Laboratoria Przyszłości w polkowickich szkołach
POLKOWICE. Globusy, skanery i drukarki 3D, aparaty fotograficzne, kamery cyfrowe – to część sprzętu dydaktycznego, w jaki wyposażone zostały polkowickie szkoły podstawowe, prowadzone przez gminę. Na ten cel, w ramach programu Laboratoria Przyszłości, gmina otrzymała około 720 tysięcy złotych, do podziału na pięć placówek.
– Wysokość wsparcia finansowego przeznaczonego dla szkoły zależna była od ilości uczniów – mówi Ewa Kowalik, zastępca burmistrza ds. społecznych. – To dyrektorzy szkół, po konsultacjach z nauczycielami decydowali, jaki sprzęt jest im potrzebny. Katalog doposażenia był bardzo szeroki i różnorodny. Najważniejszym celem programu nie był zakup nowoczesnego sprzętu, ale zakup i wykorzystanie go w rozwijaniu umiejętności praktycznych uczniów, kształtowaniu kompetencji STEAM, tak aby uczenie się było bardziej interdyscyplinarne i innowacyjne. Mam nadzieję, że będzie on wykorzystywany na zajęciach dydaktycznych i pozalekcyjnych oraz przyczyni się do odkrycia i rozwoju wielu talentów u naszych uczniów – dodaje.
W Szkole Podstawowej nr 1 im. Jana Wyżykowskiego zakupiono sprzęt za 170 tysięcy złotych, co wystarczyło na wyposażenie trzech laboratoriów: kulinarnego, robotyki i kodowania oraz audio-video. We wszystkich odbywają się zajęcia dla klas IV-VII. – Ponadto szkoła bierze udział w Tygodniu Kodowania i w ramach tego tygodnia uczniowie z klas 1-5 uczestniczą w warsztatach-pokazach kodowania z photonem i zestawami lego Spike – dodaje Artur Adamowicz, wicedyrektor SP nr 1. – Pokazy prowadzą nauczyciele i uczniowie korzystający z tych zajęć.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Kornela Makuszyńskiego na nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne otrzymała 173 tysiące złotych. – Nasze pracownie wzbogaciły się między innymi o trzy drukarki 3D, monitor interaktywny 75, komplet wirtualnych okularów Class VR, aparaty fotograficzne, kamerę cyfrową, zestaw karaoke i mikroporty, zestawy do tworzenia robotów – wymienia Andrzej Ambroziak, dyrektor SP nr 2. – Dzięki nim uczniowie mogą na wyższym poziomie rozwijać kompetencje samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności manualne, techniczne, matematyczne i inżynieryjne – dodaje.
Dzięki drukarce 3D, na lekcjach matematyki ósmoklasiści zobaczyli, jak wygląda dwudziestościan foremny, na lekcji biologii można wydrukować model komórki zwierzęcej czy ludzkiego serca, na lekcji historii – modele narzędzi używanych w starożytności, a na lekcjach geografii i kole zainteresowań – modele doliny, płaskowyżu i wzniesienia. Podczas zajęć pod nazwą „Elementy robotyki i kodowania” szóstoklasiści wspólnie z nauczycielem informatyki rozpoczęli konstruowanie robotów, które zamierzają wprawić w ruch. Z kolei dzięki okularom VR uczniowie z koła „Zoom” po raz pierwszy przenieśli się w świat wirtualnej rzeczywistości.
Aż 217 tysięcy złotych otrzymała Szkoła Podstawowa nr 3 im. Arkadego Fiedlera na zakup wyposażenia technicznego. Laboratorium dla uczniów klas IV-VIII wzbogacono o pracownię druku 3D. Ich młodsi koledzy otrzymali klocki konstrukcyjne i roboty. W sali geograficznej, oprócz nowych, ergonomicznych mebli zajęciowych, pojawiły się pomoce projektowe np.: globusy, lornetki, teleskop, model wewnętrzny struktury Ziemi czy jaskini krasowej. Gabinet biologiczny wzbogacony został m.in. o mikroskopy, model tułowia i multimedialną pracownię przedmiotową, sala fizyki – o kilka modułów NTL, laboratoriom chemiczne – o model chemii organicznej i multimedialną pracownię przedmiotową, a sala techniki – lutownicę wraz z akcesoriami. Do studia filmowego w szkole kupiona kamery, aparat, głośniki i konsolę dźwięku, a do dwóch sal przedmiotowych – stoliki zajęciowe i krzesełka.
Za niewiele ponad 90 tysięcy złotych Szkoła Podstawowa nr 4 im. Marii Skłodowskiej-Curie zakupiła sprzęt, który wykorzystywany jest na zajęciach rozwijających kreatywność oraz świetlicowych. To np. kółko fotograficzne. Uczniowie poznali m.in. podstawowe pojęcia stosowane w fotografii, budowę i zasady działania aparatu fotograficznego, a także programy do wykonywania zdjęć w aparatach. Dowiedzieli się też, jak obsługiwać nową kamerę. Z kolei nowy sprzęt kulinarny wykorzystywany jest w podczas zajęć świetlicowych. W „czwórce” planowane są jeszcze zajęcia z robotyki i wykorzystania drukarki 3D.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi im. Twórców Polskiej Miedzi w Jędrzychowie otrzymała 70 tysięcy złotych. Całość wydano na zakup nowoczesnych pomocy do kilku klasopracowni.
– Zakupiony sprzęt pozwala uczniom rozwijać swoje zainteresowania i zdolności nie tylko w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, ale też w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i wiedzy oraz podczas zajęć wynikających z pomocy psychologiczno – pedagogicznej czy zajęć świetlicowych – wymienia Justyna Wojciechowska, dyrektorka szkoły.
Z zakupionych zestawów robotycznych wraz z akcesoriami uczniowie tworzą konstrukcje pojazdów i innych urządzeń mechatronicznych. Poznają też zasady działania i możliwości drukarki 3D, która wraz z laptopem trafiła do pracowni informatycznej. Na zajęciach z geografii ten sprzęt służy np. do drukowania kuli ziemskiej, a na lekcjach historii – do drukowania antyków. Szkoła wzbogaciła się też o osiem mobilnych stanowisk UNIMAT 1 – to warsztat rzemieślniczy dla najmłodszych majsterkowiczów, gdzie mogą budować urządzenia do obróbki drewna, plastiku czy cienkiego metalu, działające jak prawdziwe maszyny. Naukę matematyki i przyrody wspiera ZOMETOOL – system konstrukcyjny służący tworzeniu modeli przestrzennych, który rozwija tzw. kompetencje XXI wieku: kreatywność, myślenie krytyczne argumentowanie, inicjatywę, samodzielność oraz pracę zespołową.
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.