Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

To nie sen - to kolej w Chocianowie. Budują dworzec!

CHOCIANÓW. Trwa odliczanie dni do historycznego przejazdu pociągiem pasażerskim na trasie z Rokitek via Duninów do Chocianowa( wrzesień). W IV kwartale br. mają ruszyć regularne połączenia pasażerskie otwierające stolicy jagody okno na świat. Po ponad 20 latach dzięki uporowi burmistrza Tomasza KULCZYŃSKIEGO i ogromnemu wsparciu Urzędu Marszakwskiego Województwa Dolnośląskiego z marszałkiem Tymoteuszem MYRA i radnym Sejmiku Piotrem KARWANEM wykluczenie kolejowe Chocianowa przejdzie do historii.

To nie sen - to kolej w Chocianowie. Budują dworzec!

Zrewitalizowana linia kolejowa już jest, położone.  Są nowe podkłady kolejowe i nowe tory, wybudowano nowe perony w Chocianowie, trwają prace końcowe na przejazdach kolejowych. Na początek wg.naszych informacji zostanie uruchomionych 9 par połączeń.  To co jeszcze 2 lata wydawało się gospodarczą mrzonką staje się faktem. I co ważne to pokazuje ogromną wyższość kolejowych inwestycji na liniach przejętych przez UMWD od tych, które pozostają  w gestii PLK PKP. Chocianów jest tego żywym przykładem...

- Nie wiem w czym tkwi problem i niechęć PLK do inwestowania w linie kolejowe - mówił marszałek Tymoteusz MYRDA. - Mogę się jedynie domyślać. Na liniach tzw. towarowych maksymalna prędkośc pociągów to zaledwie 20 km a tam gdzie jest ruch pasażerski to 80 km na godzinę. A to pociąga za sobą większe nakłady nad stanem torowiska, nad zapewnienie sprawnej komunkacji itp. Linia do Chocianowa przejęta przez Urząd Marszałkowski i lada moment mamy ruch pasażerski. A linii Legnica-Złotoryja PLK broniło niczym niepodległości i dopiero upór władz województwa, wsparcie ministra sprawiło, że zdecydowano się na przywracanie ruchu pasażerskigo do Złotoryi.  A można było szybciej, taniej tak jak do Chocianowa.

Ale Chocianów to bardzo dobry prykład nie tylko ze względu na zrewitalizowanie torowiska. Władze Chocianowa myśląc przyszłościowo i kompleksowo zabiegały o wsparcie rządowe i takowe dzięki Polskiemu Ładowi otrzymały. Tworzenie Centrum Przesiadkowego im. Marii i Lecha Kaczyńskich to nic innego jak zdobycie milionów potrzebnych na odbudowę dworca kolejowego. I prace już się rozpoczęły. W budynku dworca bedzie wszystko co przydatne jest pasażerom. Nie tylko tym korzystającym z linii kolejowych. Obok powstanie dworzec autobusowo-busowy. Nic dziwnego, że na Dolnym Śląsku Chocianów jest stawiany za przykład kompleksowych inwestycji robionych z głową od początku do końca.

Marszałek T.Myrda przy okazji wizyty w Kunicach zwrócił uwagę na jeszcze jeden aspekt apelując do samorządowców subregionu legnicko-głogowskiego. - Myśląc o inwestycjach w przestrzeni komunikacyjnej, w tym kolejowej działajcie rozsądnie. Nie ma sensu budowanie nowego funkcjonalnego peronu w małej wiosce przez którą biegnie linia kolejowa i okazuje się, że tam wsiadają i wysiadają 2-3 osoby. Szkoda pieniędzy. Tak jest w jednej z wiosek między Raszówką a Lubinem. Wiem, że można zebrać więcej podpisów niż liczy mieszkańców wioska z postulatem  aby robić peron za dziesiąki milionów, ale potem okazuje się, że z ekonomicznego punktu widzenia nie miało to najmniejszego sensu - mówił Tymoteusz MYRDA na konwencje samorządowców powiatu legnickiego.

I znów pozytywnym przykładem jest gmina Chocianów. Oprócz stacji końcowej wybudowano nowy peron jedynie w Duninowie . To wieś będąca przyczółkiem Chocianowca a po drugie swojego rodzaju mekka szukajacy jagód,grzybów oraz relaksu w borach chcianowskich...

  

Powiązane wpisy