Lobby samorządowe skuteczne. Będzie nowa linia kolejowa!
POLKOWICE. W piątkowe południe w sali konferencyjnej Aqua Hotelu poznamy szczegóły koncepcji budowy nowej linii kolejowej: Lubin-Polkowice-Głogów. Właśnie przed miesiącem samorządowe lobby doprowadziło do tego iż budowa wspomnianej linii kolejowej znalazła się w projekcie inwestycji towarzyszących powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nie jest tajemnicą iż o to zabiegali samorządowcy Zagłębia Miedziowego. - Wspólne działanie powoduje, że nie jest to już tylko indywidualny projekt Lubina, Polkowic czy Głogowa, ale jest to już projekt całego Zagłębia Miedziowego, co niewątpliwie wzmacnia całą inicjatywę - mówi Piotr Karwan Radny Sejmiku Dolnośląskiego Wiceprzewodniczący Komisji Polityki Rozwoju Regionalnego i Gospodarki, o którym już na Dolnym Śląsku mówi się, że jest "ojcem chrzestnym" rozwoju kolejnictwa.
Wpisanie kolei aglomeracyjnej Lubin-Polkowice-Głogów jako inwestycji towarzyszącej przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego jest kluczowe głównie z dwóch powodów: będzie realizowana na podstawie specjalnych ustaw a także może ułatwić ścieżkę do pozyskiwania zewnętrznych środków na ten cel. - Od początku kadencji w sejmiku mówiłem, że rozwój dolnośląskiej kolei leży mi na sercu, w działaniach tych mocno wspierali mnie Patryk Wild i Tymoteusz Myrda, a także Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury, odpowiedzialny w rządzie za Centralny Port Komunikacyjny - dodaje Piotr KARWAN.
Nie jest tajemnicą iż ostatnimi czasy Piotr KARWAN zyskał mocne wsparcie w swoich działaniach Marszałek Sejmu RP Elżbiety WITEK. O rozwoju gospodarczym regionu z uwzględnieniem rozwoju sieci kolejowej Piotr Karwan i Marszałek Elżbieta Witek żarliwie rozmawiali podczas niedawnego Święta Miodu i Wina w Przemkowie. - Nie byłem zaskoczony tym iż pani Marszałek jest żywotnie zainteresowana rozwojem transportu kolejowego. W końcu to z jej inicjatywy odrestaurowano dworzec w rodzinnym Jaworze. Mając wsparcie pani Marszałek można z wielkim optymizmem spoglądać na realizację gospodarczych projektów w naszym regionie.
Tam także zrodził się kolejny pomysł - przywrócenia transportu kolejowego do Przemkowa. - Jako samorząd powstrzymaliśmy upadek Przemkowa i wyszliśmy na prostą - mówił Jerzy SZCZUPAK, burmistrz Przemkowa.- Ale jeżeli chcemy się rozwijać musimy zyskać połączenie kolejowe. Skoro chcemy mocno stawiać na turystykę to musimy ułatwić mieszkańcom dolnośląskiego czy lubuskiego dojazd do Przemkowa. I po rozmowie z radnym Karwanem jestem optymistą w tej materii.
A wracając do piątkowej konferencji warto wiedzieć , że linia z Głogowa, przez Polkowice do Lubina ma być “odnogą” dziewiątej szprychy CPK prowadzącej przez Głogów do Zielonej Góry. Z miast wojewódzkich do nowego portu lotniczego mamy docelowo dojechać koleją w przeciągu dwóch godzin. Może to oznaczać, że jadąc pociągiem do Głogowa z przesiadką z czasie krótszym, niż trzy godziny dotrzemy z Polkowic do Warszawy. O ile zabiegając o reaktywację linii kolejowej i ruchu osobowego na trasie z Legnicy via Złotoryja do Jeleniej Góry trzeba bazować na rządowym programie "Kolej+" ponieważ wspomniane połączenie przez Pogórze Kaczawskie jest zbyt odległe aby wpiąć je do "dziewiątej szprychy", to okazuje się iż Przemków leżący blisko zarówno Polkowic ,jak i Głogowa miałby na to szanse.
- Jestem realistą, ale i wielkim optymistą - zapewnia Piotr KARWAN. - Wierzę iż do końca obecnej kadencji samorządowej rozpocznie się realizacja tej inwestycji czyli połączenia kolejowego Lubina via Polkowice do Głogowa. Cieszy mnie to , że rozwój kolejnictwa w Zagłębiu Miedziowym zjednoczył zainteresowanych samorządowców, że jest wsparcie parlamentarzystów. Trwają analizy, po opracowaniu koncepcji przyjdzie czas na projekt i szacowanie kosztów inwestycji oraz wypracowanie modelu w jakim będzie realizowana. Naszą intencją jest pozyskanie środków unijnych
Szczegóły nowej inwestycji, która była m.in. kluczowa w programie wyborczym obecnego burmistrza Polkowic Łukasza Puźnieckiego poznamy w piątek. Potem trzeba trzymać kciuki za realizację projektu.