Polkowice nie boją się reformy oświaty
POLKOWICE. Pod hasłem „WITAJ NOWA SZKOŁO – Mosty zamiast murów # Razem Raźniej” Gmina Polkowice realizuje wspólnie z Polkowickim Centrum Usług Zdrowotnych wyjątkowy w skali kraju autorski program integracji uczniów szkół podstawowych i uczniów wygaszanych gimnazjów. Jego celem jest pomoc psychologiczna i wsparcie społeczności szkolnej w obliczu wprowadzanych zmian w oświacie a także przekazanie kompleksowej informacji kierowanej do rodziców, nauczycieli i młodzieży szkolnej dotyczącej nowego ustroju szkolnego. Przygotowania do wdrożenia nowych rozwiązań w gminnej oświacie Polkowice rozpoczęły już jesienią ubiegłego roku, kiedy jeszcze nie były znane szczegóły, zapowiadanej przez parlament i rząd, ustawy wprowadzającej reformę edukacji.

- Rolą samorządu nie jest kształtowanie prawa oświatowego na poziomie ustawodawczym. Uznaliśmy, że niezależnie od tego, jakie będą szczegółowe rozstrzygnięcia, naszym celem będzie realizowanie przyjętych rozwiązań w sposób najbardziej przyjazny dla uczniów, ich rodziców i nauczycieli – wyjaśnia Wiesław Wabik, burmistrz Polkowic. – Najważniejsze dla nas było podjęcie działań na rzecz przygotowania naszych uczniów do bezproblemowego przejścia przez etap tych trudnych zmian. Troszczyliśmy się także o to, aby nikt z nauczycieli nie stracił pracy. Nasze placówki oświatowe są znakomicie wyposażone w pomoce naukowe, mają bardzo dobre zaplecze edukacyjne, sportowe i artystyczne. Zdecydowaliśmy, że tak zorganizujemy naukę, aby jak najlepiej wykorzystać to, co udało nam się zbudować i stworzyć przez ostatnich kilkanaście lat.
Powołany przez burmistrza i przewodniczącego rady miejskiej we wrześniu 2016 roku zespół do spraw reformy oświaty wypracował model sieci polkowickich szkół, który po licznych konsultacjach społecznych został przedstawiony Burmistrzowi a następnie oddany pod obrady Radzie Miejskiej.
- Czekające nas zmiany są wyzwaniem związanym z dostosowaniem naszych szkół do nowej rzeczywistości oświatowej z jednoczesnym utrzymaniem dotychczasowej, bardzo wysokiej jakości nauczania i wychowania. Szczególnie dbamy o nasze szkoły, bo uważamy, że stanowią najważniejsze miejsca rozwoju lokalnej społeczności – mówi Mariola Kośmider, przewodnicząca zespołu do spraw reformy oświaty. - W minionym roku szkolnym zorganizowaliśmy kilkanaście spotkań z rodzicami, nauczycielami, dyrektorami szkół, przedstawicielami związków zawodowych pracowników oświaty konsultując propozycje zmian w lokalnym szkolnictwie. Wzięło w nich udział niemal dwa tysiące osób. Sam zespół ds reformy oświaty obradował w tym okresie ponad 400 godzin – dodaje Mariola Kośmider
- Zależało nam na tym, aby uczniowie, rodzice i nauczyciele nie rozpoczynali wakacji z lękiem o edukacyjną przyszłość – tłumaczy Dorota Gnych - członek zespołu, do 31 sierpnia dyrektor Gimnazjum nr 2, a od 1 września dyrektor nowej Szkoły Podstawowej nr 4, utworzonej w wyniku przekształcenia gimnazjum. W związku z tym specjaliści z Polkowickiego Centrum Usług Zdrowotnych oraz grupa psychologów i pedagogów ze wszystkich szkół zaproponowali program - kompleksowe działania skierowane do społeczności szkolnej
- Celem programu jest integracja oraz wsparcie uczniów, rodziców i nauczycieli uczestniczących w zmianach wynikających z wprowadzenia nowego prawa oświatowego. Głównymi odbiorcami działań są uczniowie klas VII szkół podstawowych oraz klas II i III wygaszanych gimnazjów - mówi Renata Dembek zastępca burmistrza do spraw społecznych.
Na 7 września zaplanowano Święto Młodzieży, czyli plenerowe, integracyjne spotkanie uczniów i nauczycieli polkowickich placówek oświatowych. Uczniowie wezmą udział w warsztatach zorganizowanych w sześciu strefach: wiedzy, sportu i rozwoju osobistego, wsparcia psychologicznego, relaksu, strefie artystycznej i dziennikarskiej.
12 września zakończą się trwające od połowy sierpnia szkolenia dla nauczycieli, związane z wdrożeniem nowego programu wychowawczo – profilaktycznego w szkołach. Konsultacje i spotkania informacyjne w ramach "Szkoły dla Rodziców", będą trwały do końca roku.
Program integracji i wsparcia psychologicznego społeczności szkolnej obejmie ponad 900 uczniów klas VII szkół podstawowych i kl. II i III wygaszanych gimnazjów a także niemal 1800 rodziców i 295 nauczycieli. Do końca roku 2017 zaplanowano kilkadziesiąt godzin szkoleń i spotkań w polkowickich placówkach oświaty.
Zaproponowana przez rząd w ekspresowym tempie reforma oświaty postawiła przed samorządami w całej Polsce ogromne wyzwania. Polkowice już we wrześniu 2016 roku postanowiły zrobić wszystko, aby założenia tej reformy realizować w sposób możliwie najbardziej przyjazny dla uczniów, ich rodziców, nauczycieli i pozostałych pracowników szkół. Dzięki temu uniknęły protestów, chaosu i zwolnień. Stworzyły autorski POLKOWICKI MODEL OŚWIATY. Obecnie wdrażają wyjątkowy w skali kraju Program integracji i wsparcia psychologicznego społeczności szkolnej „WITAJ NOWA SZKOŁO Mosty zamiast murów #razemrazniej”
Szczegóły tych wyjątkowych rozwiązań zostaną przedstawione podczas konferencji 7 września, godzina 9.15 (tuż po uroczystym otwarciu Święta
Młodzieży) w Polkowickim Centrum Piknikowym. W konferencji udział wezmą: Roman Kowalczyk, Dolnośląski Kurator Oświaty., Wiesław Wabik, burmistrz Polkowic.,Renata Dembek, zastępca burmistrza Polkowic do spraw społecznych, Mariola Kośmider, przewodnicząca Zespołu ds. Reformy Oświaty, dyrektor Polkowickiego Centrum Usług Zdrowotnych. i Dorota Trzmielewska, dyrektor Wydziału Oświaty i Kultury.
Polkowickie modelowe rozwiązanie może być wzorem dla innych dolnośląskich samorządów.