NIK ujawnia finansowy bajzel
PRZEMKÓW. Zakończyła się kontrola najwyższej Izby Kontroli w tutejszym Urzędzie Miasta i Gminy. Gigantyczna zadłużenie, utrata płynności finansowej, mimo wcześniejszych zaleceń - nie przygotowanie planu naprawczego dla finansów gminy - to w skrócie pokontrolne wnioski dotyczące pracy lokalnych władz samorządowych kadencji 2010 -14. Jak powiedział obecny burmistrz miasta i gminy Jerzy SZCZUPAK (na zdjęciu), jest tak źle, że nie potrafi nawet w przybliżeniu podać daty wyjścia miasta z finansowej zapaści...
Stwierdzone nieprawidłowości w zakresie zlecania usług prawniczych dotyczyły m.in.:
1. udzielenia w latach 2011-2014 zamówień publicznych na świadczenie usług z zakresu pomocy prawnej, na które wydatkowano 501 559,82 zł, z pominięciem przepisów o zamówieniach publicznych;
2. naruszenia w/w przepisów oraz regulacji wewnętrznych przy prowadzeniu postępowania dot. wyboru wykonawcy na usługi doradztwa prawnego polegającego na zastępstwie procesowym i doradztwie w zakresie zastępstwa procesowego w postępowaniu o zwrot podatku VAT;
3. zawierania umów bez kontrasygnaty Skarbnika tj. wbrew wymogowi zawartemu w ustawie o samorządzie gminnym;
4. zawarcia umowy, w której znalazły się niekorzystne dla Gminy Przemków postanowienia w zakresie kar umownych, a następnie podjęciu decyzji o samodzielnym odzyskiwaniu podatku VAT, skutkującej wezwaniem Gminy Przemków do zapłaty kary umownej w kwocie
2 337 634,04 zł;
5. złożenia niezgodnego ze stanem faktycznym oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT w ramach RPO WD, co skutkowało koniecznością zwrotu dofinansowania w wysokości 2 074 927,03 zł wraz z odsetkami w kwocie 476 090 zł;
6. nieterminowego regulowaniu zobowiązań wynikających z zawartych umów na usługi prawnicze, w wyniku czego Gmina Przemków poniosła koszty odsetek i kosztów postępowania nakazowego w kwocie 7 865,14 zł.
Stwierdzone w wyniku kontroli nieprawidłowości dotyczące wpływu operacji finansowych stosowanych przez Gminę Przemków w latach 2013-2015 na jej sytuację finansową dotyczyły w szczególności:
1. zaciągania przez byłego Burmistrza długoterminowych zobowiązań kredytowo/pożyczkowych bez zgody Rady Miejskiej oraz bez uzyskania opinii RIO o możliwości ich spłaty,
2. przekroczenia w 2013 r. limitu zadłużenia określonego w ustawie o finansach publicznych,
3. nieprzeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na zawarcie umów restrukturyzacji zadłużenia,
4. przekroczenia planu wydatków na obsługę długu, niezgodnie z ustawą o finansach publicznych;
5. nieprzeprowadzenia przed zawarciem porozumień dotyczących restrukturyzacji zadłużenia analizy skutków, wynikających z tych umów mających wpływ na bezpieczeństwo finansowe Gminy Przemków;
6. nierealistycznego planowania podstawowych parametrów budżetów Gminy na lata 2013 - 2015, a także i w latach poprzednich;
7. zawarcia niekorzystnych dla Gminy porozumień z pozabankową instytucją finansową dotyczących restrukturyzacji zadłużenia, których koszy obsługi były wyższe o 4 442 096,22 zł od oferty banku komercyjnego;
8. niewłaściwego zarządzania płynnością finansową, tj. niezapewnienia środków na pokrycie niezbędnych zaplanowanych wydatków i rozchodów, co skutkowało powstawaniem zobowiązań wymagalnych oraz zaciąganiem zobowiązań na warunkach mniej korzystnych od rynkowych.
Pełna treść wystąpień pokontrolnych NIK została zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Przemkowie (http://umprzemkow.ssdip.bip.gov.pl) w zakładce Kontrola.