2025 kiedy to zakłada się pełną żeglowność Odry i uruchomienie portu rzecznego w Głogowie co ma umożliwić morski przywóz koncentratu miedzi do huty.