Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Polkowice nie boją się reformy oświaty

POLKOWICE. Pod hasłem „WITAJ NOWA SZKOŁO – Mosty zamiast murów # Razem Raźniej” Gmina Polkowice realizuje wspólnie z Polkowickim Centrum Usług Zdrowotnych wyjątkowy w skali kraju autorski program integracji uczniów szkół podstawowych i uczniów wygaszanych gimnazjów. Jego celem jest pomoc psychologiczna i wsparcie społeczności szkolnej w obliczu wprowadzanych zmian w oświacie a  także przekazanie kompleksowej informacji kierowanej do rodziców, nauczycieli i młodzieży szkolnej dotyczącej nowego ustroju szkolnego. Przygotowania do wdrożenia nowych rozwiązań w gminnej oświacie Polkowice rozpoczęły już jesienią ubiegłego roku, kiedy jeszcze nie były znane szczegóły, zapowiadanej przez parlament i rząd, ustawy wprowadzającej reformę edukacji.

Polkowice nie boją się reformy oświaty

- Rolą samorządu nie jest kształtowanie prawa oświatowego na poziomie ustawodawczym. Uznaliśmy, że niezależnie od tego, jakie będą szczegółowe rozstrzygnięcia, naszym celem będzie realizowanie przyjętych rozwiązań w sposób najbardziej przyjazny dla uczniów, ich rodziców i nauczycieli – wyjaśnia Wiesław Wabik, burmistrz Polkowic. – Najważniejsze dla nas było podjęcie działań na rzecz przygotowania naszych uczniów do bezproblemowego przejścia przez etap tych trudnych zmian. Troszczyliśmy się także o to, aby nikt z nauczycieli nie stracił pracy. Nasze placówki oświatowe są znakomicie wyposażone w pomoce naukowe, mają bardzo dobre zaplecze edukacyjne, sportowe i artystyczne. Zdecydowaliśmy, że tak zorganizujemy naukę, aby jak najlepiej wykorzystać to, co udało nam się zbudować i stworzyć przez ostatnich kilkanaście lat.

Powołany przez burmistrza i przewodniczącego rady miejskiej we wrześniu 2016 roku zespół do spraw reformy oświaty wypracował model sieci polkowickich szkół, który po licznych konsultacjach społecznych został przedstawiony Burmistrzowi a następnie oddany pod obrady Radzie Miejskiej.

- Czekające nas zmiany są wyzwaniem związanym z dostosowaniem naszych szkół do nowej rzeczywistości oświatowej z jednoczesnym utrzymaniem dotychczasowej, bardzo wysokiej jakości nauczania i wychowania. Szczególnie dbamy o nasze szkoły, bo uważamy, że stanowią najważniejsze miejsca rozwoju lokalnej społeczności – mówi Mariola Kośmider, przewodnicząca zespołu do spraw reformy oświaty. - W minionym roku szkolnym zorganizowaliśmy kilkanaście spotkań z rodzicami, nauczycielami, dyrektorami szkół, przedstawicielami związków zawodowych pracowników oświaty konsultując propozycje zmian w lokalnym szkolnictwie. Wzięło w nich udział niemal dwa tysiące osób. Sam zespół ds reformy oświaty obradował w tym okresie ponad 400 godzin – dodaje Mariola Kośmider

- Zależało nam na tym, aby uczniowie, rodzice i nauczyciele nie rozpoczynali wakacji z lękiem o edukacyjną przyszłość – tłumaczy Dorota Gnych - członek zespołu, do 31 sierpnia dyrektor Gimnazjum nr 2, a od 1 września dyrektor nowej Szkoły Podstawowej nr 4, utworzonej w wyniku przekształcenia gimnazjum. W związku z tym specjaliści z Polkowickiego Centrum Usług Zdrowotnych oraz grupa psychologów i pedagogów ze wszystkich szkół zaproponowali program - kompleksowe działania skierowane do społeczności szkolnej

- Celem programu jest integracja oraz wsparcie uczniów, rodziców i nauczycieli uczestniczących w zmianach wynikających z wprowadzenia nowego prawa oświatowego. Głównymi odbiorcami działań są uczniowie klas VII szkół podstawowych oraz klas II i III wygaszanych gimnazjów - mówi Renata Dembek zastępca burmistrza do spraw społecznych.

Na 7 września zaplanowano Święto Młodzieży, czyli plenerowe, integracyjne spotkanie uczniów i nauczycieli polkowickich placówek oświatowych. Uczniowie wezmą udział w warsztatach zorganizowanych w sześciu strefach: wiedzy, sportu i rozwoju osobistego, wsparcia psychologicznego, relaksu, strefie artystycznej i dziennikarskiej.   

12 września zakończą się trwające od połowy sierpnia szkolenia dla nauczycieli, związane z wdrożeniem nowego programu wychowawczo – profilaktycznego w szkołach. Konsultacje i spotkania informacyjne w ramach "Szkoły dla Rodziców", będą trwały do końca roku. 

Program integracji i wsparcia psychologicznego społeczności szkolnej obejmie ponad 900 uczniów klas VII szkół podstawowych i kl. II i III wygaszanych gimnazjów  a także niemal 1800 rodziców i 295 nauczycieli. Do końca roku 2017 zaplanowano kilkadziesiąt godzin szkoleń i spotkań w polkowickich placówkach oświaty.

Zaproponowana przez rząd w ekspresowym tempie reforma oświaty postawiła przed samorządami w całej Polsce ogromne wyzwania. Polkowice już we wrześniu 2016 roku postanowiły zrobić wszystko, aby założenia tej reformy realizować w sposób możliwie najbardziej przyjazny dla uczniów, ich rodziców, nauczycieli i pozostałych pracowników szkół. Dzięki temu uniknęły protestów, chaosu i zwolnień. Stworzyły autorski POLKOWICKI MODEL OŚWIATY. Obecnie wdrażają wyjątkowy w skali kraju Program integracji i wsparcia psychologicznego społeczności szkolnej „WITAJ NOWA SZKOŁO Mosty zamiast murów #razemrazniej”

Szczegóły tych wyjątkowych rozwiązań zostaną przedstawione podczas konferencji 7 września, godzina 9.15 (tuż po uroczystym otwarciu Święta

Młodzieży) w  Polkowickim Centrum Piknikowym. W konferencji udział wezmą: Roman Kowalczyk, Dolnośląski Kurator Oświaty., Wiesław Wabik, burmistrz Polkowic.,Renata Dembek, zastępca burmistrza Polkowic do spraw społecznych, Mariola Kośmider, przewodnicząca Zespołu ds. Reformy Oświaty, dyrektor Polkowickiego Centrum Usług Zdrowotnych. i Dorota Trzmielewska, dyrektor Wydziału Oświaty i Kultury.

Polkowickie modelowe rozwiązanie może być wzorem dla innych dolnośląskich samorządów.

Powiązane wpisy