Miasto zapłaci za połowę ronda
ZŁOTORYJA. Złotoryjski ratusz jest mocno zdeterminowany, by zbudować rondo na pl. Reymonta. Zwiększył pułap środków budżetowych, które mogą być przeznaczone na przebudowę skrzyżowania. Teraz czeka na akceptację kosztorysu przez zarządcę drogi wojewódzkiej. Przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj” mógłby się odbyć jeszcze w tym roku.
Miasto na początku tego roku weszło w porozumienie w sprawie modernizacji skrzyżowania z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei we Wrocławiu, która jest zarządcą drogi wojewódzkiej nr 328. To trasa o najwyższej kategorii spośród wszystkich dróg przecinających pl. Reymonta, teoretycznie więc to DSDiK powinna się zająć modernizacją krzyżówki. Aby przyspieszyć prace, Urząd Miejski w Złotoryi zgodził się jednak pokryć połowę kosztów przebudowy i przeprowadzić przetarg, a następnie całą inwestycję (tzw. inwestor zastępczy). Tyle że w tegorocznym budżecie miejskim na modernizację skrzyżowania zapisano ok. 700 tys. zł. Tymczasem na podstawie programu funkcjonalno-użytkowego, który został opracowany w ostatnich miesiącach na zlecenie magistratu, koszt budowy ronda szacuje się na 2,5 mln zł. Dlatego przed wakacjami inwestycja stanęła pod małym znakiem zapytania.
Na ostatniej, czerwcowej sesji radni miejscy przyjęli jednak kolejną uchwałę o udzieleniu pomocy rzeczowej dla województwa dolnośląskiego, podnosząc jej wysokość. Miasto zdecydowało, że sfinansuje 50 proc. kosztów opracowania dokumentacji projektowej i realizacji robót budowlanych na skrzyżowaniu na pl. Reymonta, jednak nie więcej niż 1 120 881 zł.
Pozostałe środki ma wyłożyć DSDiK – o ile jej kierownictwo zaakceptuje kosztorys przebudowy. – Mamy plan funkcjonalno-użytkowy z koncepcją docelowej organizacji ruchu, jesteśmy gotowi, by przystąpić do procedur przetargowych. Czekamy tylko na zielone światło z DSDiK – usłyszeliśmy w Wydziale Administracji Geodezji i Rozwoju Miasta UM.
Rondo w kształcie elipsy ma ono usprawnić ruch na skrzyżowaniu uznawanym za jedno z najtrudniejszych w naszym mieście. Spinałoby 5 ulic: Wojska Polskiego, Podwale, Sienkiewicza, Basztową i Kościuszki. Jeśli powstanie, na pl. Reymonta nastąpi nie tylko zmiana ruchu samochodów na okrężny. Zbudowane by również zostały nowe chodniki i bezpieczniejsze przejścia dla pieszych, które byłyby doświetlone lampami typu LED.
Prace modernizacyjne mają objąć nie tylko wybudowanie wysepki i zmianę organizacji ruchu na skrzyżowaniu, ale również remont nawierzchni na odcinku 200 m, łącznie z wymianą podbudowy. Nowy asfalt łączyłby zmodernizowane odcinki DW 328, czyli ul. Wojska Polskiego z ul. Sienkiewicza.