Nowoczesny nauczyciel to złotoryjski nauczyciel
ZŁOTORYJA. Nauczyciele Zespołu Szkół Zawodowych w Złotoryi wzięli udział w projekcie pod nazwą „Nowoczesny nauczyciel kluczem do sukcesu uczniów”, który odbył się w Hiszpanii a jego celem była nauka języka angielskiego. Droga do sfinalizowania tego przedsięwzięcia była długa. Zespół projektowy musiał zmierzyć się z ogromną konkurencją, gdyż o ten wyjazd ubiegało się kilkaset szkół z całej Polski.
Ostatecznie do Granady wyjechało dwunastu nauczycieli uczących języka polskiego, matematyki, historii, geografii, wychowania fizycznego, informatyki oraz przedmiotów zawodowych.
Już na 3 miesiące przed wyjazdem w szkole odbywały się spotkania przygotowujące do projektu. Były to zajęcia z języka angielskiego oraz zajęcia kulturowe z wiedzy o Hiszpanii. Nauczyciele zostali wyposażeni w materiały edukacyjne, między innymi słowniki języka angielskiego (również dostosowane do nauczanych przedmiotów), podręczniki oraz tablety wraz z mobilnym kursem językowym.
Wyjazd nastąpił 9 lipca ze Złotoryi do Berlina a stamtąd już samolotem do Hiszpanii. Uczestnicy projektu mieli możliwość poznania języka angielskiego w przepięknym mieście Granada, wśród wspaniałych ludzi. Nauczycielami było dwoje Brytyjczyków – Loi i Michael oraz Hiszpanka – Samantha. Partnerem w projekcie było Celei (międzykulturowe centrum komunikacji językowej), które zostało założone 30 lat temu przez małżeństwo niezwykle interesujących i postępowych ludzi, będących prekursorami nowych metod nauczania języków obcych.
Zajęcia prowadzone były w malutkiej szkółce, położonej w niezwykle malowniczym zakątku Granady – w zabytkowej dzielnicy Albaicin, skąd rozpościera się widok na najbardziej znany kompleks zabytkowy miasta, jakim jest Alhambra (pochodzący z XIII w. warowny zespół pałacowy).
Lekcje języka angielskiego odbywały się od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 14:00, przez dwa kolejne tygodnie. Nauczyciele ZSZ zostali podzieleni na dwie sześcioosobowe grupy i uczeni na zmianę przez wspomnianych wcześniej edukatorów, dzięki czemu można było poznać różne techniki i metody pracy. Dla wzbogacenia i uatrakcyjnienia nauki jednego dnia nauczyciele ZSZ udali się do centrum nauki Parque de las Ciencias Granada, w którym odbyły się zajęcia. Natomiast innego dnia miało miejsce zwiedzanie Granady. Przewodnikiem był wówczas Arturo, absolwent historii sztuki, którego rodzina od pokoleń zamieszkuje to miasto. Oczywiście obecni byli również nauczyciele języka angielskiego, czyli Loi, Samantha i Michael.
Podczas pobytu w Granadzie nauczycieli ZSZ, do Celei przybyli również młodzi Amerykanie uczący się języka hiszpańskiego, co było dodatkowym atutem, gdyż dawało możliwość konwersacji w języku angielskim.
Oprócz zajęć językowych miały miejsce również zajęcia kulturowe, służące bliższemu poznaniu Hiszpanii. W sobotę 15 lipca odbyła się wycieczka do Sewilli, stolicy Andaluzji, uroczego miasta ze słynnym Placem Hiszpańskim, Katedrą Najświętszej Marii Panny, Ogrodami Alcázar i innymi pięknymi miejscami. Oczywiście wrażenia, które towarzyszyły uczestnikom projektu należało wyrażać w języku angielskim, ponieważ podczas wycieczki obecni byli nauczyciele tego języka.
Z kolei w niedzielę 16 lipca odbyła się wycieczka do Nerjy, gdzie znajduje się piękny, znanyw całej Europie prehistoryczny kompleks jaskiń.
W ramach zajęć kulturowych nauczyciele ZSZ mieli również możliwość spotkania się z tancerką flamenco, która przybliżyła historię tego tańca oraz zapoznała z jego podstawowymi elementami.
Natomiast ostatniego wieczoru przed zakończeniem projektu, nauczyciele ZSZ zostali zaproszeni na nocne zwiedzanie Alhambry, któremu przewodził wspomniany wcześniej Arturo, prezentujący w niezwykle malowniczy sposób historię tego miejsca, oczywiście w języku angielskim.
Zajęcia zakończyły się 21 lipca egzaminem, który wszyscy uczestnicy projektu zdali z powodzeniem. 22 lipca cała grupa szczęśliwie wróciła do Polski.
Większość nauczycieli biorących udział w kursie deklaruje chęć pogłębiania znajomości języka angielskiego. Był to wspaniały impuls, który dał energię i zapał do dalszej nauki, tak, aby realizować hasło przyświecające projektowi: „Nowoczesny nauczyciel kluczem do sukcesu uczniów”.
Projekt został w całości sfinansowany ze środków Unii Europejskiej, z funduszu PO WER.